Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #1 Skrevet 11. april 2018 er svaret hvis jeg åpner meg om ting jeg er litt usikker/skeptisk på i forhold til samboer. som at jeg nevnte i kveld at jeg føler han virker som om han er lei av meg. det er jeg ikke sier han. jeg er likevel litt usikker sier jeg. ja ja. det er ditt problem. ikke mitt sier han da. så er vi liksom ferdig med det. sånn er det gjerne hver gang jeg tar opp noe bagateller. men som fpr meg er stort. så her sitter jeg da og må føye det jeg har følt under teppet. hva er vitsen med å åpne seg for sin partner og ta opp bekjymringer og ting som gir ubalanse i forholdet hvis man bare møter en lukket dør på den måten.. hvorfor gidde å ta opp noe som helst hvis ting jeg føler bare er mitt problem og ikke hans. selv om det gjelder oss. hva er vitsen.. Anonymkode: 93bfe...229
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #2 Skrevet 11. april 2018 hva mener dere her, var det dumt av meg å nevne noe? var jeg urimelig eller teit som spurte? er det slikt man ikke tar opp med hverandre i et forhold? eller skulle jeg bare sagt "ok, så bra da" og ikke fortalt jeg ikke helt ble overbevist? Anonymkode: 93bfe...229
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #3 Skrevet 11. april 2018 Jeg ville ikke vært sammen med en mann jeg ikke kunne kommunisere med. Dere kan tydeligvis ikke kommunisere. Han bryr bagatelliserer dine følelser. For meg sier det at du trolig er i feil forhold. Skal dere ha en fremtid må dere i parterapi sammen og lære å kommunisere med hverandre. Dette kan selfølgelig ha to sider. Hvis du f.eks. sliter med sjalusi eller du er veldig usikker på deg selv så kan det være du lager mer ut av dette enn det egentlig er pga. egen usikkerhet. Men det å være sammen med en man ikke kan kommunisere med, en som bagatelliserer dine følelser får også deg til å bli usikker. Generelt sett, hvis du har ting du sliter med (usikkerhet, tidligere trøblete forhold, sjalusi eller lignende), jobb med deg selv. Men når det gjelder forholdet spesielt - skaff dere hjelp. Mannen kan ikke bare avfeie at "det er ditt problem", for dere er to i det forholdet. Om den ene ikke har det bra, om du er usikker på ham, da må dere ha en dialog med hverandre, virkelig lytte. En ordentlig reaksjon når du tok opp dette temaet ville vært "hvorfor føler du det slik?", og så hadde dere snakket sammen om det. Han avfeier deg. Det tyder på at dette forholdet ikke er bra for deg. Og verre - du sier at dette er normalt for forholdet. Da er du i feil forhold. Har du skrevet om denne mannen/forholdet før? Uansett, du kan tydeligvis ikke være deg selv i dette forholdet, og det sier at du er i feil forhold, etter min mening. Anonymkode: a753a...005
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 Det er kanskje noe med den anklagende måten du tar opp ting på? Det får selvsagt mannen til å gå i forsvarsposisjon. Sånn er vel de fleste. Kanskje du heller kunne sagt: jeg synes vi har det litt kjipt for tiden. Hva kan jeg gjøre for å bedre på dette? Anonymkode: e5ee6...d96
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #5 Skrevet 12. april 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er kanskje noe med den anklagende måten du tar opp ting på? Det får selvsagt mannen til å gå i forsvarsposisjon. Sånn er vel de fleste. Kanskje du heller kunne sagt: jeg synes vi har det litt kjipt for tiden. Hva kan jeg gjøre for å bedre på dette? Anonymkode: e5ee6...d96 Og frata ham alt ansvar? Det hjelper da absolut ikke! Spørsmålet er nødt til å være "Hva kan VI gjøre for å få det bedre sammen?" Anonymkode: c33b7...2a9
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #6 Skrevet 12. april 2018 For oss er det naturlig å tenke at hvis partneren er usikker da har ikke den andre gjort jobben sin som god partner. Vi er opptatt av å vise at vi setter pris på og er stolte av hverandre. Det er ikke «ditt» og «mitt» problem, men «vårt». (med forutsetning at man er normale mennesker, og ikke overdrevent sjalu med urimelige krav) Anonymkode: 7830c...5fc
Mostly Harmless Skrevet 12. april 2018 #7 Skrevet 12. april 2018 Tror du må være litt mer konkret om du ønsker å ta opp noe. Du sier du er redd han er lei av deg, og han sier at det er han ikke. Og så sier du at du likevel er usikker, og da tenker jeg at han blir litt oppgitt og ikke vet hva han skal svare for han har jo allered sagt at han ikke er lei. Han kunne selvsagt vært mer imøtekommende, men du kunne også lagt opp til en mer konstruktiv samtale. Slik du formulerer deg, opplever han seg nok anklaget og føler at ingenting han sier nytter uansett.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #8 Skrevet 12. april 2018 Men hvor ofte skjer dette da, og har du formidlet hva du ønsker av ham? Eksen min var veldig usikker hele tiden og krevde stadig bekreftelser fra meg. Bekreftelser jeg ikke kunne gi ham, fordi uansett hva jeg sa så var han usikker på om jeg mente det. Jeg kunne nok vært fristet til å gi samme svar som du fikk, for det var rimelig frustrerende når ansvaret for hans usikkerhet og for å overbevise ham ble lagt på meg, samtidig som ingenting jeg sa eller gjorde var bra nok. Hva skulle jeg liksom gjøre da? Det fikk jeg aldri noe svar på. (Så jeg orket ikke mer til slutt, og det tok han selvsagt som et bevis på at han hadde hatt rett hele tiden.) Nå sier jeg ikke at det er sånn hos dere, det har jeg for lite informasjon til å vite, jeg mener bare at kan være at han ikke svarer sånn fordi han er en drittsekk, men fordi han ikke aner hva han skal gjøre med dette. Kanskje han har prøvd, også har det ikke vært bra nok. Kanskje det hjelper om du er tydeligere på hva du trenger. Anonymkode: 3017e...d2c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #9 Skrevet 12. april 2018 Jeg ville vært så barnelig som at jeg hadde svart ham med samme mynt. Han ville ha noe annet til middag? Hans problem, ikke ditt. Du kom for sent til en avtale med ham? Hans problem, ikke ditt. Han vil ha sex? Hans problem ikke ditt. Uansett hva det var ville jeg svart dette. For saken er den at han legger alt ansvaret på deg. Han utdyper ikke eller gir en ekstra bekreftelse. Han ser at du er usikker og velger å gi et svar som holder deg usikker. Om du nå ER usikker og plagsom kunne han uansett ha sagt noe konstruktivt om det. Som at han synes det er slitsomt at du tviler på svarene hans feks. Vil tro det er noe sånn han egentlig mener med "ditt problem, ikke mitt", men du er ikke tankeleser så han får ta seg i sammen og snakke i klartekst til deg. For han gir deg et svar som klart og tydelig distanserer ham fra deg. Det er ditt, ikke hans, så hold det unna ham, er sånn ca det han sier. Anonymkode: 8b4b1...2b3
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #10 Skrevet 12. april 2018 Det er jo litt sant. Du spør, han svarer. Selv om han svarer, så er du ikke fornøyd med svaret du fikk og det er jo ikke hans problem. Stol på han og at det han sier er sant og ikke overtenk det. Overtenking er kvinner gode på og det kan jo være derfor han sier at det er ditt problem. Han kan jo ikke løse problemet med din overtenking Anonymkode: ee514...103
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #11 Skrevet 12. april 2018 Dere trenger kanskje litt hjelp når det kommer til kommunikasjon? Høres ut som dere er på hver deres planet? Om han er en person som er veldig rett frem og ikke driver med så mye analysering av ting som blir sagt, og du er stikk motsatt og gjerne vil ha ting sagt på flere måter så du er sikker på at du har tolket det riktig og i tillegg ilegger han en masse følelser han ikke har så blir dette full kræsj. Vi vet ikke hvor "needy" du er og om han er lei av all masingen din, vi vet ikke om han er en kald fisk som aldri gir deg noe bekreftelse. Derfor er det umulig å si om det var riktig eller galt av deg å ta det opp, og det er umulig å for oss å avgjøre om hans svar var ufølsomt og avvisende. Anonymkode: 5fe7f...76d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #12 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo litt sant. Du spør, han svarer. Selv om han svarer, så er du ikke fornøyd med svaret du fikk og det er jo ikke hans problem. Stol på han og at det han sier er sant og ikke overtenk det. Overtenking er kvinner gode på og det kan jo være derfor han sier at det er ditt problem. Han kan jo ikke løse problemet med din overtenking Anonymkode: ee514...103 Der er jeg tilbøyelig til å være enig. Å si "jeg er likevel litt usikker" betyr jo bare "jeg tror deg ikke på ditt ord, så du plikter å bevise ett eller annet!" Hadde jeg vært mann, ville jeg blitt helt gæren av en sånn dialog! Hvis du tror han er lei av deg, må du heller spørre mer konkret, HI. Når han gjør noe som gir deg den følelsen, spør ham da. F eks "hvorfor går du ut av rommet mens jeg snakker? Gidder du ikke høre hva jeg har å si?" Anonymkode: e88c6...c68
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #13 Skrevet 12. april 2018 Som en gestaltterapeut sa: "Lær å uttrykke behov i stedet for kritikk". Så enkelt, men likevel så vanskelig. Eks I steder for å si "Du sitter alltid med dataen ", kan man heller si "Jeg savner kvalitetstid med deg" Anonymkode: dc551...fd3
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #14 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Som en gestaltterapeut sa: "Lær å uttrykke behov i stedet for kritikk". Så enkelt, men likevel så vanskelig. Eks I steder for å si "Du sitter alltid med dataen ", kan man heller si "Jeg savner kvalitetstid med deg" Anonymkode: dc551...fd3 Veldig sant. Man blir sjelden mer positiv av å bli kritisert. I tillegg til at det er enormt provoserende å få lagt ord i munnen på seg, eller å bli tillagt holdninger man ikke har. Jeg stritter med piggene når jeg hører "jeg føler at du syns..." (føl i vei, men det er ikke mine tanker du leser!) eller "nå smiler du på en sånn måte at jeg skjønner hva du tenker"(ja vel? ble du plutselig synsk?) Og hvis personen i tillegg ikke tror meg når jeg korrigerer deres oppfatning, da er det lite igjen å bygge på. Da blir jeg bare trassig og oppgitt. Det ender med en sånn "ok, tro hva du vil, jeg kan jo uansett ikke påvirke det." Anonymkode: e88c6...c68
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #15 Skrevet 12. april 2018 jeg hadde bare et ønske om å snakke om det. men han bryr seg jo ikke om hvorfor jeg er usikker en gang. da betyr jo det jeg føler veldig lite for han. selv om han har sagt det ikke stemmer så går d vel ann og snakke om det uten å ta det som kritikk Anonymkode: 93bfe...229
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #16 Skrevet 12. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Der er jeg tilbøyelig til å være enig. Å si "jeg er likevel litt usikker" betyr jo bare "jeg tror deg ikke på ditt ord, så du plikter å bevise ett eller annet!" Hadde jeg vært mann, ville jeg blitt helt gæren av en sånn dialog! Hvis du tror han er lei av deg, må du heller spørre mer konkret, HI. Når han gjør noe som gir deg den følelsen, spør ham da. F eks "hvorfor går du ut av rommet mens jeg snakker? Gidder du ikke høre hva jeg har å si?" Anonymkode: e88c6...c68 det kan jeg prøve. for det var ikke ment som kritikk. bare noe jeg ville løse opp i med mine følelser og tanker. jeg får prøve å gå frem på en annen måte da Anonymkode: 93bfe...229
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #17 Skrevet 12. april 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: jeg hadde bare et ønske om å snakke om det. men han bryr seg jo ikke om hvorfor jeg er usikker en gang. da betyr jo det jeg føler veldig lite for han. selv om han har sagt det ikke stemmer så går d vel ann og snakke om det uten å ta det som kritikk Anonymkode: 93bfe...229 Men du kan ikke sitte og føle om noe som skjer inni hodet hans. Da MÅ du i så fall godta at hans versjon er sannheten, og slutte å mase. Hvis du i stedet vil fortelle at du har det dårlig i forholdet, og at der er ting han gjør som forsterker dette, da må du si noe annet enn "jeg føler at du er". For det er en anklage. Hva ville du selv so hvis han kom med "jeg føler at du er sint" og nektet å gå med på at du ikke er det? Eller hva med "jeg føler at du er utro"? Anonymkode: e88c6...c68
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #18 Skrevet 12. april 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville vært så barnelig som at jeg hadde svart ham med samme mynt. Han ville ha noe annet til middag? Hans problem, ikke ditt. Du kom for sent til en avtale med ham? Hans problem, ikke ditt. Han vil ha sex? Hans problem ikke ditt. Uansett hva det var ville jeg svart dette. For saken er den at han legger alt ansvaret på deg. Han utdyper ikke eller gir en ekstra bekreftelse. Han ser at du er usikker og velger å gi et svar som holder deg usikker. Om du nå ER usikker og plagsom kunne han uansett ha sagt noe konstruktivt om det. Som at han synes det er slitsomt at du tviler på svarene hans feks. Vil tro det er noe sånn han egentlig mener med "ditt problem, ikke mitt", men du er ikke tankeleser så han får ta seg i sammen og snakke i klartekst til deg. For han gir deg et svar som klart og tydelig distanserer ham fra deg. Det er ditt, ikke hans, så hold det unna ham, er sånn ca det han sier. Anonymkode: 8b4b1...2b3 Ja for det er jo skikkelig lurt og løser sikkert HI sitt problem! Da innser mannen at alt er hans feil og bare han skjerper seg så blir det fryd og gammen! Eller ikke... Anonymkode: e5ee6...d96
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #19 Skrevet 12. april 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: det kan jeg prøve. for det var ikke ment som kritikk. bare noe jeg ville løse opp i med mine følelser og tanker. jeg får prøve å gå frem på en annen måte da Anonymkode: 93bfe...229 Hvis du virkelig vil løse dette må du nok prøve med en annen måte ja. Hvis du vil anklage han for å ha noen å legge skylden på kan du fortsette som du gjør. Anonymkode: e5ee6...d96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå