Gå til innhold

Ammesøl... hjelp?!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Ammer baby på 3 uker... han har godt grep og amminga fungerer veldig bra, men; vi lekker... Både når han slipper taket og litt nedenfor brystet underveis (tror han "spytter" litt når melka kommer for fort..). Det blir vått på bhen og nedover magen. Til nå har jeg klippet opp store sykehuskladder og lagt innunder bhen, men det ser jo litt merkelig ut når vi skal ut av hus og loer forferdelig. Vanlige kluter holder ikke, det må være vanntett 🙈 Forslag?? Hjelp 😂❤🙈

Anonymkode: 1f1d4...b1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la alltid en "gulpeklut" mellom barnet og meg når jeg ammet,  når jeg skulle legge til ungen la jeg først fillen langs magen min og over albuen, også la jeg ungen oppå der igjen. En løs gulpeklut altså, som ligger under ungen, mellom og beskytter mens ungen ammer, og når ungen skal opp å rape legger jeg samme kluten først over skulderen også ungen så den fanger opp evt gulp.

Sånne som dette

https://www.miniverden.no/collections/gaskluter

Men tror jeg kjøpte de veldig billig på Sparkjøp eller noe sånt, 5-pk, for de blir jo vasket hele tiden.

Om du ser på dette bildet av amming (fra Unicef) så ser du det ligger en klut/fille, under ungen, mellom dere, den fanger opp

https://www.google.no/search?q=amming&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwis77rypqjaAhUGiaYKHZQUA4IQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=nJno3rsCFP3auM:

Mellom amming brukte jeg ammeinnlegg, det er jo ofte sånn at når ungen henger seg fast i en pupp begynner det også lekke fra den andre. Det kan også lekke mellom amming, da er de supre. Jeg likte Chicco sine best. De koster litt mer, men de puster og lekker ikke, og ikke minst, de setter seg ikke fast i puppen ;) Jeg fulgte med i de nettbutikkene som selger dem og bestilte flere pakker når de var rabattkoder å finne...

https://www.jollyroom.no/mamma/ammeprodukter/ammeinnlegg/chicco-ammeinnlegg-60-stk

Anonymkode: 7b54c...f82

Skrevet

Tusen takk for svar! Vi har prøvd med gaskluter, men det renner gjennom... skal sjekke ut ammeinnleggene... takk!! 😊😊

Anonymkode: 1f1d4...b1e

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Vi har prøvd med gaskluter, men det renner gjennom... skal sjekke ut ammeinnleggene... takk!! 😊😊

Anonymkode: 1f1d4...b1e

Trøsten er at det går seg til, etterhvert tilpasses melkeproduksjonen hva han faktisk drikker og ikke minst blir han flinkere til å svelge unna når spruten kommer 

Du kan prøve å ta unna den første spruten i en kopp (og fryse). Bare håndmelk til utdrivningsrefleksen starter og ta den første harde spruten unna før du legger han til. Da slipper han "drukne" 

Anonymkode: 7b54c...f82

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trøsten er at det går seg til, etterhvert tilpasses melkeproduksjonen hva han faktisk drikker og ikke minst blir han flinkere til å svelge unna når spruten kommer 

Du kan prøve å ta unna den første spruten i en kopp (og fryse). Bare håndmelk til utdrivningsrefleksen starter og ta den første harde spruten unna før du legger han til. Da slipper han "drukne" 

Anonymkode: 7b54c...f82

Det er et godt poeng, det justerer seg inn.

Men dersom du mistenker at du har for høy melkeproduksjon, kan det hende at du må gå aktivt inn for å justere ned. Du bør nok ikke gjøre det så tidlig som 3 uker, men ha det i bakhodet. Det er mye god info om det på ammehjelpen sine nettsider. 

Skrevet

Jeg kjøpte 10 pack kluter på ikea. 

Måtte ha en 4 dobbelt brettet på ene puppen og andre 4 dobbelt brettet på ammepuppen på undersiden slik at søl ble sugd opp av den. 

Etterhvert så kunne jeg bare be de jeg kjente om å få «ammeklutene» så visste alle hva de skulle hente. 

Gikk seg ikke til, måtte bruke det til jeg sluttet å amme.

https://m2.ikea.com/no/no/p/krama-vaskeklut-hvit-40054538/

Skrevet

Tusen takk for gode råd ❤

Anonymkode: 1f1d4...b1e

Skrevet

Jeg har ammet to barn. Har slitt med enorm overprodusjon. Foret også under med doble gulpekluter. Slike store, på størrelse med tøybleier. Brettet de, og festet de i bunnen av bh’en etter at puppen var funnet frem. Den lå nedover magen min, og når babyen slapp taket, kunne jeg enkelt sleng den (kluten, ikke puppen altså 😂) over skulderen. Fanget opp de siste dråpene, samt skjulte puppen. 

Mer himla styr her frem til de var minst fem mnd. Jeg har aldri bare kunnet amme når og hvor som helst, mao. Det har vært veldig omstendelig. Men så verdt det likevel. 

Gratulerer med baby, og lykke til med ammingen ♥️

Anonymkode: c44b1...ac5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har ammet to barn. Har slitt med enorm overprodusjon. Foret også under med doble gulpekluter. Slike store, på størrelse med tøybleier. Brettet de, og festet de i bunnen av bh’en etter at puppen var funnet frem. Den lå nedover magen min, og når babyen slapp taket, kunne jeg enkelt sleng den (kluten, ikke puppen altså 😂) over skulderen. Fanget opp de siste dråpene, samt skjulte puppen. 

Mer himla styr her frem til de var minst fem mnd. Jeg har aldri bare kunnet amme når og hvor som helst, mao. Det har vært veldig omstendelig. Men så verdt det likevel. 

Gratulerer med baby, og lykke til med ammingen ♥️

Anonymkode: c44b1...ac5

ET himla styr. Ikke mer. 

Anonymkode: c44b1...ac5

Skrevet

 Jeg la ammeinnlegget i kanten på bhen og i tillegg hadde jeg gulpekluter av  flanell (selvfølgelig brettet) under babyen hode. Den brukte jeg i tillegg til å stoppe spruten da han slapp/ glapp taket. 

Anonymkode: b6a35...022

Skrevet

Hadde store kluter som jeg brettet under puppen. Kunne bli veldig vått på genseren om jeg ikke passet på. Hadde med ekstra genser til meg selv når jeg var ute tilfelle jeg måtte skifte pga melkesøl. Frem til melkeproduksjonen var stabilisert pleide jeg å håndmelke ut det første trykket slik at det ikke ble for mye for baby å svelge unna, og det ble dermed mindre søl. Etter 5-6 ukers tid var det tilpasset babyen og mindre søling. 

Anonymkode: 13515...43d

Skrevet

Jeg la sammenbretta gulpeklut og et lite frottéhåndkle under mens jeg ammet. På det andre brystet satte jeg et brystskjold med oppsamler, og så frøys jeg ned den melka som samlet seg i den. 

Anonymkode: 3ee2e...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...