Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Er det noen som kjenner til rettighetene i folketrygden etter å ha kommet tilbake til norge? Har jobbet 11 mnd i Spania. Anonymkode: 16b46...0d2
Superdolly Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 11 måneder går sånn akkurat, og du har fortsatt medlemskap i folketrygden: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/når-opphører-medlemskapet-i-folketrygden
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 Ja hadde det vært ferie så hadde det gått akkurat, men har jobbet i et spansk selskap. Har vært skattepliktig til Norge og Spania, men fikk ikke beholde medlemsskap i folketrygden tross søknad om at arbeidsforholdet skulle vare 11 mnd. Anonymkode: 16b46...0d2
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Så snart du melder flytting til norge er du tilbake i systemet igjen. Flyttet tilbake til norge etter 10 år ute relativt nylig selv. Veldig lett. Anonymkode: a11ba...f59
Superdolly Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja hadde det vært ferie så hadde det gått akkurat, men har jobbet i et spansk selskap. Har vært skattepliktig til Norge og Spania, men fikk ikke beholde medlemsskap i folketrygden tross søknad om at arbeidsforholdet skulle vare 11 mnd. Anonymkode: 16b46...0d2 Ja, stemmer det. Du har vært lønnet av utenlandsk arbeidsgiver og da ble du utmeldt. Det kan få konsekvenser for pensjonen din, for du har ikke opptjent pensjonspoeng denne tiden. Det kan også få konsekvenser for eksempel hvis du skal søke om dagpenger, som du da ikke har krav på, eller uføretrygd, som du ikke har krav på.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Så snart du melder flytting til norge er du tilbake i systemet igjen. Flyttet tilbake til norge etter 10 år ute relativt nylig selv. Veldig lett. Anonymkode: a11ba...f59 Hvor langt tid tok det for at du har fått opptjent rettigheter? Har du fått jobb med en gang eller? Anonymkode: e6607...17e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 Da jeg bodde i utlandet var grensen tre år. Jeg flyttet tilbake akkurat før det hadde gått tre år, og da fikk jeg samme fastlege og alle andre rettigheter fra dag en. Er jo noen år siden, men er det virkelig endret? Anonymkode: 12cdc...4c4
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Ved et kjapt søk fant jeg at man meldes ut av folketrygden etter 12 mnd. Så med 11 mnd er du innenfor. Anonymkode: 12cdc...4c4
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor langt tid tok det for at du har fått opptjent rettigheter? Har du fått jobb med en gang eller? Anonymkode: e6607...17e Det spørs litt hvilke rettigheter du tenker på. Du kommer inn i helsevesenet fra dag 1, barnetrygd har du også rett på med en gang. Rettigheter som er knyttet til barn regner jeg med du har rett på med enngang (feks kontantstøtte, avhengig av barnets alder) Andre rettigheter som er knyttet til arbeid (dag- og sykepenger) må du opparbeide deg. Jeg hadde jobb som ventet på meg før jeg kom hjem, så slapp heldigvis å stresse med det. Anonymkode: a11ba...f59
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det spørs litt hvilke rettigheter du tenker på. Du kommer inn i helsevesenet fra dag 1, barnetrygd har du også rett på med en gang. Rettigheter som er knyttet til barn regner jeg med du har rett på med enngang (feks kontantstøtte, avhengig av barnets alder) Andre rettigheter som er knyttet til arbeid (dag- og sykepenger) må du opparbeide deg. Jeg hadde jobb som ventet på meg før jeg kom hjem, så slapp heldigvis å stresse med det. Anonymkode: a11ba...f59 Du må ha bodd i Norge de siste 5 årene for å ha krav på kontantstøtte Anonymkode: 487f7...5c5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må ha bodd i Norge de siste 5 årene for å ha krav på kontantstøtte Anonymkode: 487f7...5c5 Dette er feil. Man må ha vært medlem i 5 år men det trenger ikke være de siste 5 årene.. Jobber man i utlandet for utenlandsk arbeidsgiver blir man utmeldt av folketrygden selv om man er borte mindre enn ett år. Men i det man flytter tilbake til Norge, har lovlig opphold og planlegger å bo i Norge i minst 12 mnd frem i tid er man medlem igjen.. Anonymkode: ad68d...05c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det spørs litt hvilke rettigheter du tenker på. Du kommer inn i helsevesenet fra dag 1, barnetrygd har du også rett på med en gang. Rettigheter som er knyttet til barn regner jeg med du har rett på med enngang (feks kontantstøtte, avhengig av barnets alder) Andre rettigheter som er knyttet til arbeid (dag- og sykepenger) må du opparbeide deg. Jeg hadde jobb som ventet på meg før jeg kom hjem, så slapp heldigvis å stresse med det. Anonymkode: a11ba...f59 Jeg har ikke jobb ventende. Det ser ut som jeg har gode utsikter med å få jobb i bransjen jeg er i men likevel er jeg litt redd denne overgangen. Anonymkode: e6607...17e
Yellow Brick Road Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 Dette bør du undersøke med myndighetene, ikke stole på svar på et forum med mange "synsere", det ser du jo allerede av noen av de skråsikre svarene du har fått her, som ikke stemmer. Jeg skal ikke synse noe, og jeg aner ingenting om hvordan regler for flytting mellom Spania og Norge er. Men en ting vet jeg, og det er at reglene kan være forskjellige selv i situasjoner som tilsynelatende ser like ut. Jeg flyttet hjem til Norge samtidig som en venninne av meg flyttet hjem fra et annet land, og vi hadde forskjellige regler å forholde oss til. Men om jeg skal synse eller tro litt sånn helt på slutten, så må jeg si at jeg tviler på at du får arbeidsledighetstrygd i Norge når du kommer hjem. Men det kan være helt feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå