Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 De topper listene på alt fra tenåringsgraviditeter, abort, alkoholisme, ikke høyere utdannelse, NAV brukere og har lavere levealder. Hva kan dette forklares med? Anonymkode: 68b8c...241
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 Ser ikke mulig de har en litt annen holdning til hva som er viktig i livet. Troms og Finnmark er det orådet der det brukes minst antidepressva i landet. Det må jo bety at de er de lykligste. Anonymkode: 3a540...a77
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser ikke mulig de har en litt annen holdning til hva som er viktig i livet. Troms og Finnmark er det orådet der det brukes minst antidepressva i landet. Det må jo bety at de er de lykligste. Anonymkode: 3a540...a77 Hvorfor må det bety det? Hi; sosial arv. Anonymkode: b7bb4...fcc
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser ikke mulig de har en litt annen holdning til hva som er viktig i livet. Troms og Finnmark er det orådet der det brukes minst antidepressva i landet. Det må jo bety at de er de lykligste. Anonymkode: 3a540...a77 Om de drukner sorgene i sprit trenger de jo mindre antidepressiva. Piller krever dessuten legebesøk. Går man ikke til lege får man ikke det, og øvrig helse kan også seile sin egen sjø.. Anonymkode: d5dc5...602
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 Jeg er fra det sentrale Østlandet, men har bodd i en liten bygd i Troms i til sammen 12 år. Er nå tilbake på Østlandet. Når det kommer til ungdomsgraviditeter, NAV og alkohol så er nok sosial arv en av hovedgrunnene. Men en annen vesentlig forklaring er nok mangel på arbeidsplasser som kan erstatte fiskeryrket. Å være sjarkeier og kjøpe kvoter har blitt tilnærmet umulig dersom man ikke har pengesterk familie i ryggen. Sjarkfisket har ikke bare betydning for arbeidsplasser og er en pilar for samfunnsøkonomien i disse kystkommunene, men er dessuten mer bærekraftig for fiskebestanden. I tillegg har også forsvaret kuttet kraftig i nord som også har rammet lokalsamfunnene hardt. Når det er sagt, så er min opplevelse at kulturen i disse samfunnet er veldig "down to earth". Man vurderer hverandre i liten grad etter størrelsen på lommeboka og fasade er et begrep man ikke har så stort forhold til. Nå har jeg kun bodd i noen små kystsamfunn, og jeg antar at i byene vil man kunne mer "bykultur" hvor man skammer seg om huset ikke er nyvasket når det kommer besøk. Anonymkode: c8296...5dd
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om de drukner sorgene i sprit trenger de jo mindre antidepressiva. Piller krever dessuten legebesøk. Går man ikke til lege får man ikke det, og øvrig helse kan også seile sin egen sjø.. Anonymkode: d5dc5...602 Jeg tror det dreier seg mer om forskjell mellom store byer og mer grisgrend. Bebyggelse. Det er mange ting som er enklere i en by, som avstand til legen, muligheten for å få en godt betalt jobb, skoletilbud, fritidstilbud mm. Det gir utslag på hvordan menneskene lever livene sine, men betyr ikke nødvendig vis at menneskene er lykkligere det ene eller andre stedet. Anonymkode: 3a540...a77
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 Jeg vil tro at det er sammensatt. Stort fylke med med relativt lite folk. Store avstander, mange bygder, lite arbeidsplasser og det forsterker nok sosial arv. Som lærer får man avskrevet studielån om man jobber i nord. De har vel noe tillegg og skattefordeler for å lokke folk dit. Da er det logisk å tenke at de strever med rekruttering i flere yrker. Manglende kompetanse kan gi dårligere offentlige tjenester, blant annet innen opplæring, men også innenfor andre områder. Dette er vel ikke med å bidra til vekst og utvikling. Anonymkode: 8af7a...1f1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 Sosial arv. Bodde fire år i Finnmark. Det er mye av det du nevner, men også mye av det motsatte. Hardt arbeidene folk med utdannelse og normale liv. Utfordringen langt nord er jo arbeidsplasser. Hva skal man med en høyere utdannelse i feks Finnmark når det ikke finnes en eneste arbeidsgiver. De flytter selvsagt sørover. Og mange vil jobbe men får ikke jobb. Vanskelig å bryte opp og reise avgårde alene for å få jobb, da blir man naver da. Ang helse, jeg må si helsevesenet så langt nord var skremmende. De har fastlege, det er det. Og mange av de er utrolig dårlige, spesialhelsetjenester er vanskelig å få. Og Gud bedre om du har noen merkelige symptomer. Ikke brått sikkert det tas på alvor. Psykiatrisk helsetjeneste er omtrent ikke tilstedeværende. Mange av de eldre jeg traff var av den oppfattelse av at ,- det går nok over. Så tenker en kombinasjon av dårlige helsetilbud samt et nøkternt folk forklarer mye av tidlig død. Jeg synes det var befriende deilig å bo i Vadsø. Tok litt tid å bli kjent med folk, men for et utrolig hyggelig samhold det var der. De fleste var uhøytidelig, inkluderende og ikke minst humoristiske. Og der hjalp alle hverandre. Naboen som hadde traktor bare måkte utenfor huset jeg bodde. Da jeg spurte hva jeg skyldte han, - ikke nåkka, vi e ikke så nøye på slikt her. 😊 Anonymkode: 88006...247
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 Medlem 5 459 279 innlegg Rapporter innlegg · #1 Skrevet 3 timer siden "De topper listene på alt fra tenåringsgraviditeter, abort, alkoholisme, ikke høyere utdannelse, NAV brukere og har lavere levealder. " Tenker det kan henge litt sammen, i Finnmark finnes det 1 høgskole. Den ligger i Alta. Det kan forklare noe av at det er mange som ikke har høyere utdanning. Alta ligger langt unna for alle som ikke bor i Vest Finnmark, og langt unna for mange som bor i vest Finnmark også Fylket er stort. Nav-brukere: Finnmark har en høy andel av asylsøkere i forhold til folketallet. De fleste av disse går på nav. Mange tenåringsgraviditeter og aborter henger sikkert litt sammen. Hva som er årsaken til dette kan jeg ikke svare så godt på, men har noen teorier her også. Man velger å få barn tidlig fordi man ikke ønsker å reise bort å ta høyere utdanning, og heller velger å få barn først. Helseopplysningen er heller ikke optimal. Kan vel også ha en sammenheng med tenåringsgraviditeter. Det er "små" forhold her oppe i nord, noe som ofte fører til vennskap og seksuelle relasjoner mellom folk i ulik alder. Dette kan jo også føre til flere aborter. Akkurat dette med alkoholisme vet jeg ikke hva jeg skal svare. Er det slik at det er høyere andel av alkoholikere i Finnmark enn ellers i Norge? Eller er det slik at det er mer synlig i Finnmark fordi det er et mer gjennomsiktig folkeslag enn ellers i landet? Det er jo gjerne slik at her oppe omgås vi alle, mens i "Oslo" går alkoholikerne/rusmisbrukerne på plata, og omgås ikke resten av befolkningen, og blir dermed ikke så synlig heller. I Finnmark har vi for eksempel ikke rusmisbrukere som sitter i gågata og tigger. Men for all del, jeg kan ta feil, jeg vet sikkert like lite om rusmisbrukerne i Oslo, som dere der nede vet om alkoholikere/rusmisbrukere her oppe. Det jeg vet har jeg lært gjennom å se Petter uteligger på tv. Anonymkode: 4908a...f69
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 Statistikk ser kun tall ikke mennesker . Jeg kjenner «halve Finnmark» men Kjenner meg ikke igjen i statistikken. Anonymkode: 74602...09a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Medlem 5 459 279 innlegg Rapporter innlegg · #1 Skrevet 3 timer siden "De topper listene på alt fra tenåringsgraviditeter, abort, alkoholisme, ikke høyere utdannelse, NAV brukere og har lavere levealder. " Tenker det kan henge litt sammen, i Finnmark finnes det 1 høgskole. Den ligger i Alta. Det kan forklare noe av at det er mange som ikke har høyere utdanning. Alta ligger langt unna for alle som ikke bor i Vest Finnmark, og langt unna for mange som bor i vest Finnmark også Fylket er stort. Nav-brukere: Finnmark har en høy andel av asylsøkere i forhold til folketallet. De fleste av disse går på nav. Mange tenåringsgraviditeter og aborter henger sikkert litt sammen. Hva som er årsaken til dette kan jeg ikke svare så godt på, men har noen teorier her også. Man velger å få barn tidlig fordi man ikke ønsker å reise bort å ta høyere utdanning, og heller velger å få barn først. Helseopplysningen er heller ikke optimal. Kan vel også ha en sammenheng med tenåringsgraviditeter. Det er "små" forhold her oppe i nord, noe som ofte fører til vennskap og seksuelle relasjoner mellom folk i ulik alder. Dette kan jo også føre til flere aborter. Akkurat dette med alkoholisme vet jeg ikke hva jeg skal svare. Er det slik at det er høyere andel av alkoholikere i Finnmark enn ellers i Norge? Eller er det slik at det er mer synlig i Finnmark fordi det er et mer gjennomsiktig folkeslag enn ellers i landet? Det er jo gjerne slik at her oppe omgås vi alle, mens i "Oslo" går alkoholikerne/rusmisbrukerne på plata, og omgås ikke resten av befolkningen, og blir dermed ikke så synlig heller. I Finnmark har vi for eksempel ikke rusmisbrukere som sitter i gågata og tigger. Men for all del, jeg kan ta feil, jeg vet sikkert like lite om rusmisbrukerne i Oslo, som dere der nede vet om alkoholikere/rusmisbrukere her oppe. Det jeg vet har jeg lært gjennom å se Petter uteligger på tv. Anonymkode: 4908a...f69 Bra svart! Anonymkode: 11a56...7d0
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Statistikk ser kun tall ikke mennesker . Jeg kjenner «halve Finnmark» men Kjenner meg ikke igjen i statistikken. Anonymkode: 74602...09a Det er jo akkurat det som er så flott med statistikk. Men halve Finnmark har kanskje ikke hatt statistikk. Anonymkode: 8af7a...1f1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 Men hvorfor er det så stor forskjell på feks Sogn og Fjordane og Finnmark? De er i forskjellig ende av skalaen på mye men like grisegrendte forøvrig........? Anonymkode: 786fe...222
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor er det så stor forskjell på feks Sogn og Fjordane og Finnmark? De er i forskjellig ende av skalaen på mye men like grisegrendte forøvrig........? Anonymkode: 786fe...222 Kultur og sosial arv, kanskje? Anonymkode: 8af7a...1f1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kultur og sosial arv, kanskje? Anonymkode: 8af7a...1f1 Det er jo mulig. Den samiske befolkningen har nok ikke hatt tradisjon for høyere utdanning og de har kanskje en annen innstilling til utdanningssystemet generelt. Har samene genetiske variasjoner som gjør dem lettere rusavhengige? Jeg vet inuittene har det. Nå er det kanskje ikke helt stuerent å skille på folkegrupper sånn men jeg regner med at finnmarkingene deler mye de samme genene om de er sånn eller sånn. Anonymkode: 786fe...222
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor er det så stor forskjell på feks Sogn og Fjordane og Finnmark? De er i forskjellig ende av skalaen på mye men like grisegrendte forøvrig........? Anonymkode: 786fe...222 Folketettheten er 3 ganger så stor i Sogn og Fjordane som i Finnmark. Ingen av fylkene har store byer, men avstanden til en større by er mye mindre i Sogn og Fjordane enn i Finnmark. Det forklarer selvfølgelig ikke hele forskjellen, menn fylkene er ikke veldig like. Anonymkode: 3a540...a77
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor er det så stor forskjell på feks Sogn og Fjordane og Finnmark? De er i forskjellig ende av skalaen på mye men like grisegrendte forøvrig........? Anonymkode: 786fe...222 Altså. Sogn og Fjordane ligger i grunnen ganske sentralt til på Vestlandet, med kun ganske korte avstander til f.eks. Bergen og Ålesund. Dessuten er folketettheten en ganske annen i S/F, og det er god kultur for høy utdanning i fylket. Dessuten: Grisegrendte? Hva slags begrep er det? Ordet finnes ikke i ordboka. Det du nok tenker på, er "grisgrendt", og grisgrendtheten i Sogn og Fjordane kan overhodet ikke sammenlignes med den i Finnmark. Er du egentlig klar over hva slags avstander det er snakk omm i Finnmark? Vi søringer snakker om at avstanden er lang hvis det bikker 5-6 mil, og en liten time i bil. Da ler finnmarkingene rått. Anonymkode: 921e0...ac2
Nyttårs barn Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 Sogn og Fjordane er ikke sammenlignbart med Finnmark. Kort vei til Bergen og en kultur hvor Venstre og KRF har vært sterke partier. Nå vet ikke jeg så mye om Finnmark men jeg tenker at overgrep mot urbefolkningen kan spille inn og kanskje at en tradisjonell samisk kultur er litt konservativ også. Det blir nok en slags spiral hvor lavt utdannede foreldre ikke oppmuntrer barna til å ta lang utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #19 Skrevet 7. april 2018 Akkurat nå, Nyttårs barn skrev: Sogn og Fjordane er ikke sammenlignbart med Finnmark. Kort vei til Bergen og en kultur hvor Venstre og KRF har vært sterke partier. Nå vet ikke jeg så mye om Finnmark men jeg tenker at overgrep mot urbefolkningen kan spille inn og kanskje at en tradisjonell samisk kultur er litt konservativ også. Det blir nok en slags spiral hvor lavt utdannede foreldre ikke oppmuntrer barna til å ta lang utdannelse. - og de unge som (likevel) ønsker å ta utdanning, de reiser for en stor grad ut av fylket. Dermed er de også ute av statistikken for Finnmark. Anonymkode: 921e0...ac2
Nyttårs barn Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: - og de unge som (likevel) ønsker å ta utdanning, de reiser for en stor grad ut av fylket. Dermed er de også ute av statistikken for Finnmark. Anonymkode: 921e0...ac2 Ja de reiser ut og mange kommer aldri tilbake fordi de ikke får brukt utdannelsen sin om de ikke er for eksempel leger eller lærere.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #21 Skrevet 7. april 2018 Når det gjelder Sogn og Fjordane kontra Finnmark er det enorme kulturelle forskjeller. For hundre år siden sto de store folkebevegelsene sterkt på Vestlandet: Målrørsle, Avholdsbevegelse og arbeiderbevegelse. I alle fall de to første var preget av en folkelig, pietistisk kristendom. Stikkord var folkeopplysning, måtehold og hardt arbeid. Man måtte yte for å nyte. Folk fikk skolegang, alkoholmisbruk ble uglesett likeså latskap. Slikt blir det fremgang av. Dette har satt spor, og noe av forskjellene ligger nok i dette. Nå hadde riktignok finnmarkingene læstadianismen, som så vidt jeg vet også er en pietistisk retning, men denne vet jeg ikke så mye om. Anonymkode: 261b8...ea2
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #22 Skrevet 7. april 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dessuten: Grisegrendte? Hva slags begrep er det? Ordet finnes ikke i ordboka. Det du nok tenker på, er "grisgrendt", og grisgrendtheten i Sogn og Fjordane kan overhodet ikke sammenlignes med den i Finnmark. Wow, virkelig overrasket over at du i det hele tatt skjønte hva jeg mente.... Altså - det er gisegrendt, begge ligger like grisegrendt til, begge ER like grisegrendte (fylker). Mulig det ikke er 100% (hadde lyst å si 110%, men jeg tar hintet) korrekt, jeg er ikke norsklærer. Men jeg tror nok du fattet poenget ganske så kjapt selv om du måtte tenke deg om. Anonymkode: 786fe...222
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #23 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow, virkelig overrasket over at du i det hele tatt skjønte hva jeg mente.... Altså - det er gisegrendt, begge ligger like grisegrendt til, begge ER like grisegrendte (fylker). Mulig det ikke er 100% (hadde lyst å si 110%, men jeg tar hintet) korrekt, jeg er ikke norsklærer. Men jeg tror nok du fattet poenget ganske så kjapt selv om du måtte tenke deg om. Anonymkode: 786fe...222 Folkeopplysning, kalles det. Hovedpoenget er at graden av grisgrendthet i Sogn og Fjordane, og Finnmark overhodet ikke kan sammenlignes. Finnmark ligger svært langt unna det meste. Finnmark har et enormt areal. Finnmark har få innbyggere. Sogn og Fjordane ligger nært Bergen, Førde, Ålesund og det er temmelig enkelt å komme seg f.eks. til Oslo. Sogn og Fjordane har høye fjell og dype daler med fjordarmer. Ferjer er en fin ting i Sogn og Fjordane, ferjer forenkler kommunikasjonen mye. Det er ikke all verdens til innbyggertall i Sogn og Fjordane, men mye høyere enn i Finnmark. Sogn og Fjordane ligger bare en biltur unna, det tar ikke spesielt lang tid å komme dit fra noe sted i Sør-Norge. Å kjøre bil til Finnmark fra f.eks. Oslo tar veldig mange timer. Da kan du like gjerne kjøre ned til Sør-Europa. Avstanden er sammenlignbar. Fatter ikke hvordan Sogn og Fjordane kan oppleves som grisgrendt. Anonymkode: 921e0...ac2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå