Gå til innhold

Hvor mange treninger i uka er greit for en 12-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 12 som har spilt fotball siden han var fem. Han elsker å spille, og er mye på banen i fritida i tillegg til treninger. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at han er aktiv, men nå har jeg begynt å lure på om det kan bli for mye av det gode. Gjennom vinteren har de hatt tre treninger i uka. Nå som snøen har gått har de fire, pluss at det er ganske hyppige cuper i helgene, med 3-5 kamper. Er ikke dette veldig mye for et barn på 12? Jeg tenker på belastning av kroppen, særlig knær og føtter. De varierer litt på treningene, men det ligger jo liksom i fotballen at man bruker beina. 

Jeg kan ikke så mye om dette, har alltid tenkt at aktiv=bra. Hva tenker dere? 

Jeg vil heller at han dropper noe organisert trening fremfor å være på banen på ettermiddagene, men det henger jo selvsagt sammen. 

Anonymkode: f0222...f7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lurt med i alle fall én ukentlig hviledag fra organisert trening/kamp for restitusjon. Egentrening innenfor rimelighetens grenser (triksing, lett teknikk etc) og løkkefotball er ok. 

Anonymkode: d2210...d8a

Skrevet

Jeg har ei på 10 år som trener 3 dager i uken og spiller 4 kamper annenhver helg. Håndball. Ikke noe skadelig med det hvis trenerens er godt på å trene de forebyggende i tillegg. De har trent en gang i uken fra 6-8, to ganger fra 8-10. 

Anonymkode: 63643...35c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er lurt med i alle fall én ukentlig hviledag fra organisert trening/kamp for restitusjon. Egentrening innenfor rimelighetens grenser (triksing, lett teknikk etc) og løkkefotball er ok. 

Må legge til at det er lurt å bruke grussko med mange små knotter til trening, og spare gress-/kinstgressko til kamper og cuper.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ei på 10 år som trener 3 dager i uken og spiller 4 kamper annenhver helg. Håndball. Ikke noe skadelig med det hvis trenerens er godt på å trene de forebyggende i tillegg. De har trent en gang i uken fra 6-8, to ganger fra 8-10. 

Shit!! Ikke rart vårt lag ikke henger med i svingene😱😱😱

Anonymkode: cf662...3be

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Shit!! Ikke rart vårt lag ikke henger med i svingene😱😱😱

Anonymkode: cf662...3be

Disse jentene vinner «rubbel og bit» i egen krets, men taper mot mange lag som begynte med 3 treninger tidligere. Den ene treningen i uken her er med en pappa som er fysioterapeut og hjelper de å trene forebyggende den siste timen (de trener to timer per trening)

Skrevet

"Sliter" litt med det samme. 8-åringen begynner nå med fire fotballtreninger + 1-2 kamper per uke. I tillegg kommer løkkefotballen. Vi prøver og ser hvordan han takler det, men er forberedt på å begrense ham.

Anonymkode: 513ad...fba

Skrevet

Datteren min på 9 år trener i to timer tre ganger i uken, pluss mye egentrening. Men det er turn da, de har mye fokus på styrke og forebyggende trening, tror ikke alle fotballtrenere er like flinke til det.... 

Anonymkode: b7ca9...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...