Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Hvis man må gå ned i vekt før man får operasjon, og klarer det, hvorfor ikke bare fortsette å gå ned på samme diett og unngå en farlig operasjon og rekonvalesens? Anonymkode: 56803...55e
smultering Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 (endret) 🙄 Endret 8. april 2018 av smultering
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 De fleste som tar en slik operasjon har vært jojoslankere hele livet. De klarer fint å følge en diett for en periode og har gjerne gjort det utallige ganger før, problemet er at de ikke klarer det over tid og går opp igjen alt sammen og mere til hver gang de sprekker Anonymkode: c374e...cf2
Dora75 Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 (endret) Ja, hadde det vært så lett, så hadde vel fedmeoperasjoner ikke eksistert. Endret 9. april 2018 av Dora75
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #5 Skrevet 9. april 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste som tar en slik operasjon har vært jojoslankere hele livet. De klarer fint å følge en diett for en periode og har gjerne gjort det utallige ganger før, problemet er at de ikke klarer det over tid og går opp igjen alt sammen og mere til hver gang de sprekker Anonymkode: c374e...cf2 23 minutter siden, Dora75 skrev: Ja, hadde det vært så lett, så hadde vel fedmeoperasjoner ikke eksistert. Tullprat og sjølforsvar. Det er jo nettopp det som er problemet: ETTER en operasjon må de uansett følge streng kostplan, hvilket svært mange ikke klarer da heller, altså er det komplett bortkasta å operere en hel haug mennesker som uansett ikke vil klare å få noe ut av det. Operasjon er ingen guddommelig problemløser. Anonymkode: 56803...55e
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 En operasjon vil for mange gjøre det mye mye enklere å motiveres til å fortsette «det gode liv». Man blir og tvunget inn i et annet spisemønster. Det er en quikfix på et mye mer omfattende problem, men et sted må man jo starte Anonymkode: 5e46b...121
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #7 Skrevet 9. april 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tullprat og sjølforsvar. Det er jo nettopp det som er problemet: ETTER en operasjon må de uansett følge streng kostplan, hvilket svært mange ikke klarer da heller, altså er det komplett bortkasta å operere en hel haug mennesker som uansett ikke vil klare å få noe ut av det. Operasjon er ingen guddommelig problemløser. Anonymkode: 56803...55e Hvem har sagt det er en guddommelig problemløser? Forskjellen etter operasjonen er at jeg har metthetsfølelse, noe jeg ikke hadde før operasjonen. Jeg var alltid sulten og kunnen spise ubegrenset. Jeg tåler dårlig sukker i etterkant av operasjonen, noe som gjør at jeg ikke lenger liker godteri og kaker. Jeg blir kvalm av tanken. I forkant av operasjonen hadde jeg jojoslanket meg nærmere 100 kg over mange år. (Ned 30-opp35....ned 20kg-opp 30 osv) etter operasjonen gikk jeg ned 50 kg og har holdt meg stabil i 5år. Jeg må hele tiden passe på kostholdet, og er jeg ikke forsiktig går jeg opp i vekt. For min del har operasjonen gitt meg livet tilbake. Anonymkode: 6410d...02a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #8 Skrevet 9. april 2018 Det er jo flott om det går. Men for altfor mange går det jo ikke. Jojospisinga og selvbedraget fortsetter bare. I tillegg har de påført seg senskader av operasjonen og diverse problemer de ikke hadde før. Jeg skjønner ikke at de tør, men det er vel også er del av selvbedraget. Anonymkode: 56803...55e
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #9 Skrevet 9. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo flott om det går. Men for altfor mange går det jo ikke. Jojospisinga og selvbedraget fortsetter bare. I tillegg har de påført seg senskader av operasjonen og diverse problemer de ikke hadde før. Jeg skjønner ikke at de tør, men det er vel også er del av selvbedraget. Anonymkode: 56803...55e Men så har du antageligvis aldri vært sykelig overvektig heller. Så at du ikke forstå er helt greit Anonymkode: 5e46b...121
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #10 Skrevet 9. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tullprat og sjølforsvar. Det er jo nettopp det som er problemet: ETTER en operasjon må de uansett følge streng kostplan, hvilket svært mange ikke klarer da heller, altså er det komplett bortkasta å operere en hel haug mennesker som uansett ikke vil klare å få noe ut av det. Operasjon er ingen guddommelig problemløser. Anonymkode: 56803...55e Tullprat? Really? Jeg jobber med dette her og har lest endel forskning for å si det sånn. Fedmeoperasjoner sparer samfunnet for enorme kostnader. De som har utviklet livsstilsykdommer blir friske/friskere etter vektnedgang. Og de som er i faresonen utvikler de ikke. Kun 4% av de som er sykelig overvektige klarer å holde vekten nede etter slanking. Når man er fedmeoperert klarer 73% å holde seg slanke! Det er en stoooor forskjell!! Fedmeoperasjon er et fantastisk hjelp for denne gruppen mennesker, og sparer samfunnet for mye penger. Anonymkode: 81731...7ff
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #11 Skrevet 9. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo flott om det går. Men for altfor mange går det jo ikke. Jojospisinga og selvbedraget fortsetter bare. I tillegg har de påført seg senskader av operasjonen og diverse problemer de ikke hadde før. Jeg skjønner ikke at de tør, men det er vel også er del av selvbedraget. Anonymkode: 56803...55e Det er riktig at noen slankeopererte går opp igjen, men prosentandelen er ikke så stor. Av de som slanker seg på egenhånd går ca 95% opp igjen vekt, jeg vet ikke hva prosenten for opererte er, men ikke 95% ihvertfall. Det er noe som skjer med hormonene og sultfølelsen når de fjerner store deler av magesekken. De driver og forsker på dette bl.a i storbritania, for de som før alltid var sulte og aldri ble mette, får etter operasjonen metthetsfølelse og føler sult bare når de trenger mat. Det er noe som er endret i hvordan hjernen tar imot signaler fra magesekken om at man er sulten og mett. Derfor lykkes mange flere slankeopererte enn de som har gått ned på egenhånd. Men jeg skjønner av den nedlatende måten du skriver på at du ikke har peiling på hvor komplekst dette med overvekt er, det er en sykdom, en spiseforstyrrelse (da snakker jeg om sykelig overvekt, ikke de som har 8 kosekilo fordi de spiser litt for mye middag). Snakker du like nedlatende om de som har anoreksia eller bulimi også, eller er det spiseforstyrrelser du respekterer på en annen måte? Anonymkode: c374e...cf2
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #12 Skrevet 9. april 2018 Slankeoperasjon er heller ikke noe QuickFix. Mange pasienter tror at de skal bli lykkeligere etter operasjonen, noe som ofte ikke stemmer. At det de har av psykiske problemer, ordner seg. Noen får store plager og senskader, noen dør faktisk av komplikasjoner. Andelen alkoholikere er større enn i resten av befolkningen. Og endel legger på seg masse ingen etter 2-3 år. Det er faktisk en av operasjonene vi gjør som har mest komplikasjoner. Jeg hadde aldri turt etter å ha møtt mange av disse pasientene. Anonymkode: d122b...41c
Eliseflisa Skrevet 9. april 2018 #13 Skrevet 9. april 2018 De fleste klarer seg jo bra. Mannen min skal det snart, og han må nå i 3 uker spise kun 1000 cal. Det er ikke for å gå ned i vekt, men det er for at leveren skal krympes før inngrepet for å gi mer plass.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #14 Skrevet 9. april 2018 For de fleste er ikke ren diett nok til å miste den mengden av kilo som trengs. De trenger en kombinasjon av operasjon og diett. De må alikevel starte på diett først for å vise at de klarer det som trengs av den delen før opperasjonen gjøres. For operasjon alene gjør lite. Anonymkode: e0ee0...544
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #15 Skrevet 9. april 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slankeoperasjon er heller ikke noe QuickFix. Mange pasienter tror at de skal bli lykkeligere etter operasjonen, noe som ofte ikke stemmer. At det de har av psykiske problemer, ordner seg. Noen får store plager og senskader, noen dør faktisk av komplikasjoner. Andelen alkoholikere er større enn i resten av befolkningen. Og endel legger på seg masse ingen etter 2-3 år. Det er faktisk en av operasjonene vi gjør som har mest komplikasjoner. Jeg hadde aldri turt etter å ha møtt mange av disse pasientene. Anonymkode: d122b...41c Tror du det hadde gått bedre om de hadde forblitt feite og ulykkelige? Anonymkode: fd2f0...f07
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #16 Skrevet 9. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du det hadde gått bedre om de hadde forblitt feite og ulykkelige? Anonymkode: fd2f0...f07 Like greit det som tynn og ulykkelig, men mangelsykdom og dumpingsyndrom... Det er så utrolig mye psykiatri hos denne pasientgruppen, og de har stor tro på at alt skal bli bra bare de blir slanke. Dessverre så er det ofte ikke sånn. Anonymkode: d122b...41c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå