Gå til innhold

Første svnagerskap VS neste, hvordan opplevde du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var gravid første gang var det lenge ønsket og planlagt med en lang prøveperiode før jeg endelig ble gravid. Jeg elsket å være gravid, tok bilder av magen hver uke, kjente masse kraftige spark når den tiden kom og det ble ikke tungt før etter uke 30 når magen kom skikkelig. Jeg koste meg med å handle inn utstyr, og brukte god tid på dette gjennom hele svangerskapet. Det var et risikosvangerskap med sykemelding og veldig mye inn og ut av sykehus, men likevel storkoste jeg meg med magen og forberedelsene. 

Nå er jeg gravid igjen, og denne gangen føles alt så annerledes ut. Det var riktig nok ikke så planlagt og prøvd på som forrige gang, men likevel veldig ønsket nå også. Men jeg føler tiden går alt for fort, jeg nyter ikke svangerskapet, magen kom minst 5-6 uker tidligere enn sist så jeg føler meg tung og stor allerede, jeg har helt glemt av å ta bilder av magen, og jeg kjenner veldig veldig lite bevegelser og spark i forhold til hva jeg gjorde på samme tidspunkt i graviditeten sist gang. Jeg er over halveis, men har ikke kjøpt noe som helst til babyen selv om det er en del vi mangler. 

Jeg blir stresset når jeg tenker på at det begynner å gå veldig fort mot sommer og fødsel, ingenting er klart og jeg har jo ikke fått "tid" til å være gravid engang føles det som. Det er som om jeg ikke klarer å innstille meg på at vi faktisk får et barn til og at jeg er gravid denne gang. Jeg forstår ikke hvorfor jeg føler det slik, og synes egentlig det er skikkelig trist. 

Hvordan opplevde du første VS andre graviditet? Følte du det annerledes? 
Vil gjerne høre andres erfaringer underveis og i etterkant av fødsel nummer to. 

Anonymkode: 84531...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke så mye fokus på graviditeten andre gang, for da hadde jeg naturlig nok mye mer å gjøre. Hadde heldigvis to lette graviditeter, så var ikke så ille. Men så hadde jeg ikke en "magisk graviditet" første gang heller. Det var spesielt og interessant, men jeg lengter ikke tilbake!

Men tror nok det er helt vanlig at man ikke har "tid til å være gravid", som du skriver, den andre gangen. 

Anonymkode: 055b5...fb7

Skrevet

Var helt annerledes første gang. Da var jeg godt plantet i babybobla og tenkte omtrent ikke på annent.

Nå er det litt sånn: Panikk, kommer det en baby allerede om 8 uker😳😑

Men, jeg tar det easy og tenker at det går seg til. Det er ikke tid til å leve i babyboble-fantasiverden nå. 

Så, er sånn her og. 

Skrevet

Begge gangene var planlagte, og begge gangene hadde jeg mye plager. Jeg slet med ekstrem svangerskapskvalme og var innlagt pga dette, i tillegg hadde jeg lavt bt, magesår og bekkenløsning. Var mye sykemeldt. Blødde endel i begge svangerskapene også, noe som gjorde at jeg bekymret meg mye. Likevel koste jeg meg som gravid begge gangene. Tok lite magebilder da. VBar mer travelt andre gang siden jeg da hadde en aktiv to-åring å ta meg av, så sånn sett gikk det andre svangerskapet mye fortere. I tillegg visste jeg liksom hva jeg gikk til, ift å føde og det å få en baby - så jeg var mer avslappet enn med førstemann og gjorde klart babyting og klær senere enn med første. Fødslene var veldig forskjellige. Førstemann måtte tas med ks etter 18 timer med rier, mens andre kom ganske kjapt av seg selv. Var i mye bedre form etter andre fødsel.

Skrevet

Helt annerledes!

Med første var alt fokuset på magen og babyen som skulle komme. Ventet og ventet på den lille... Med nr 2 gikk tiden sinnssykt fort! Hadde så mye å gjøre med jobb og første barnet at det ble en mye mer "avslappet" graviditet, og jeg ventet meg ikke ihjel akkurat.... :D

Anonymkode: ea2c1...fae

Skrevet

Tusen takk for svar alle!

Nå følte jeg meg lettet og mer "normal" når jeg leser det dere skriver, hehe :)

HI

Skrevet

Første graviditet: Var ikke planlagt. Var 18 år, alt var nytt og spennende, og skummelt. Hadde et lett svangerskap, og kunne gjerne gått gravid lenge. Elsket å være gravid.

Var typisk førstegangsmor og tok masse bilder, skrev ned alt av milepæler og lignende. Ble badet daglig eller i allefall jevnlig.

Andre graviditet: Planlagt. Var litt eldre, visste hva jeg hadde å forholde meg til. Veldig likt svangerskap som første.

Ser nå i ettertid at vi har veldig lite bilder fra da nr 2 var liten, har anstrengt meg veldig for å huske milepæler og få skrevet dem ned. Er litt sant dette med at nr 1 blir badet daglig, mens nr 2 blir børstet støv av.

Anonymkode: 928e9...916

Skrevet

Første var halvveis planlagt 😆 ingen plager, gikk til uke 38 og fødte en nydelig liten velskapt baby..lett fødsel også.

2 gang var planlagt. Er gravid i uke 40 nå..har hatt alt mulig slags plager i form av kvalme,halsbrann,ryggsmerter,myye større mage og baby..oppe halve natten, babyen vil ikke komme ut og har nå ventet utrolig lenge med ferdig pakket bag. Samboer har også vært et helvette å ha med å gjøre i svangerskapet da han plutselig fant ut at han helt fint kunne sitte å drikke alkohol hver dag..fremfor meg også. Har hatt en stor psykisk belastning pga det og pga helt fjottete krangler som han har lagt opp til flere ganger nå som jeg er høygravid. Feks så kom han på en glimrende ide å begynne med hundeavel på sin hund nå som jeg er sprengt gravid..og jeg liker ikke hunder en gang 😠 konklusjon: hadde et fantastisk første svangerskap..andre har vært et helvete fra ende til annen og jeg blir snart gal av å være gravid! Vil ha ungen ut nå!!!!

Anonymkode: 8ae7e...0a3

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Første var halvveis planlagt 😆 ingen plager, gikk til uke 38 og fødte en nydelig liten velskapt baby..lett fødsel også.

2 gang var planlagt. Er gravid i uke 40 nå..har hatt alt mulig slags plager i form av kvalme,halsbrann,ryggsmerter,myye større mage og baby..oppe halve natten, babyen vil ikke komme ut og har nå ventet utrolig lenge med ferdig pakket bag. Samboer har også vært et helvette å ha med å gjøre i svangerskapet da han plutselig fant ut at han helt fint kunne sitte å drikke alkohol hver dag..fremfor meg også. Har hatt en stor psykisk belastning pga det og pga helt fjottete krangler som han har lagt opp til flere ganger nå som jeg er høygravid. Feks så kom han på en glimrende ide å begynne med hundeavel på sin hund nå som jeg er sprengt gravid..og jeg liker ikke hunder en gang 😠 konklusjon: hadde et fantastisk første svangerskap..andre har vært et helvete fra ende til annen og jeg blir snart gal av å være gravid! Vil ha ungen ut nå!!!!

Anonymkode: 8ae7e...0a3

Oi, stakkars! Jeg håper babyen har tenkt seg ut veeeldig snart og at du får en fin fødsel! Masse lykke til, både med baby og mann :huh:

Skrevet

Det eneste som var likt med de to svangerskapene, var at begge kom 8 uker for tidlig 🤣 sjokk begge gangene.

Anonymkode: db33a...4b8

Skrevet

Det er vel noe som heter at første baby bader du, andre baby vasker du over med kluten, tredje baby tørker du støv av innimellom, eller noe sånt.

Det er bare sånn livet er, første svangerskap, første baby er så altoppslukende, det er jo både tid og anledning til å la seg oppsluke helt av babyboblen og kjenne etter hver forandring osv.

Når man blir gravid igjen er fokuset på den ungen som er utenfor magen, og ikke så mye på den som er inni.

Jeg skrev nøye dagbok fra dag til dag med første barnet, med fjerde har jeg nesten ikke skrevet noen ting. Første barnet har tre fulle album med babybilder, fjerde barnet har ett album.

Jeg er absolutt like glad i alle fire barna mine, men den egoistiske babyboblen man går i som gravid og nybakt mamma første gang, den kommer aldri igjen.

Anonymkode: 4bdc6...88b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...