Gå til innhold

Alle mener jeg må la andre passe 2åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt äalene med en toåring og har lite familie rundt så hun har ikke vært borte fra meg siden hun var baby. Nå i påska var vi å besøkte mormor og morfar, og de hadde sååå lyst til å passe henne uten meg tilstede. De prøvde å trille en tur, men hun vrei seg ut av selene og hylskreik, så de kom tilbake før de hadde kommet seg avgårde. Jeg mener det ikke er noen vits å pushe på og at barnevakt kan vente til hun er 3 år og husker mer, prater mer og forstår mer. De mener jeg duller for mye, og at om jeg bare går så stilner gråten til slutt. 

(er ikke sånn at jeg mener at ingen barn skal ha barnevakt før 3 år altså, skulle veldig gjerne hatt det til min, men når hun ikke ser noen ofte nok til å bli ordentlig trygg ser jeg ikke hensikten). 

Men altså, hva mener dere? 

Anonymkode: 577d4...b2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må være trygg på de som skal passe. Så da får de kommer oftere på besøk og bli godt kjent. Da kan de passe.. :) Min mor passer barnet mitt en gang i uken. Hun henter i bhg og har han fra 16-19.. Rett å slett for at de skal få et godt forhold og bli trygge på hverandre :) Vinn vinn..

Anonymkode: 6c094...f62

Skrevet

Du duller for mye. La jenta bli trygg på mormor og morfar. Å ha et kjent og trygt nettverk er en stor ressurs for deg og barnet. 

Anonymkode: 87024...f7c

Skrevet

Er hun i barnehage da? Hun blir jo kjent med og trygg på andre voksne der mens du er på jobb 

En bestemor hun ikke kjenner kan bli feil, de må bli kjent først 

Anonymkode: b2361...fd7

Skrevet

Barna mine blir ikke passet av noen di ikke er trygge på, heller ikke besteforeldre. Svigers og 3 svigerinne har Aldri passet og kommer ikke til å få lov heller før di kommer nok på besøk til at barnet er trygge på dem. 

Min mor og 2 søsken passer hver gang di har lyst, fordi barnet kjenner dem godt!

Anonymkode: 4b1f5...a96

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du duller for mye. La jenta bli trygg på mormor og morfar. Å ha et kjent og trygt nettverk er en stor ressurs for deg og barnet. 

Anonymkode: 87024...f7c

Hvordan skal jeg gjøre henne trygg på dem? Når hun ble med på en (veldig kortvarig) trilletur, gråt hun seg i søvn på fanget mitt når hun kom inn. Vi ser dem kun et par ganger i året, pga. avstand. Nå har hun ikke sett dem siden august i fjor. Hun bruker generelt lang tid på å bli trygg på folk. Vi skal flytte nærmere etterhvert og da håper jeg jo de vil få et nært forhold, men akkurat nå ligger det ikke tilrette for det. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er hun i barnehage da? Hun blir jo kjent med og trygg på andre voksne der mens du er på jobb 

En bestemor hun ikke kjenner kan bli feil, de må bli kjent først 

Anonymkode: b2361...fd7

Ja, hun går i barnehage. Der er hun godt kjent med dem og veldig trygg på de som jobber der! :) 

hi

Skrevet

Det er helt opp til deg. Hvis du ønsker mer barnevakt, la barnet være med dersom er tiltenkt barnevaktsstillingen med deg ganske ofte. Og første gang, la barnevakten være hjemme hos deg med barnet, da er det trygge omgivelser for barnet. Om du ikke ønsker barnevakt, så ønsker du ikke barnevakt, punktum.

Anonymkode: 8ecc4...2ed

Skrevet

Barnet må kjenne og være trygg på den som passer. Alt annet er uansvarlig tenker jeg. De som nevner bhg må huske at der har man tilvenning først og så ser barnet de voksne daglig der.

Anonymkode: 60f0a...fee

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal jeg gjøre henne trygg på dem? Når hun ble med på en (veldig kortvarig) trilletur, gråt hun seg i søvn på fanget mitt når hun kom inn. Vi ser dem kun et par ganger i året, pga. avstand. Nå har hun ikke sett dem siden august i fjor. Hun bruker generelt lang tid på å bli trygg på folk. Vi skal flytte nærmere etterhvert og da håper jeg jo de vil få et nært forhold, men akkurat nå ligger det ikke tilrette for det. 

Ja, hun går i barnehage. Der er hun godt kjent med dem og veldig trygg på de som jobber der! :) 

hi

Da går det ikke å gjøre henne trygg på dem enda. Men om de flytter nærmere er en start at de møter henne med deg regelmessig først. Så kan de feks være alene med henne på stua mens du er ett annet sted i huset noen ganger. Deretter kan de kanskje gå rett utenfor å leke og etterhvert prøve å trille tur. Altså sakte og gradvis så barnets trygghet er ivaretatt. Dette er ingen fasit, men måten jeg har brukt til eget barn som er skeptisk til folk :)

Anonymkode: 60f0a...fee

Skrevet

Alle som sier det, har rett. Du gjør henne avhengig av deg. 

Anonymkode: ba756...173

Skrevet

Hvis jeg skulle vinne en toårings hjerte hadde jeg IKKE spent henne fast og trillet henne hylende på tur. Mormor må ned på gulvet, frem med bøker, duplo, vann, eller hva det nå enn er som fenger jenta di. 

Dersom de bor langt unna er det fullt mulig å bli kjent, men da må dere være der over tid - type hele påsken. Skype regelmessig når dere er hjemme. 

Relasjon til besteforeldre er verdifullt, gjør en innsats for å gi henne det. Hvorfor de skal være alene med henne før hun er klar skjønner jeg ikke, men hun kommer ikke til å bli mer klar bare fordi hun blir eldre. Besteforeldre må investere tid og kjærlighet. 

Skrevet

Klart du bør ha litt barnevakt etterhvert, det er bra for deg og barnet ;) Men i denne situasjonen du beskriver hadde jeg ikke benyttet meg av tilbudet gitt. Ungen kjenner jo ikke besteforeldrene sine og da blir det feil.

Anonymkode: 5b44c...459

Skrevet

Hjelper ikke at de er besteforeldre, for barnet er de ukjente. Først må barnet få tillit til dem og bli trygg, så kan de passe. Å spenne en toåring fast i vogna og dra fra mor er ikke en god metode for å gjøre barnet trygg, tvert imot. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle som sier det, har rett. Du gjør henne avhengig av deg. 

Anonymkode: ba756...173

Da er jeg spent på å høre dine argumenter for å sende ungen din ut med folk hin ikke kjenner? 

Anonymkode: b2948...4d5

Skrevet

Når det er store avstander, må man sørge for at barna «blir kjent med» dem ved å se masse på bilder, snakke om de, ringe på tlf for å høre stemmene, bruke f.eks facetime. 

Jeg har både brødre og besteforeldre som bor 250 mil unna. Vi ses én gang i året. Men har gjort alt jeg beskrev ovenfor fra barnet mitt var baby. Barnet mitt har aldri vært utrygg på noen av dem.

Anonymkode: 8b3e0...a04

Skrevet

Jeg har hverken barn eller nieser/nevøer, men har alltid vært kjempe glad i å passe barn. Et vennepar har ei lita jente på 8 mnd, og de turte å la meg passe henne alene da hun var to mnd. Som nevnt i tidligere kommentarer, var det fordi jeg hadde vært med barnet ofte, og de så at barnet trivdes hos meg og var rolig hos meg. De hadde antagelig aldri turt det hvis jeg bare hadde sett henne et par ganger. En 2-3 åring er selvfølgelig mye med skeptisk til folk enn en baby, så er vanskelig å sammenligne. Men hvis besteforeldrene bruker litt mer tid på å «varme opp», går det kanskje lettere enn å bare sende ungen rett ut med dem. Å la barnet bli trygg på andre gjør deg lettere både for deg som forelder og barnet :) 

Anonymkode: 10c82...cda

Skrevet

Min har vert hos besteforeldrene sine siden han var 6 uker barn har gått av og være borte,men selvsagt noen de er trygge på

Anonymkode: 14870...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...