Gå til innhold

Rehholder på jobben min, er dette vanlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at han er på meg med en gang jeg låser meg inn og sier «god morgen» med irritert tonefall. Da har jeg gjerne ikke sett ham enda fordi han står langt unna (stort lokale) og er opptatt med å holde på den som står nærmest.

Jeg er veldig travel på morgenene og har mye ordne til tidlige avtaler. Derfor løper jeg mye frem og tilbake i egne tanker (mye å huske) og kan da passere ham uten å hilse om jeg alt har sagt god morgen. Jeg opplever også at han kommer og spør om han skal kaste helt opplagt søppel mens jeg viser rundt grupper i lokalene.

Jeg er en type som blir veldig fokusert og jobben min krever også at jeg fokuserer. Derfor kan det nok hende at jeg ikke alltid ser alle jeg passerer i et stort lokale, men det gjelder alle.

Jeg nevnte dette for en veninne som har jobbet som renholder flere steder. Hun sier at det er en gjengs holdning blant renholdere at andre yrkesgrupper har nesa i sky og ikke vil hilse på dem.

Har flere denne erfaringen?

Anonymkode: f1410...58a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som tidligerer renholder så vet jeg hvor ofte man blir fullstendig oversett og ignorert.   Man blir ofte behandlet som bunnskrao desverre. Jeg synes du virkelig skal legge deg i selen for å hise tilbake og smile til han. han opplever nok ikke så kjempemye av det

Anonymkode: 3133f...169

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som tidligerer renholder så vet jeg hvor ofte man blir fullstendig oversett og ignorert.   Man blir ofte behandlet som bunnskrao desverre. Jeg synes du virkelig skal legge deg i selen for å hise tilbake og smile til han. han opplever nok ikke så kjempemye av det

Vi er et lite kollegie, alle hilser på han hver dag. Han er også med på alle personalmøter og tar pause med oss andre. Han blir ikke oversett, men vi vet ikke nødvendigvis i hvor han befinner seg når vi kommer.

Jeg venter ikke at han skal snu og reise seg om han vasker i en krok når jeg går forbi. Spesielt ikke fem meter unna, når jeg går forbi han fem ganger på ti minutter fordi jeg driver med forberedelser så jobber også jeg og mister lett tråden om jeg skal prate hver gang jeg går forbi.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er et lite kollegie, alle hilser på han hver dag. Han er også med på alle personalmøter og tar pause med oss andre. Han blir ikke oversett, men vi vet ikke nødvendigvis i hvor han befinner seg når vi kommer.

Jeg venter ikke at han skal snu og reise seg om han vasker i en krok når jeg går forbi. Spesielt ikke fem meter unna, når jeg går forbi han fem ganger på ti minutter fordi jeg driver med forberedelser så jobber også jeg og mister lett tråden om jeg skal prate hver gang jeg går forbi.

D spurte om det var vanlig, og jeg svarte på det.

Skrevet

Og jeg hilser selvsagt tilbake. Likevel opplever jeg at han har fått for seg at jeg ikke hilser. Ofte kan han komme en halv time etter jeg sa god morgen og virke irritertfor at jeg ikke har lett etter han og hilst. Da har vi som sagt oftest hilst.

veninna mi mente at dette er en slags urban myte blant renholdere. Altså at selv om det ofte er tilfelle, så kan en lett oppleve at man tolkes i værste mening fordi det er opplest og vedtatt at «ingen» verdsetter dem.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

D spurte om det var vanlig, og jeg svarte på det.

Jeg spurte om det var en vanlig holdning blant renholdere. Veninna mi jobbet på sykehus og hun sa at renholderne der ofte klager over at helsepersonell ikke alltid hilste. Senere ble hun sykepleier og sier selv at hun ser annerledes på det. Hun løper fra post til post med dårlig tid og hodet fullt av viktig informasjon, da er det lett for at en haster forbi, ikke fordi renholderen ikke er viktig men fordi en ikke kan tillate seg distraksjon.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte om det var en vanlig holdning blant renholdere. Veninna mi jobbet på sykehus og hun sa at renholderne der ofte klager over at helsepersonell ikke alltid hilste. Senere ble hun sykepleier og sier selv at hun ser annerledes på det. Hun løper fra post til post med dårlig tid og hodet fullt av viktig informasjon, da er det lett for at en haster forbi, ikke fordi renholderen ikke er viktig men fordi en ikke kan tillate seg distraksjon.

Da misforsto jeg deg. Men det er ganske vanlig at renholdere blir møtt med en nedlatende holdning, og da er det vel ikke så rart om de blir litt preget av det. Men løper hun forbi alle andre enn renholderen uten å hilse? Løper hun forbi legen uten å si hei?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da misforsto jeg deg. Men det er ganske vanlig at renholdere blir møtt med en nedlatende holdning, og da er det vel ikke så rart om de blir litt preget av det. Men løper hun forbi alle andre enn renholderen uten å hilse? Løper hun forbi legen uten å si hei?

Om situasjonen er lik så ja, men leger og annet helsepersonell møter hun ansikt til ansikt på vei i hver sin rettning. Hun sa selv at det oftere blir et lite nikk da. Men renholderne står ofte opptatt med arbeid når en passerer.

Skrevet

Høres ut som en litt skrullete type. Hvordan trekker du egentlig den slutningen at alle renholdsarbeidere er som han?

Anonymkode: 34c06...dbb

Skrevet

Høres ut som en litt skrullete type. Hvordan trekker du egentlig den slutningen at alle renholdsarbeidere er som han?

Anonymkode: 34c06...dbb

Jeg sa ikke at alle er som han, jeg lurer på om det er vanlig at det er mye fokus på dette blandt renholdere som kan føre til at noen maler fanden på veggen. Da fordi veninna mi fortalte at hun fikk ny innsikt når hun plutselig var den som skulle være høy på pæra. 

Skrevet

Jeg sier alltid hei og prater litt med renholdersken. Hun er min kollega, selv om vi har ulik yrkesgruppe, og selv om jeg har det travelt tar jeg meg alltid tid til et 'hei og hallo'. 

Anonymkode: d9c6d...2b5

Skrevet

Jeg husker ikke helt hvem som sa det. Mulig Stordalen, Thon? Men han sa måten du behandler renholdere viser hvor god medarbeider eller sjef du er.

Å ikke hilse på kolleger/renholdere er faktisk veldig uhøflig, uansett hvor travel en er. Og jo, det merkes veldig godt når folk hilser perpleks tilbake.

Anonymkode: ebbe4...855

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om situasjonen er lik så ja, men leger og annet helsepersonell møter hun ansikt til ansikt på vei i hver sin rettning. Hun sa selv at det oftere blir et lite nikk da. Men renholderne står ofte opptatt med arbeid når en passerer.

Det bekrefter jo det jeg sier

Skrevet

Jeg husker ikke helt hvem som sa det. Mulig Stordalen, Thon? Men han sa måten du behandler renholdere viser hvor god medarbeider eller sjef du er.

Å ikke hilse på kolleger/renholdere er faktisk veldig uhøflig, uansett hvor travel en er. Og jo, det merkes veldig godt når folk hilser perpleks tilbake.

Anonymkode: ebbe4...855

Det er utrolig sant, og jeg var ikke klar over hvor gale det var før jeg jobbet som renholder selv.

Skrevet

Det bekrefter jo det jeg sier

Ikke om en hilser på renholderne når de kommer ansikt til ansikt.

Jeg snakker jo heller ikke om å ikke hilse generelt sett. Jeg hilser på alle når jeg ser dem, men med Flaten vi jobber på blir det unaturlig å singel hver gang en ser den andre hele dagen. Det er et åpent rom på kanskje 200 kvm. Jeg sier ikke hei til noen av kollegene mine hver gang jeg ser dem, vi er jo i kontinuerlig dialog.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er utrolig sant, og jeg var ikke klar over hvor gale det var før jeg jobbet som renholder selv.

Jeg tror også det er sant altså, men ikke for vår renholder. Jeg tenker også som min veninne at det for mange er situasjonen en møtes innom avgjør om en rekker å hilse. Da blir det urettferdig å dra alle over en kam.

Skrevet

Må bare skyte inn: Jeg jobber på sykehus, og der har vi en råkul renholder. Hver gang man møter han hilser han blidt med gebrokkensk «Hei, kollega! 😄», enten du er hjelpepleier, kirurg, legestudent eller ambulansearbeider (min yrkesgruppe). -Og han har jo så rett! Vi er alle kollegaer, og små brikker i et stort puslespill som tilsammen er like viktige. Og av erfaring vil jeg si at yrkestittel ikke nødvendigvis er et kvalitetsstempel... 

Han har gjort meg mer bevist i allefall, og jeg hilser på alle -og takker for jobben de gjør (når det faller seg naturlig) :) 

Anonymkode: bc340...6e5

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare skyte inn: Jeg jobber på sykehus, og der har vi en råkul renholder. Hver gang man møter han hilser han blidt med gebrokkensk «Hei, kollega! 😄», enten du er hjelpepleier, kirurg, legestudent eller ambulansearbeider (min yrkesgruppe). -Og han har jo så rett! Vi er alle kollegaer, og små brikker i et stort puslespill som tilsammen er like viktige. Og av erfaring vil jeg si at yrkestittel ikke nødvendigvis er et kvalitetsstempel... 

Han har gjort meg mer bevist i allefall, og jeg hilser på alle -og takker for jobben de gjør (når det faller seg naturlig) :) 

Anonymkode: bc340...6e5

Renholderen er min kollega på lik linje som alle de andre. Det er helt opplagt for min del, men din høres jo helt herlig ut. Kanskje jeg skal headhunte han til oss;)

Skrevet

Hilser og smiler selvsagt når vi sees for første gang den dagen, og kan veksle noen ord i forbifarten. Men samtidig har vi nå eksternt renholdsfirma og de blir aldri kolleger på samme måten, de mangler tilknytningen og lojaliteten og dessuten har de tydeligvis forstått lite av det vi driver med. Det ville vært veldig unaturlig om de spiste lunsj med oss, men det ville vært like unaturlig for oss å spise lunsj med andre deler av driftspersonalet. Nødvendige, ja, men kolleger? Veldig fjernt.

Anonymkode: 1a726...8eb

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke om en hilser på renholderne når de kommer ansikt til ansikt.

Jeg snakker jo heller ikke om å ikke hilse generelt sett. Jeg hilser på alle når jeg ser dem, men med Flaten vi jobber på blir det unaturlig å singel hver gang en ser den andre hele dagen. Det er et åpent rom på kanskje 200 kvm. Jeg sier ikke hei til noen av kollegene mine hver gang jeg ser dem, vi er jo i kontinuerlig dialog.

Nå tenkte jeg på den situasjonen du skisserte med venninen din som er sykepleier. For kan hun se legen i øynene og nikke til han, kan hun og klare å si hei til renholderen selv om han/hun holder på med noe.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå tenkte jeg på den situasjonen du skisserte med venninen din som er sykepleier. For kan hun se legen i øynene og nikke til han, kan hun og klare å si hei til renholderen selv om han/hun holder på med noe.

Om renholderen har ryggen til etc? 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun løper forbi legen også?

Anonymkode: 34b8b...539

Skrevet

Hun løper forbi legen også?

Anonymkode: 34b8b...539

Om situasjonen er lik, ja.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om renholderen har ryggen til etc? 

Ja

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja

Så når hun løper 400 meter med sykehus korridor skal hun stoppe og avbryte absolutt alle ansatte i det de holder på med for å hilse? Hvor går grensene her? Er det lov å være i sine egne tanker om en er på vei for å fortelle foreldre at barnet deres skal dø? Eller om skal levere blod til en operasjonssal der pasienten er i livsfare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...