Gå til innhold

Er jenta mi «for» lav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2,5 år og 83 cm? Ikke veldig tynn. Frisk og rask. 

Anonymkode: df1f2...c83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er vel akkurat så lang hun skal være. Trenger ikke være som alle andre. Min datter var 92 cm på 2-årskontrollen og hun har alltid vært lang. Er målt til å bli godt over 180 som voksen

Anonymkode: 2867d...f5f

Skrevet

Umulig å si uten å vite høyden til foreldrene, og se vekstkurvene med vekstutviklingen. "for" lav kan ikke bedømmes uten å vite hvor høy hun har potensiale til å bli. 

Etter den gamle "regelen"  om "høyde ved 2 års alder x 2 er slutthøyden" blir hun ca 166, og det er jo ikke lavt? (hun var sikkert litt lavere når hun faktisk var to, men sånn ca). Hun ligger vel på ca 2.nederste linje i percentilskjemaet og? 

Så dette er en vurdering som ikke kan baseres på de opplysningene du gir her. Er du bekymret tar du det opp med helsestasjonen :)

Anonymkode: df0ef...12d

Skrevet

Hvis hun hadde vært "for lav" hadde helsestasjonen reagert med en gang. De er VELDIG opptatt av percentilskjemaer ;) 
Til sammenligning var jenta mi 84 cm på 2,5-årskontroll og gutten min var 97 cm. Helsesøster "slo alarm" da samme gutt var 77 cm på 6 mnd kontroll og mente han måtte utredes, uten og i det hele tatt spørre hvor høy faren er (2.02 cm). Lege/sykehus mente det var helt unødvendig. Nå er han 15 år og 165 cm, så han er en av de laveste i klassen ;) Regner med høyden skyter fart når han når pubertet for fullt.

Så lenge jenta di følger sin kurve ville ikke jeg bekymret meg. Er det sånn at veksten har stagnert veldig kan jo den lave høydeveksten skyldes diverse allergi/sykdom/mangeltilstander. Men igjen, da er jeg sikker på helsesøster hadde reagert.

Anonymkode: fa2e2...bab

Skrevet

Du kan sjekke percentilskjemaene på NHI. Google det. Da vil du se hvor hun er på kurven og hvor hun blir som voksen om hun fortsetter sånn. Kan godt tenkes hun stopper under 160cm, men det er vel helt Ok :)

dattera mi er på midterste kurven. Hun var ca. 93cm da hun var 2,5, og i følge kurvene kommer hun til å ende opp på ca 165cm (gjennomsnittet for norske kvinner) -170cm.

Men pappaen hennes er 190. Jeg er 165.

Anonymkode: 9cd9e...cd3

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan sjekke percentilskjemaene på NHI. Google det. Da vil du se hvor hun er på kurven og hvor hun blir som voksen om hun fortsetter sånn. Kan godt tenkes hun stopper under 160cm, men det er vel helt Ok :)

dattera mi er på midterste kurven. Hun var ca. 93cm da hun var 2,5, og i følge kurvene kommer hun til å ende opp på ca 165cm (gjennomsnittet for norske kvinner) -170cm.

Men pappaen hennes er 190. Jeg er 165.

Anonymkode: 9cd9e...cd3

Hun havner under og utenfor kurven, det er vel ikke helt bra?

Skrevet

Midterste hos meg var 86 cm når han var 2.5 år, 51 cm når han ble født i uke 36+6. Jeg kan ikke huske at noen reagerte på det. Nå er han ca 175 cm, blir 15 år helt i slutten av desember. Sist han var på sykehuset på kontroll av astma og migrene så mente overlegen at han kom til å bli over 190 cm som voksen. Hvor han eventuelt får den høyden fra aner ikke jeg, far er 180 cm jeg er 164 cm. 

Anonymkode: 3e975...012

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun havner under og utenfor kurven, det er vel ikke helt bra?

Kurven er bare en fremstilling av hvor høyt barnet er sammenlignet med høydefordelingen i befolkningen. Mange er lave uten at det er noe galt med dem, og mange er høye (dvs under eller over kurven). Det er en feiloppfatning at det automatisk er noe feil/galt/sykt hvis man er over eller under kurven. Man må alltid se på barnets genetiske potensial (midtforeldrehøyden), og om barnet vokser som forventet. Et barn som har to lave foreldre og dermed en lav forventet slutthøyde skal ligge relativt lavt på kurven. Der kan det være sykelig å ligge høyt. Et barn med to høye foreldre skal ligge høyt på kurven. Der kan det være sykelig å ligge lavt. Et barn som har vært stabil på sin kurve er et bra tegn, mens plutselig stigning eller fall kan være et mindre bra tegn.

Man kan ikke se seg blind på kurvene, man må vurdere flere variabler enn som så :)

Anonymkode: df0ef...12d

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

2,5 år og 83 cm? Ikke veldig tynn. Frisk og rask. 

Nei, er vel ikke det. min niese var bare 80cm når hun var 2,5 år, nydelig jente <3 hun kan vokse vettu. min sønn er høy for alderen ikke noe særlig det heller, han var 106cm når han var 2,5år så vi slet med og overbevise folk at han bare var 2,5 år, alle trodde han var 4,5 år så måtte nesten krangle hver gang vi skulle når ,når det var gratis opp til 4 år

Anonymkode: db6d0...506

Skrevet

Helsestasjonen pleier å si tidlig irfa om hun er for lav eller om de lurer på om det er noe. Minste barnet mitt var det nesetn ett mareritt med, helsesøster la se kun opp i skjemaene sine og der var hun ikke gjennomsnittsbarn. Ba henne flere ganger om å se på meg, og når jeg sa jeg var veldig lik begge siden av kunne jeg faktisk ikke forvente at mitt barn skulle bli gjennomsnitts høy heller. 

Heldigvis flyttet vi når ungen var 1,5 år. Nye helsesøster veide, målte og tittet på skjermen. "Hun følger sin egen kurve, frisk og rask og blir nok like høy som resetn av slekta" Nå er hun 13år, hun følger fortsatt sin egen kurve men er snart like høy som meg. Eneste jeg skulle ønske var at hun klarte å få på seg noen gram. Hun var en blubbete baby, men når hun begynte å krabbe rundt 6mnd så har dette forsvunnet og hun har vært en tynn strek siden. Uansett om hun spiser mye eller lite, sundt eller usundt. Helsesøster på skolen veide og målte alle elever ett år, og vekten hennes blinket vist rødt. Hun gikk ut i  friminuttet etterpå for å se hvordan ungene var og da skjønte hun raskt hvorfor hun var så tynn. Hun spinner nemlig rundt konstant, klarer ikke være rolig ett sekund når hun har muligheten. Så hos hun så blir alt forbrent nesten før det kommer inn i munnen. 

Anonymkode: 75c5c...d2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...