Gå til innhold

Montesorriskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vil fortelle om sin erfaring med Montesorriskole? Vurderer det for sønnen vår. 

Anonymkode: 5e6bf...056

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår datter begynte på Montessoriskole i høst (1.klasse). Hun og vi er veldig fornøyde. 

De er ca. 10 elever per trinn, hvor 1.-3. klasse går sammen osv. Det er dermed ca. 30 elever i hvert miljø med 3-4 lærere tilgjengelig til enhver tid. Flere av lærerne har tidligere jobbet i vanlig skole og sier at de her får mye bedre kontakt med og oversikt over barna. 

Undervisningen foregår i små grupper på 1-6 elever (etter behov). Gruppene tilpasses fortløpende med antall elever og sammensetningen av disse etter sosiale og faglige vurderinger. Vi opplever at det legges mer opp til at barna skal lære for læringens del, og ikke for å pugge. 

Skoledagen er kl 0830 - 1445 mandag - torsdag og kl 0830 - 1200 fredag. Fredag er det gratis sfo til kl 1445, vi betaler 60 % for resten av sfo og ca 1 500 per mnd for skolen.

De har ikke lekser, men det oppfordres til å lese litt hjemme for å få mengdetrening. Ellers åpner dørene kl 0730 og det er sfo til kl 1700 om ettermiddagen. 

Vi opplever ellers foreldrene som over gjennomsnittet engasjert og interessert i skolehverdagen og forhold rundt dette (sammenlignet med den kommunale barnehagen vi hadde før). 

Anonymkode: c4015...b56

Skrevet

Takk for svar! Høres veldig fint ut. Har lest mye om pedagogikken deres og det virker veldig bra. Hører gjerne fra flere😊

Skrevet

mye mobbing der

Anonymkode: d0654...51b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

mye mobbing der

Anonymkode: d0654...51b

kan du utdype? 

Skrevet

Har hatt barn i montessori, men det fungerte dårlig for oss. Vil allikevel påpeke at pedagogikken er basert på barnets naturlige vilje og motivasjon til læring, og at de lærer best ved å få jobbe praktisk/taktilt. Dette er helt supert når det fungerer! Barna forventes å være selvstendige og ta ansvar for egen læring. Det er også en gjennomgående tanke om «fredelig menneske» der empati og egen rolle i samfunnet stiller sterkt. De ser matematikk litt annerledes enn offentlig skole gjør, det meste er basert på praktisk materiell. Ungene sitter hvor de vil, som de vil, og får jobbe ut fra sitt nivå. Selv om det ikke fungerte for oss, er det allikevel mange fine prinsipper som pedagogikken er basert på :) 

Anonymkode: 9b3f1...78a

Skrevet

Nå er det nok stor forskjell fra skole til skole. Vi har 2 skoler i vår by, den ene har det vært så mye tull med, og virkelig ikke bra. De har måtte endre en del, og ta tak i ting. Ellers hadde faktisk skolen blitt stengt. 

Så har vi en annen, der gikk mitt barn i 10. klasse. Vi var utrolig fornøyde, og mitt barn stortrivdes. Vurderer om min yngste skal få starte der etterhvert. Og det var ingen form for mobbing der.

Anonymkode: 4f504...889

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det nok stor forskjell fra skole til skole. Vi har 2 skoler i vår by, den ene har det vært så mye tull med, og virkelig ikke bra. De har måtte endre en del, og ta tak i ting. Ellers hadde faktisk skolen blitt stengt. 

Så har vi en annen, der gikk mitt barn i 10. klasse. Vi var utrolig fornøyde, og mitt barn stortrivdes. Vurderer om min yngste skal få starte der etterhvert. Og det var ingen form for mobbing der.

Dette er i Drammen sant? Vet du om ting har bedret seg på førstnevnte skole?

Anonymkode: 013aa...576

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har ikke blitt bedre. 

Anonymkode: 2abf4...709

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke skjønne at de får lov til å holde på.

Har vurdert om min 1-klassing starter på den andre montessoriskolen, men det blir ikke slik fra neste år. tror den er veldig populær.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om det har endret seg. Tror den andre er ganske populær ja. Men er bare å søke ønsker du plass til barnet ditt.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om det har endret seg. Tror den andre er ganske populær ja. Men er bare å søke ønsker du plass til barnet ditt.

Jeg har søkt og ikke fått plass til 1 klassing. Er også skeptisk til at det er midt i byen, da vi bor vegg i vegg med nærskolen.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du det? Saken er avsluttet og de er godkjent etter å ha innført flere endringer. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du det? Saken er avsluttet og de er godkjent etter å ha innført flere endringer. 

Tror hele grunnlaget for skolen var noe feil. Var vel en form for sniketablering av en tyrkisk skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...