Gå til innhold

Feil utbetalt for helligdager.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har timesbetalt på jobben. I fjor gjorde lønnsavdelingen en feil og ga meg lønn for alle røde dager som jeg normalt skulle jobbet. 

Må jeg betale tilbake?

Kan jeg kreve det samme videre. Jeg har jo trodd jeg hadde rett på pengene når jeg fikk dem. For meg blir det jo å gå ned en god del i lønn hvis jeg ikke får det lengre.

Anonymkode: 5914d...8d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får utbetalt vanlig lønn for helligdager vi ikke jobber. Helligdagstillegg utbetales kun for de dagene vi jobber. Er det vanlig lønn eller helligdagstillegg du tenker på?

Anonymkode: a23c4...ec2

Skrevet

Skjønte ikke dette helt... 

Du fikk lønn for rød dager du ikke jobbet? Om det er dager du er satt opp på jobb, men du får fri fordi jobben er stengt, eller det ikke er behov for deg, så skal du beholde grunnlønn (vanlig timelønn), men du får ikke hellidagstillegg. 

Så om du ikke jobbet røde dager du egentlig skulle jobbet så skal du ha vanlig lønn for de dagene, men ikke hellidagstillegg. 

Anonymkode: 7bbb7...19c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi får utbetalt vanlig lønn for helligdager vi ikke jobber. Helligdagstillegg utbetales kun for de dagene vi jobber. Er det vanlig lønn eller helligdagstillegg du tenker på?

Anonymkode: a23c4...ec2

Vanlig lønn. Jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle få det, men sånn var det vist ikke.

Skrevet

De kan kreve det tilbakebetalt, ja, men jeg er usikker på om de kan det så lenge etterpå. Du er selv ansvarlig for å følge med på hva du får utbetalt, og på lønnslippen din, og gi beskjed til arbeidsgiver hvis du får for mye eller for lite utbetalt. Du kan evt be om hjelp fra tillitsvalgt. 

Men du skal jo selvfølgelig ikke ha betalt for noe du ikke har jobbet fra i år, selv om du da går ned i lønn! 

Anonymkode: b3ba5...434

Skrevet

Skjønte ikke dette helt... 

Du fikk lønn for rød dager du ikke jobbet? Om det er dager du er satt opp på jobb, men du får fri fordi jobben er stengt, eller det ikke er behov for deg, så skal du beholde grunnlønn (vanlig timelønn), men du får ikke hellidagstillegg. 

Så om du ikke jobbet røde dager du egentlig skulle jobbet så skal du ha vanlig lønn for de dagene, men ikke hellidagstillegg. 

Jeg jobber vanlig femdagers uke, men har timesbetalt, ikke fastlønn.

Skrevet

Vanlig lønn. Jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle få det, men sånn var det vist ikke.

Er du vikar da eller? Ikke fast ansatt? 

Skrevet

Er du vikar da eller? Ikke fast ansatt? 

Jeg er fast ansatt.

Skrevet

Du skal ha betalt for rød dager om du vanligvis jobber og ikke får jobbe fordi arbeidsplassen er stengt.

men tillegg kan du vel ikke kreve,men vanlige timelønn har du krav på

Skrevet
6 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Du skal ha betalt for rød dager om du vanligvis jobber og ikke får jobbe fordi arbeidsplassen er stengt.

men tillegg kan du vel ikke kreve,men vanlige timelønn har du krav på

De sier, og det ser ut til at det stemmer, at det bare gjelder for dem som har fastlønn eller har det i sin tariffavtale. Det har ikke jeg.

Hvis du har noen lovhjemmel på at jeg har rett på det så hadde det vært veldig fint om du sendte den. Det hadde passet bra😁.

Skrevet

Nei, du har ikke etter loven krav på lønn. Men det er vanlig skikk i arbeidslivet å gi det, så om arbeidsgiveren din nekter deg det er de skikkelig kjipe, for det aller aller fleste får lønn på dager de skulle jobbet etter vanlig vaktliste.

Se her:

Arbeidstakere i virksomheter som er bundet av tariffavtale har normalt rett til fast månedslønn. Det gjelder ansatte i heltidsstillinger så vel som deltidsstillinger.

I virksomheter som ikke er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver velge å betale de ansatte timelønn. Det vil si betale arbeidstaker for de timer han/hun faktisk arbeider i ht. sin arbeidsplan.

Dersom virksomheten har avtale med arbeidstaker om timelønn, betyr det at arbeidsgiver betaler arbeidstaker lønn for de timer arbeidstaker faktisk arbeider. Timelønnede arbeidstakere vil derfor ikke ha rett til lønn for røde dager. Virksomheten er stengt og arbeidstaker har fri, men uten lønn.

Det finnes imidlertid et unntak når det gjelder 1. og 17. mai. I følge forskrift om lønn 1. og 17. mai har timelønnede rett til timelønn som for vanlige virkedager og på grunnlag av ordinær arbeidstid for disse dagene. Faller 1. eller 17. mai på en søndag eller annen helligdag, faller rett til lønn etter denne forskriften bort. Det er en forutsetning for rett til lønn disse dagene at arbeidstaker har vært ansatt minst 30 dager før disse høytidsdagene. Det er også en forutsetning for rett til lønn 1. og 17. mai at den timelønnede arbeidstakeren ikke uteblir uten gyldig grunn siste virkedag før eller første virkedag etter disse dagene.

Det er imidlertid god personalpolitikk at arbeidsgiver betaler lønn også for røde dager til timelønnede arbeidstakere i den utstrekning arbeidstakeren i følge sin arbeidsplan skulle ha arbeidet denne ukedagen dersom den hadde vært en vanlig virkedag. Det anbefales spesielt i virksomheter som også har månedslønte arbeidstakere. Ofte er det slik at arbeidstakere i heltidsstilling har fast månedslønn, mens arbeidstakere i deltidsstilling er timelønnede.Det er uheldig dersom arbeidstakere i samme virksomhet behandles forskjellig mht. fri med eller uten lønn. En slik forskjellsbehandling kan også innebære diskriminering av deltidsansatte.

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/lonn-for-rode-dager-nar-virksomheten-holder-stengt/

Anonymkode: 1f7ff...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...