Gå til innhold

Hadde ikke ADHD/har mulig ADHD alikevel/tenåring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Har slitt med barnet mitt som nå er tenåring siden hun var i tre års alderen. Har vært på bup en runde før skolealder og nå. Nå viser det seg at hun mulig har adhd alikevel.. utredning er ikke ferdig ennu. Tenker på alle de årene familien har slitt og jeg ikke har blitt hørt. Nå har ungdommen utviklet depresjon og en god del vaskligheter med å se konsekvenser av egne handlinger. har rett og slett ingen sperrer. Siden hun ikke er hyperaktiv stort sett, er jeg veldig usikker på hvordan dette pleier å utvikle seg/-hva slags problemer pleier en tenåringsjente med adhd ha? Hun har ikke konsentrasjonsproblemer, men har så mange andre problemer.. venner, impulsivitet, lettpåvirkelig, ingenting av det hun har er bra nok, skal hele tiden ha noe annet, gjøre noe annet osv. Må bare si at vi nå får god hjelp av ulike instanser, men lurer på om dette er adhd. Bup har brukt laaang tid på utredning. Er det noen som har tenåringsjenter med adhd som vil fortelle litt? 

Anonymkode: 71346...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro jenter med adhd kan være veldig forskjellig de også, at personlighet, oppdragelse, sosialt miljø på skolen, lærere osv er med å påvirke så de kan utvikle seg veldig forskjellig?

Jeg har en niese med adhd, hun er nå 21 år gammel

Hos henne var det største problemet indre uro og lærevansker. Det krevde en del tiltak å få henne gjennom grunnskolen, men hun hadde en helt fantastisk lærer så de fant løsninger hele veien. Konsentrasjonsvanskene klarte de i stor grad å dempe med musikk, hun fikk unntak fra regler og fikk høre på musikk med høretelefone i timen på skolen. Da klarte hun å løse matteoppgaver og ikke snu seg hver gang noen kremtet eller hva det nå måtte være som brøt konsentrasjonen hennes. Den indre uroen måtte hun i stor grad lære seg å leve med og takle, men de hadde et program på skolen hvor flere adhd-barn var med i et opplegg (het det noe med dinosaur tro) hvor de lærte mestringstrategier osv og samtidig var sammen med andre som hadde det på samme måte og lærte også de positive tingene ved sin diagnose. All energien, krestiviteten osv kan jo brukes til noe fornuftig også om den kanaliseres riktig. Hun gikk på medisiner en stund, men mistet veldig matlysten av dem og ble så tynn så tynn, så de kuttet ut igjen, hun klarer seg faktisk greit uten.

Nå har hun tatt fagbrev som barne- og ungdomsarbeider og jobber på sfo, hun er den voksne på sfo som alltid er full av krutt, løper rundt på fotballbanen med ungene, herjer i gymsalen osv. Ungene (jeg har barn på den skolen hun jobber) elsker henne for hennes lekenhet og energi, men hun har også blitt voksen og er flink til å ta ansvar der hun skal. Hun er godt likt av kollegaer også, og står veldig fint på egne ben. Hun har samboer og de kjøpte seg hus i vinter som de nå driver å pusser opp litt.

Anonymkode: 52ed7...ac5

Skrevet

Hei. Hadde det vært mulig å finne ut hva det dinosaur programmet du snakker om heter ? Om det er mulig å få brukt idag? Har et barn på 1 trinn med Adhd , bare konsentrasjonen som er problemet, så sliter med å følge med i timen . Jeg prøver alle muligheter jeg kan, før medisiner tas i bruk. Skikkelig takknemlig viss du klarer finne ut av det 😊

Anonymkode: 0194a...9d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...