Gå til innhold

Trenger hjelp ang. uttale!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner to som heter Alice.

Begge er norske, og begge uttaler det Alise. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ikke har hørt navnet uttalt: Alice med C vil jeg uttale Ællis, mens Alise uttales som det skrives. 

Når jeg vet hvordan en person uttaler navnet sitt så følger jeg det😊

Anonymkode: 1be64...d50

Skrevet

Alise. Med trykk på A. 

Er frå Sogn og Fjordane.

Anonymkode: 2a2dc...475

Skrevet

Alise

Anonymkode: 59bb0...be2

Skrevet

Jeg kjenner en som heter Alice i Norge og hun heter Allise. Generelt ville jeg sagt Alise hvis jeg ikke visste hvordan de sier det selv. 

Anonymkode: dcd6d...689

Skrevet

Ællis

Bor på østlandet

Anonymkode: 958d6...600

Skrevet
4 timer siden, Fru Banderas skrev:

Ællis. Etter fulgt av  "Who the * is Ællis?", dog ikke uttalt. Kun inni hodet mitt.

*fnis* Samme her! 😁

Anonymkode: 75569...967

Skrevet

Allis.

Hadde jeg ment Alise hadde jeg skrevet Alise, og det regner jeg med andre også gjør. 

Anonymkode: 04a2f...e35

Skrevet

I Norge på en norsk person med norske foreldre: Alise. I Norge eller utlandet eller på en person med utenlandske foreldre ville jeg uttalt til Ællis om det var engelsk.

Skrevet

Vet om en som heter det, hun kaller seg Alise. Kan egentlig vanskelig tenke meg at så mange i Norge vil ønske å uttale det Ællis. I Sverige sier de vel Aliiis. 

Anonymkode: 0119c...e99

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sitter her med navneforsker Ivar Utne og han lurer på hvordan folk flest vil uttale navnet Alice? Engelsk, Alis, Allis eller Alise? Han har ikke bruker, derfor spør jeg for ham 😊

Anonymkode: e9d1f...daa

Hvis det er på en norsk person: Alise med tjukk l, på en engelsk ællis

Anonymkode: b6706...119

Skrevet

Alise, rett frem. Ålesundsområdet

Skrevet

Dei eg kjenner her i Bergensområdet kallar seg Alise, men det vert sjølvsagt annleis om det er utanlandske anar i biletet.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sitter her med navneforsker Ivar Utne og han lurer på hvordan folk flest vil uttale navnet Alice? Engelsk, Alis, Allis eller Alise? Han har ikke bruker, derfor spør jeg for ham 😊

Anonymkode: e9d1f...daa

Jeg har lært å uttale det «Allis» i Sverige. Kjenner ei eldre dame der som heter det. 

/Ali:s/ med lang i, ville jeg ikke ha brukt om jeg ikke hadde fått beskjed om at personen ønsket å uttale navnet på den påten. 

Når jeg snaller engelsk og møter en engelsktalende person med navnet, sier jeg det med engelsk uttale /æ/ 

Anonymkode: c040a...864

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er på en norsk person: Alise med tjukk l, på en engelsk ællis

Anonymkode: b6706...119

Tjukk L i Alice??? Jeg bruker tjukk L i mange ord. Men her er det da ikke naturlig. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tjukk L i Alice??? Jeg bruker tjukk L i mange ord. Men her er det da ikke naturlig. 

Jeg tenkte det samme. Jeg måtte prøve-si det, og det høres virkelig rart ut med tjukk l.

Jeg ville nok ha uttalt det på nesten engelsk: Ællis. Inni hodet mitt ville jeg nynnet på "living next door to Alice". Det gjør jeg nå også, forresten.

Skrevet

Bor på Hidra, her sier vi Alise med litt trykk i. 

Anonymkode: a0ee0...d41

Skrevet

Allis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...