Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Da jeg kom hjem i dag lå brevet fra barnevernet i posten. De vil iverksette undersøkelser grunnet høylytt snakk og roping fra leiligheten vår. Jeg roper aldri, men mannen min snakker ikke norsk og snakker høyt. Han kan også være sint og kjefter litt, men har aldri vært fysisk mot barna eller meg. I tillegg har det vært noen uenigheter med naboer når de har hatt fest og bråket mye. Vi tror de har meldt oss til bvn. Jeg er så livredd for hva som kommer til å skje. Vil barna bli tatt fra oss? Vil skole og arbeidsplass få vite om dette? Både min mann og jeg er fortvilte og han lover at han skal snakke stille heretter. Noen som kjenner gangen i slike saker, eller har erfaring? Veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 8da01...71c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da jeg kom hjem i dag lå brevet fra barnevernet i posten. De vil iverksette undersøkelser grunnet høylytt snakk og roping fra leiligheten vår. Jeg roper aldri, men mannen min snakker ikke norsk og snakker høyt. Han kan også være sint og kjefter litt, men har aldri vært fysisk mot barna eller meg. I tillegg har det vært noen uenigheter med naboer når de har hatt fest og bråket mye. Vi tror de har meldt oss til bvn. Jeg er så livredd for hva som kommer til å skje. Vil barna bli tatt fra oss? Vil skole og arbeidsplass få vite om dette? Både min mann og jeg er fortvilte og han lover at han skal snakke stille heretter. Noen som kjenner gangen i slike saker, eller har erfaring? Veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 8da01...71c slapp av barnevernet vil kun hjelpe dere.Vi har også fått en bekymringsmelding til bv på oss,det endte med ett hjemmebesøk,noe møter med oss foreldrene og bv,også henla de saken etter ca tre månender.Da hadde både helsestasjon,lege og barnehagen kun sagt posetiv ting om meg som mor,å etter hjemmebesøket av bv så fikk mange posetive tilbakemeldinger. Så jeg har ikke negativ erfaring med bv Anonymkode: 1384d...5b0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da jeg kom hjem i dag lå brevet fra barnevernet i posten. De vil iverksette undersøkelser grunnet høylytt snakk og roping fra leiligheten vår. Jeg roper aldri, men mannen min snakker ikke norsk og snakker høyt. Han kan også være sint og kjefter litt, men har aldri vært fysisk mot barna eller meg. I tillegg har det vært noen uenigheter med naboer når de har hatt fest og bråket mye. Vi tror de har meldt oss til bvn. Jeg er så livredd for hva som kommer til å skje. Vil barna bli tatt fra oss? Vil skole og arbeidsplass få vite om dette? Både min mann og jeg er fortvilte og han lover at han skal snakke stille heretter. Noen som kjenner gangen i slike saker, eller har erfaring? Veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 8da01...71c Tror du kan ta det helt med ro. Vi har et anstrengt forhold til naboene (barnløse par 40+) vegg i vegg. De meldte oss til barnevernet. Har et barn med autisme og kan være hyling og skriking en sjelden gang. Forklarte situasjonen og saken ble henlagt etter første møte. Man må faktisk tåle litt om man bor i rekkehus/leilighet. Anonymkode: cb2c8...a1d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Hvis dere ikke har noe å frykte, så prøv å senke skuldrene litt. Dere møter bv, de må sjekke opp i saken. Bare forklar akkurat som du gjør her, så går det nok fint. Anonymkode: 75cfc...686
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 Tror du bare skal ta det hele med ro! Ta imot barnevernet på hjemmebesøk og tilby dem kaffe, smil og vær super hyggelig. Også sier du at det er lytt i leiligheten pga dere hører musikk støy fra naboene til alle døgnets tider og at dere gjentatte ganger har gitt dem beskjed om dette. Si rett ut at du tror nok dem har et horn i siden til dere siden dere har klaget så mange ganger på dem. Dem vil garantert se samspill mellom foreldrene og barna når dem er på hjemmebesøk..ikke vær redd for å ha barnet sittende på fanget ditt under tilsynet. Blir barnet urolig/lei så tilby det å tegne. Ikke finn på å si at mannen har ropt til barna eller unnskyld dere for det! Dere må rett og slett si at det er en lytt leilighet og når man prater høylytt på et annet språk så kan det oppfattes som roping. Dere vil nok få dem på besøk alt fra 1-3 ganger før dem henlegger saken! Anonymkode: fb50b...b5f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 En ordinær undersøkelse innebærer: meldingssamtale, innhenting av informasjon (kan være både på barn og foreldre), hjemmebesøk og møter. Kan også sette inn uanmeldte hjemmebesøk/tilsyn. Anonymkode: 61cd4...291
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 Takk for svar. Kontakter de da lærer på skolen til barna og sjefene til mannen min og meg? Det er jo helt krise isåfall, føler ikke at vi har fortjent dette og synes det er så ekkelt om så mange skal få vite om saken. Hi Anonymkode: 8da01...71c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Skolen blir nok garantert kontaktet for å høre hvordan lærerene oppfatter barnet.Itellegg hadde barnevernet samtale med barnet på skolen i vår sak hvertfall. Anonymkode: 1384d...5b0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Kontakter de da lærer på skolen til barna og sjefene til mannen min og meg? Det er jo helt krise isåfall, føler ikke at vi har fortjent dette og synes det er så ekkelt om så mange skal få vite om saken. Hi Anonymkode: 8da01...71c Skolen blir nok kontaktet som en del av undersøkelsen ja. Men arbeidsplassen deres kontakter de selvsagt ikke Anonymkode: 1384d...5b0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Kontakter de da lærer på skolen til barna og sjefene til mannen min og meg? Det er jo helt krise isåfall, føler ikke at vi har fortjent dette og synes det er så ekkelt om så mange skal få vite om saken. Hi Anonymkode: 8da01...71c Det innhentes fra skole, helsesøster, fastlege etc. på barna. På foreldrene er det stort sett lege/legevakt og politi, eventuelt familievernkontoret. Om det da vurderes som nødvendig å innhente på foreldrene Anonymkode: 61cd4...291
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det innhentes fra skole, helsesøster, fastlege etc. på barna. På foreldrene er det stort sett lege/legevakt og politi, eventuelt familievernkontoret. Om det da vurderes som nødvendig å innhente på foreldrene Anonymkode: 61cd4...291 Foreldrene må samtykke i innhenting av informasjon. Anonymkode: 1ff2a...5e9
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 Vi ble også meldt til bv pga mye bråk(dunking i gulv) skriking og barnegråt. Vi måtte i samtale hos barnevernet. Vi forklarte at barnet vårt er psykisk utviklingshemmet uten særlig språk(den gang) og gråt den gang mye pga frustrasjon og ved legging. Dunkelydene kom pga barnet dunket leker i gulv og vegg. Barnevernet ringte skolen dagen etter vi hadde vært i møte og 1 uke senere vi fikk brev fra barnevernet om at saken var henlagt. De kom ikke på hjemmebesøk eller noe. Tok kun en telefon til skolen. Anonymkode: e4061...e53
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 Hvis mannen din har temperament og står å roper til barna, så kanskje dere har bruk for litt veiledning da? Anonymkode: 7dc59...d33
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #14 Skrevet 10. april 2018 Om du ikke vil at skolen skal vite noe, ville jeg nok luftet dette for bv om de spør om samtykke til å hente opplysninger derifra. Si at dere synes det er ekkelt, og at dere ikke ønsker et slikt stempel på dere på grunn av en falsk anklage fra en nabo. Anonymkode: 6c94c...4fb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #15 Skrevet 10. april 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene må samtykke i innhenting av informasjon. Anonymkode: 1ff2a...5e9 Joda men hva tror du skjer om de ikke samtykker til det da? Anonymkode: 1384d...5b0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #16 Skrevet 10. april 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis mannen din har temperament og står å roper til barna, så kanskje dere har bruk for litt veiledning da? Anonymkode: 7dc59...d33 Jeg tenkte det samme. Hvis mannen blir så høylydt når han er sint og ofte blir sint - og dette er årsak til at de er meldt til bv - da bør de innse at han kanskje trenger sinnemestringskurs selv om han ikke har vært voldelig mot Hi eller barna så langt. Selv om det skulle være en "hevnmelding" fra naboen så virker det som om far har noe å jobbe med mtp. sinnet sitt, og da er dette en god anledning til å ta tak i det. Anonymkode: 5bf31...1ec
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #17 Skrevet 10. april 2018 Når barneverntjenesten innhenter informasjon skjer det i de aller fleste tilfellene ved at de sender anmodningsbrev til skolen og andre instanser om at det er iverksatt en undersøkelse, det vil ikke stå noe om grunnen til at det er opprettet undersøkelse. Dette er et standard brev med ulike spørsmål som barneverntjenesten ønsker svar på om fungering til barnet, samarbeid med dere, samspill mellom dere osv. Barneverntjenesten har streng taushetsplikt og vil ikke snakke med skolen eller andre om hva grunnlaget for undersøkelsen er med mindre dere sier at det er ok. Barneverntjenesten trenger i utgangspunktet samtykke fra dere til å innhente opplysninger så dere har mulighet til å si nei men husk at skolen for eks ser barna deres hver dag og kjenner dere og vil i de fleste tilfeller ha mye positivt å si. Dette gjør det lettere for barneverntjenesten å konkludere riktig. Barneverntjenesten har mulighet til å innhente uten samtykke med da skal de være særlige grunner til det. Mot slutten av undersøkelsen vil barneverntjenesten gå gjennom all informasjon som er innhentet om dere og dere har innsynsrett i alle dokumenter. Prøv å husk at det stort sett er alreigte folk som jobber i barneverntjenesten og som ønsker å hjelpe til 😊 Anonymkode: 6a60a...26a
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #18 Skrevet 11. april 2018 Hi her. Tusen takk for mange svar. Jeg har tenkt og tenkt og får ikke fred, er så redd de kommer til å ta barna, har hørt så mange skrekkhistorier om bvn. Vi skal samarbeide med dem og gjøre alt vi blir pålagt. Kanskje de foreslår et sinnemestringskurs for mannen min? Er det mulig at de kommer til å ta ifra oss omsorgen sånn helt plutselig? Anonymkode: 8da01...71c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #19 Skrevet 11. april 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Tusen takk for mange svar. Jeg har tenkt og tenkt og får ikke fred, er så redd de kommer til å ta barna, har hørt så mange skrekkhistorier om bvn. Vi skal samarbeide med dem og gjøre alt vi blir pålagt. Kanskje de foreslår et sinnemestringskurs for mannen min? Er det mulig at de kommer til å ta ifra oss omsorgen sånn helt plutselig? Anonymkode: 8da01...71c Nei, de kommer ikke til å ta fra dere barna. Ta det helt med ro. Anonymkode: c59c3...037
Hjertefru Skrevet 11. april 2018 #20 Skrevet 11. april 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte det samme. Hvis mannen blir så høylydt når han er sint og ofte blir sint - og dette er årsak til at de er meldt til bv - da bør de innse at han kanskje trenger sinnemestringskurs selv om han ikke har vært voldelig mot Hi eller barna så langt. Selv om det skulle være en "hevnmelding" fra naboen så virker det som om far har noe å jobbe med mtp. sinnet sitt, og da er dette en god anledning til å ta tak i det. Anonymkode: 5bf31...1ec Hvis mannen til hi ikke er norsk kan det godt være at han høres sintere ut enn det han er. Mange kulturer har en annen måte å uttrykke seg på; det er vi norske som er noen kalde fisker og ikke skal heve stemmen selv om vi er kjempesint. Med enkelte unntak selvfølgelig... Tror ikke hi har så mye å frykte, men skjønner at det er en ekkel situasjon. Er glad vi ikke bor i blokk...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #21 Skrevet 11. april 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte det samme. Hvis mannen blir så høylydt når han er sint og ofte blir sint - og dette er årsak til at de er meldt til bv - da bør de innse at han kanskje trenger sinnemestringskurs selv om han ikke har vært voldelig mot Hi eller barna så langt. Selv om det skulle være en "hevnmelding" fra naboen så virker det som om far har noe å jobbe med mtp. sinnet sitt, og da er dette en god anledning til å ta tak i det. Anonymkode: 5bf31...1ec Kjære vene! Er barna våre laget av så skjørt glass at de ikke tåler at foreldre hever stemmen? I så fall tror jeg majoriteten av foreldre i Norge vil miste barna sine. Bortsett fra dere som er helt perfekte da. At dere oppdrar bobleplast-barn bekymrer dere selvsagt ikke. Anonymkode: be4e3...1a2
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #22 Skrevet 11. april 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror du bare skal ta det hele med ro! Ta imot barnevernet på hjemmebesøk og tilby dem kaffe, smil og vær super hyggelig. Også sier du at det er lytt i leiligheten pga dere hører musikk støy fra naboene til alle døgnets tider og at dere gjentatte ganger har gitt dem beskjed om dette. Si rett ut at du tror nok dem har et horn i siden til dere siden dere har klaget så mange ganger på dem. Dem vil garantert se samspill mellom foreldrene og barna når dem er på hjemmebesøk..ikke vær redd for å ha barnet sittende på fanget ditt under tilsynet. Blir barnet urolig/lei så tilby det å tegne. Ikke finn på å si at mannen har ropt til barna eller unnskyld dere for det! Dere må rett og slett si at det er en lytt leilighet og når man prater høylytt på et annet språk så kan det oppfattes som roping. Dere vil nok få dem på besøk alt fra 1-3 ganger før dem henlegger saken! Anonymkode: fb50b...b5f Hvorfor forteller du andre hvordan de skal oppføre seg? Det blir veldig falskt hvis man skal bestemme seg på forhånd hvordan man skal reagere. Regner med at HI ikke har noe å skjule, da kan hun ta imot barnevernet og bare være seg selv! Anonymkode: b43a0...a24
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #23 Skrevet 11. april 2018 HI, ikke tenk det verste om barnevernet. Tenk at de faktisk vil ditt barns beste, og det er jo bare bra. Så må du senke skuldrene og tenke at du skal vise at du er en god mor. Barnevernet har mye erfaring og vet at de fleste foreldre vil være nervøse når de får besøk av de. Og det gjør ingenting å fortelle de at situasjonen som har oppstått gjør deg stresset. Når det gjelder din mann virker det som om både du og han vet at han er høylydt og skriker mye. Da hadde jeg faktisk benyttet denne situasjonen og KREVD at han skulle oppsøke hjelp til å håndtere sinnet på en annen måte. Jeg er selv innvandrer og vet godt at vi kan snakke litt høyere og det er ikke sjeldent vennene til mine barn har trodd at vi er sinte når vi snakker sammen, helt til de ser et smil eller at vi ler sammen. Jeg tror helt sikkert at barnevernet er kjent med slike kulturelle forskjeller. Senk skuldrene dine og ta dette som det kommer, ikke ta sorgen på forskudd! Ha alltid i bakhodet at dette kun er for dine barns beste. Lykke til!! Anonymkode: b43a0...a24
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #24 Skrevet 13. april 2018 På 11.4.2018 den 19.24, Anonym bruker skrev: HI, ikke tenk det verste om barnevernet. Tenk at de faktisk vil ditt barns beste, og det er jo bare bra. Anonymkode: b43a0...a24 Bullshit. De vil foreldrenes verste, dette er deres hevn fordi TS ødelagt deres fest. Og barnevern er den perfekte muligheten til å hevne seg. Anonymkode: 0ec95...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. april 2018 #25 Skrevet 13. april 2018 På 10.4.2018 den 22.44, Anonym bruker skrev: Joda men hva tror du skjer om de ikke samtykker til det da? Anonymkode: 1384d...5b0 Du kan innhente selv og utlevere. Dermed har du kontroll på hva slags informasjon som overleveres. Og informasjon om foreldre bør ALLTID innhentes selv. Anonymkode: 1ff2a...5e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå