Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Hjelp! Ammer baby på 3 uker... han har godt grep og amminga fungerer veldig bra, men; vi lekker... Både når han slipper taket og litt nedenfor brystet underveis (tror han "spytter" litt når melka kommer for fort..). Det blir vått på bhen og nedover magen. Til nå har jeg klippet opp store sykehuskladder og lagt innunder bhen, men det ser jo litt merkelig ut når vi skal ut av hus og loer forferdelig. Vanlige kluter holder ikke, det må være vanntett 🙈 Forslag?? Hjelp 😂❤🙈 Anonymkode: 1f1d4...b1e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 Jeg la alltid en "gulpeklut" mellom barnet og meg når jeg ammet, når jeg skulle legge til ungen la jeg først fillen langs magen min og over albuen, også la jeg ungen oppå der igjen. En løs gulpeklut altså, som ligger under ungen, mellom og beskytter mens ungen ammer, og når ungen skal opp å rape legger jeg samme kluten først over skulderen også ungen så den fanger opp evt gulp. Sånne som dette https://www.miniverden.no/collections/gaskluter Men tror jeg kjøpte de veldig billig på Sparkjøp eller noe sånt, 5-pk, for de blir jo vasket hele tiden. Om du ser på dette bildet av amming (fra Unicef) så ser du det ligger en klut/fille, under ungen, mellom dere, den fanger opp https://www.google.no/search?q=amming&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwis77rypqjaAhUGiaYKHZQUA4IQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=nJno3rsCFP3auM: Mellom amming brukte jeg ammeinnlegg, det er jo ofte sånn at når ungen henger seg fast i en pupp begynner det også lekke fra den andre. Det kan også lekke mellom amming, da er de supre. Jeg likte Chicco sine best. De koster litt mer, men de puster og lekker ikke, og ikke minst, de setter seg ikke fast i puppen Jeg fulgte med i de nettbutikkene som selger dem og bestilte flere pakker når de var rabattkoder å finne... https://www.jollyroom.no/mamma/ammeprodukter/ammeinnlegg/chicco-ammeinnlegg-60-stk Anonymkode: 7b54c...f82
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 Tusen takk for svar! Vi har prøvd med gaskluter, men det renner gjennom... skal sjekke ut ammeinnleggene... takk!! 😊😊 Anonymkode: 1f1d4...b1e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar! Vi har prøvd med gaskluter, men det renner gjennom... skal sjekke ut ammeinnleggene... takk!! 😊😊 Anonymkode: 1f1d4...b1e Trøsten er at det går seg til, etterhvert tilpasses melkeproduksjonen hva han faktisk drikker og ikke minst blir han flinkere til å svelge unna når spruten kommer Du kan prøve å ta unna den første spruten i en kopp (og fryse). Bare håndmelk til utdrivningsrefleksen starter og ta den første harde spruten unna før du legger han til. Da slipper han "drukne" Anonymkode: 7b54c...f82
Glitrerose Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trøsten er at det går seg til, etterhvert tilpasses melkeproduksjonen hva han faktisk drikker og ikke minst blir han flinkere til å svelge unna når spruten kommer Du kan prøve å ta unna den første spruten i en kopp (og fryse). Bare håndmelk til utdrivningsrefleksen starter og ta den første harde spruten unna før du legger han til. Da slipper han "drukne" Anonymkode: 7b54c...f82 Det er et godt poeng, det justerer seg inn. Men dersom du mistenker at du har for høy melkeproduksjon, kan det hende at du må gå aktivt inn for å justere ned. Du bør nok ikke gjøre det så tidlig som 3 uker, men ha det i bakhodet. Det er mye god info om det på ammehjelpen sine nettsider.
Lille krøll Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 Jeg kjøpte 10 pack kluter på ikea. Måtte ha en 4 dobbelt brettet på ene puppen og andre 4 dobbelt brettet på ammepuppen på undersiden slik at søl ble sugd opp av den. Etterhvert så kunne jeg bare be de jeg kjente om å få «ammeklutene» så visste alle hva de skulle hente. Gikk seg ikke til, måtte bruke det til jeg sluttet å amme. https://m2.ikea.com/no/no/p/krama-vaskeklut-hvit-40054538/
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 Tusen takk for gode råd ❤ Anonymkode: 1f1d4...b1e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 Jeg har ammet to barn. Har slitt med enorm overprodusjon. Foret også under med doble gulpekluter. Slike store, på størrelse med tøybleier. Brettet de, og festet de i bunnen av bh’en etter at puppen var funnet frem. Den lå nedover magen min, og når babyen slapp taket, kunne jeg enkelt sleng den (kluten, ikke puppen altså 😂) over skulderen. Fanget opp de siste dråpene, samt skjulte puppen. Mer himla styr her frem til de var minst fem mnd. Jeg har aldri bare kunnet amme når og hvor som helst, mao. Det har vært veldig omstendelig. Men så verdt det likevel. Gratulerer med baby, og lykke til med ammingen ♥️ Anonymkode: c44b1...ac5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har ammet to barn. Har slitt med enorm overprodusjon. Foret også under med doble gulpekluter. Slike store, på størrelse med tøybleier. Brettet de, og festet de i bunnen av bh’en etter at puppen var funnet frem. Den lå nedover magen min, og når babyen slapp taket, kunne jeg enkelt sleng den (kluten, ikke puppen altså 😂) over skulderen. Fanget opp de siste dråpene, samt skjulte puppen. Mer himla styr her frem til de var minst fem mnd. Jeg har aldri bare kunnet amme når og hvor som helst, mao. Det har vært veldig omstendelig. Men så verdt det likevel. Gratulerer med baby, og lykke til med ammingen ♥️ Anonymkode: c44b1...ac5 ET himla styr. Ikke mer. Anonymkode: c44b1...ac5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 Jeg la ammeinnlegget i kanten på bhen og i tillegg hadde jeg gulpekluter av flanell (selvfølgelig brettet) under babyen hode. Den brukte jeg i tillegg til å stoppe spruten da han slapp/ glapp taket. Anonymkode: b6a35...022
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 Hadde store kluter som jeg brettet under puppen. Kunne bli veldig vått på genseren om jeg ikke passet på. Hadde med ekstra genser til meg selv når jeg var ute tilfelle jeg måtte skifte pga melkesøl. Frem til melkeproduksjonen var stabilisert pleide jeg å håndmelke ut det første trykket slik at det ikke ble for mye for baby å svelge unna, og det ble dermed mindre søl. Etter 5-6 ukers tid var det tilpasset babyen og mindre søling. Anonymkode: 13515...43d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 Jeg la sammenbretta gulpeklut og et lite frottéhåndkle under mens jeg ammet. På det andre brystet satte jeg et brystskjold med oppsamler, og så frøys jeg ned den melka som samlet seg i den. Anonymkode: 3ee2e...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå