Gå til innhold

Nå er jeg fly forbanna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg rister her! For en stund tilbake delte jeg sensitiv informasjon om barnet mitt med sjefen min. Nå fikk jeg høre av nestleder at sjefen har snakket om dette til henne. Jeg ønsket overhodet ikke at verken hun eller andre på jobben skulle vite dette, og var derfor tydelig i samtalen med sjefen på at dette var mellom oss. Nestleder er en plaprekjerring, så det har nok kommet videre allerede.

Dette er i kommunen. Er det noen som vet hvem jeg i første omgang skal melde dette videre til? Kan sjefen holde på slik uten konsekvenser??? 

Anonymkode: 0d421...af4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hva det Erbil hvordan fu gar delt det ned din sjef. Er det noe du feks delte i en medarbeidersamtale elker en oppfølgingssamtale er det svært kritikkverdig og du kan melde skriftlig avvik. 

Anonymkode: c43a9...37d

Skrevet

Noen hadde spurt om omtrent det samme på Ung.no, og der fikk de dette svaret:

Arbeidsmiljøloven har ingen konkrete regler som går på arbeidsgivers taushetsplikt. Det er likevel slik at arbeidsgiver skal sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø både fysisk og psykisk jf. kapittel 4 i arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven § 4-3 omhandler det psykososiale arbeidsmiljøet. Denne bestemmelsen sier at integritet og verdighet skal ivaretas, det skal gis mulighet for kontakt og kommunikasjon, ingen skal utsettes for trakassering, utilbørlig opptreden, vold eller trusler. Disse kravene som § 4-3 stiller opp gjelder uansett om det er arbeidsgiver, kolleger eller kunder/klienter som utfører handlingen.

Det er viktig at bedriften iverksetter tiltak slik at de i størst mulig grad fremmer et godt arbeidsmiljø, og tenker forebyggende. Det er også viktig at de har gjennomtenkt og fastsatt hvordan konflikter skal håndteres dersom de oppstår. Slike rutiner skal knyttes opp til virksomhetens internkontroll-HMS.  Her er det flere som har sentrale roller, og som man kan kontakte, blant annet verneombud, tillitsvalgt og eventuelt bedriftshelsetjenesten

Anonymkode: de0d2...dea

Skrevet

Jeg tenker at en person ikke kan sitte i en lederstilling eller ha personalansvar hvis han eller hun ikke greier å holde slik informasjon for seg selv.

Jeg ville kontaktet fagforbundet du ev. har og spurt om hvem som er riktig å kontakte videre. Jeg ville helt klart tatt en slik sak videre og gjort det skriftlig, for det krever også at de kommer med skriftlig (og mer forpliktende) svar tilbake.

Anonymkode: af9ef...53d

Skrevet

Huff :/ her delte sjefen at jeg var gravid med alle de ansatte..var bare 10 uker på vei så fortalte han at det var pga svangerskaps kvalme jeg var sykemeldt. Var sykemeldt en gang før graviditeten og da fortalte også arbeidsgiver hvorfor jeg var sykemeldt til mine kolleger 😠

Anonymkode: 3223c...eb9

Skrevet

Med mindre en sak har direkte innvirkning på jobben din bør du ikke fortelle om det til noen på jobbenhvis du vil det skal holdes nemlig. Sjefen er hverken moren eller psykologen din.

Anonymkode: 3848e...5a3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre en sak har direkte innvirkning på jobben din bør du ikke fortelle om det til noen på jobbenhvis du vil det skal holdes nemlig. Sjefen er hverken moren eller psykologen din.

Så latterlig kommentar! På jobben min er det helt vanlig at de snakker om at barnet deres har en diagnose å hvilken utfordringer barnet har.Selvsagt når passer inn under temaet vi snakker om. Hadde fort blitt kjedelig å bare snakke om jobben og været ute.

Anonymkode: 42da5...93a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så latterlig kommentar! På jobben min er det helt vanlig at de snakker om at barnet deres har en diagnose å hvilken utfordringer barnet har.Selvsagt når passer inn under temaet vi snakker om. Hadde fort blitt kjedelig å bare snakke om jobben og været ute.

Men da har du jo ikke noen forventning om at det holdes hemmelig. Det er det som er problemet. Du kan ikke forvente at de holder på hemmelighetene dine.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva den sensitive opplysningen er. Hvis det har innvirkning på din arbeidshverdag og hvor effektivt du jobber feks, så er det gunstig at en nestkommanderende har info i tilfelle sjefen ikke er tilstede om det skulle være at du må reise på kort varsel eller ikke kan ta så stor mengde arbeid en dag fordi dette påvirker deg på jobb. Hvis det ikke påvirker deg på jobb, så ser jeg ikke helt poenget med å fortelle noe i utgangspunktet. Om NK er en sladrekjerring, så bør hun gis munnkurv av sin leder, eller i alle fall oppfordres til det. Klarer hun ikke det, bør du melde fra til leder slik at hun lærer å holde tett.

Anonymkode: ca9d3...ebd

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da har du jo ikke noen forventning om at det holdes hemmelig. Det er det som er problemet. Du kan ikke forvente at de holder på hemmelighetene dine.

Jo HI sa jo at hun ikke ville at andre skulle få vite om det,likevel går sjefen å sladrer videre om dette til minst en person.

Skrevet

Sladring? Det at to ledere snakker om saker som kan påvirke arbeidsdagen er ikke sladring!!

Anonymkode: 43ab8...67a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sladring? Det at to ledere snakker om saker som kan påvirke arbeidsdagen er ikke sladring!!

Eh, jo. Den som sitter med infoen kan fortelle det som trengs på det tidspunkt da den andre behøver det. Ikke et øyeblikk før. Og ingen trenger å vite detaljer eller navn på diagnose. 

Anonymkode: a9292...c92

Skrevet

Det går an å se på lovverket.

Men det går også an å snakke om profesjonalitet og gode lederegenskaper. Å fortelle dette videre ER ekstremt uprofesjonelt og dårlig personalbehandling.

Hvis nestleder tenkte at øverste leder burde vite dette, burde hun selvsagt sagt det til HI før hun gikk videre.

Å forsvare dette fremstår bare som merkelig.

Anonymkode: 9eb82...66c

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den andre lederen forteller ting videre.

Anonymkode: ef1dc...b8c

Skrevet

Du jobber i det offentlige, da gjelder forvaltningsloven. Sjekk forvaltningsloven paragraf 13b ang taushetsplikt om noens personlige opplysninger. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen hadde spurt om omtrent det samme på Ung.no, og der fikk de dette svaret:

Arbeidsmiljøloven har ingen konkrete regler som går på arbeidsgivers taushetsplikt. Det er likevel slik at arbeidsgiver skal sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø både fysisk og psykisk jf. kapittel 4 i arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven § 4-3 omhandler det psykososiale arbeidsmiljøet. Denne bestemmelsen sier at integritet og verdighet skal ivaretas, det skal gis mulighet for kontakt og kommunikasjon, ingen skal utsettes for trakassering, utilbørlig opptreden, vold eller trusler. Disse kravene som § 4-3 stiller opp gjelder uansett om det er arbeidsgiver, kolleger eller kunder/klienter som utfører handlingen.

Det er viktig at bedriften iverksetter tiltak slik at de i størst mulig grad fremmer et godt arbeidsmiljø, og tenker forebyggende. Det er også viktig at de har gjennomtenkt og fastsatt hvordan konflikter skal håndteres dersom de oppstår. Slike rutiner skal knyttes opp til virksomhetens internkontroll-HMS.  Her er det flere som har sentrale roller, og som man kan kontakte, blant annet verneombud, tillitsvalgt og eventuelt bedriftshelsetjenesten

Anonymkode: de0d2...dea

Ikke alt finnes i arbeidsmiljøloven. 

Som du ser her er det lojalitetsplikten som er hjemmelen for arbeidsgivers taushetsplikt. I det offentlige er den strengere og nedfelt i tjenestemannsloven.

https://www.dagensperspektiv.no/2010/personopplysninger

Anonymkode: 57cd0...513

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...