Gå til innhold

Jeg er så matlei

Anbefalte innlegg

Skrevet

at jeg ikke har lyst til å gå inn i burikken en gang.

I dag endte jeg opp med å lage sånn torsk og sei i terninger (middag inder 100-lappen) med hollandie-saus og rotmos. 

I går ble det pasta med Toro spaghettisaus og pølser. 

Jeg er så lei kjedelig mat og kjedelige handleturer hvor jeg stor sett lager «det jeg pleier» fordi det er lettest og så klarer jeg ikke spise det. 

Samme med brød. Samme kjipe brødet og samme kjipe pålegget. 

Har holdt på sånn i snart et år! Har sjekket utallige mat-apper og googlet en hel haug av ting, men det er ofte sånn type mat slm jeg ikke er så glad i. Hvordan finner dere inspirasjon til mat? 

Anonymkode: 2d0e7...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynt å trene og dropp snop og kaker. Ikke såis noe etter 18.00. Det pleier å gjøre underverker med matlysten.

Anonymkode: ae6c3...18b

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Begynt å trene og dropp snop og kaker. Ikke såis noe etter 18.00. Det pleier å gjøre underverker med matlysten.

Anonymkode: ae6c3...18b

Vel. Per nå så spiser jeg nesten ikke noe, så jeg er sulten hele tiden, men har ikke lyst på noe

Skrevet

Matkasse! Brød kjøper vi alltid hos baker. 

Anonymkode: f8be3...d42

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Matkasse! Brød kjøper vi alltid hos baker. 

Skulle ønskenjeg hadde råd til det og at de også leverte her, men det gjør de ikke

Skrevet

Trines matblogg

Mat på bordet

ta deg sammen. 

Anonymkode: c3ae7...411

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ønskenjeg hadde råd til det og at de også leverte her, men det gjør de ikke

Ja, det er litt dyrt. Vi har ca en gang i måneden nå. Kjedelig at de ikke leverer til dere, da. 

Trines matblogg bruker jeg mye, hun har ferdige ukemenyer også. Veganmisjonen er superbra, syns jeg. 

Ellers liker jeg godt mat som er litt «prosjekt», da smaker det også. Kok kraft på kraftbein eller oksehaler, kan bli til utrolig mye godt. Lær deg å fermentere kål og grønnsaker. Bak surdeigsbrød (baker er ofte min snarvei, men det er jo også litt dyrere). Lag tradisjonsmat, som sursteik. 

For meg fungerer det også å ha noen rammer når jeg planlegger uken: én dag med fet fisk, to - tre med hvit fisk, en suppe/ vegetar, én med rødt kjøtt og en med fugl. Det blir ikke alltid sånn, men da har jeg et utgangspunkt. Planlegger alle middager på søndag, handler mandag og fredag. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trines matblogg

Mat på bordet

ta deg sammen. 

Anonymkode: c3ae7...411

Haha! Ta deg sammen er det lite inspirasjon i😂

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er litt dyrt. Vi har ca en gang i måneden nå. Kjedelig at de ikke leverer til dere, da. 

Trines matblogg bruker jeg mye, hun har ferdige ukemenyer også. Veganmisjonen er superbra, syns jeg. 

Ellers liker jeg godt mat som er litt «prosjekt», da smaker det også. Kok kraft på kraftbein eller oksehaler, kan bli til utrolig mye godt. Lær deg å fermentere kål og grønnsaker. Bak surdeigsbrød (baker er ofte min snarvei, men det er jo også litt dyrere). Lag tradisjonsmat, som sursteik. 

For meg fungerer det også å ha noen rammer når jeg planlegger uken: én dag med fet fisk, to - tre med hvit fisk, en suppe/ vegetar, én med rødt kjøtt og en med fugl. Det blir ikke alltid sånn, men da har jeg et utgangspunkt. Planlegger alle middager på søndag, handler mandag og fredag. 

Jeg har fått trines kokebok i gave, men fant ikke noe som fristet særlig, men skal sjekke igjen og se om det dukker opp noe. Har også to andre kokebøker, men så kikker jeg og kommer til matretter som ser gourmet ut på bildet og som ei smørje på min tallerken😂 

lager ukemeny, og følger den slavisk, men ikke denne uken. Jeg får masse inspirasjon av å lage «festmiddager» når vi har besøk, men hverdagsmaten er jeg så lite inspirert på at jeg nesten spyr ved tanken på å måtte lage noe. Og jeg er egentlig veldig flink å lage mat... tror jeg egentlig er mest lei av hverdager og barnevennlig mat. 

Skrevet

Hva liker du da? Lag festmiddagen til hverdags om det er sånt du liker, du bestemmer sjøl!

Skrevet
9 minutter siden, sug lut skrev:

Hva liker du da? Lag festmiddagen til hverdags om det er sånt du liker, du bestemmer sjøl!

Jepp! Det er jo fordelen med å være voksen. Å bestemme!

Jeg liker «potetmiddager». Dvs jeg er ikke så glad i pasta og ris. Og jeg liker grønnsaker. Av kjøtt er jeg sær. Liker kjøttdeig, kyllingfileter og fisk. Og steik da. Men matbudsjettet tillater ikke så mye steik. 

Skrevet

Hvor gamle er ungene dine da? Kan du kanskje slippe de til litt på kjøkkenet?

8-åringen min elsker matstart, forrige uke laget hun chili con carne (jeg er på kjøkkenet og bistår da, men hun bestemte rett, hun handlet og hun laget). Veldig stas :)

https://www.matstart.no/oppskrifter/#MIDDAG

Anonymkode: 17606...a03

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp! Det er jo fordelen med å være voksen. Å bestemme!

Jeg liker «potetmiddager». Dvs jeg er ikke så glad i pasta og ris. Og jeg liker grønnsaker. Av kjøtt er jeg sær. Liker kjøttdeig, kyllingfileter og fisk. Og steik da. Men matbudsjettet tillater ikke så mye steik. 

Men da lager du det. Lite kjøtt og mye grønnsaker er jo bra uansett.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er ungene dine da? Kan du kanskje slippe de til litt på kjøkkenet?

8-åringen min elsker matstart, forrige uke laget hun chili con carne (jeg er på kjøkkenet og bistår da, men hun bestemte rett, hun handlet og hun laget). Veldig stas :)

https://www.matstart.no/oppskrifter/#MIDDAG

Anonymkode: 17606...a03

De har som oppgave i hjemmet å hjelpe til med middag hver dag. Det er en sånn greie vi har de, at alle skal hjelpe til. Og de skal være med å bestemme ukemeny og lage handleliste og hjelpe til å handle. Dette for de innblikk i matlaging, økonomi og planlegging. De er 8 og 10 år. Her har en ansvaret for matlaging, en for å dekke på og en for å rydde. Vi rullerer. 

Det et bare at jeg er lei av alt vi har til middag for tiden sp jeg spiser ikke noe særlig. Har sine fordeler i vekttap selvsagt, men det blir jo usunt over tid.

Skrevet
6 minutter siden, sug lut skrev:

Men da lager du det. Lite kjøtt og mye grønnsaker er jo bra uansett.

Ja. Men her er bare så dritt lei all mat og har aldri lyst på noe selv om jeg egentlig er veldig glad i det😡

Skrevet

Ok, da er det tid for mat du egentlig liker, men med f eks nytt krydder. Jeg har dilla på røkt paprikapulver, hoisinsaus og røkt chipotle chili om dagen. Og da bruker jeg dem i alt inntil det motsatte er bevist 😊. Ikke alle på en gang, da, men en liten vri. Og så flerfarga gulrøtter. I stedet for de vanlige. Og Bukono-ost i stedet for Norvegia. Osv.

Skrevet
16 minutter siden, sug lut skrev:

Ok, da er det tid for mat du egentlig liker, men med f eks nytt krydder. Jeg har dilla på røkt paprikapulver, hoisinsaus og røkt chipotle chili om dagen. Og da bruker jeg dem i alt inntil det motsatte er bevist 😊. Ikke alle på en gang, da, men en liten vri. Og så flerfarga gulrøtter. I stedet for de vanlige. Og Bukono-ost i stedet for Norvegia. Osv.

Jeg skal ta turen innom krydderhyller i morgen ser jeg😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...