Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Jeg kjenner noen som gav barnet sitt nøyaktig samme navn som seg selv. To i kjernefamilien heter da nøyaktig det samme. Er ikke det bare utrolig rart, upraktisk og småborgerlig? Anonymkode: 9174a...8fa
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 Ja, det er veldig rart. Jon og Jon junior. Teit, syns jeg. Vi har en sønn som har farens andre fornavn som sitt andre fornavn. Ingen av de bruker dette navnet, så da blir det litt mindre rart ihvertfall. Anonymkode: 37f1f...3e7
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er veldig rart. Jon og Jon junior. Teit, syns jeg. Vi har en sønn som har farens andre fornavn som sitt andre fornavn. Ingen av de bruker dette navnet, så da blir det litt mindre rart ihvertfall. Anonymkode: 37f1f...3e7 Så det er ikke rart å gi ungen et navn som ikke skal brukes? Hva i himmelens navn er vitsen med det da? Anonymkode: b86d7...3e6
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 Jeg synes det er dritsært. Legg merke til at det som regel er menn og sønner, sjelden mor og døtre. Anonymkode: e6112...8bc
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 Vet om en familie hvor eldste datter har hatt samme navn i generasjoner. I enkelte familier står den tradisjon sterkt. Da kan jeg på en måte skjønne at man fortsetter. Det jeg ikke skjønner er folk som ikke har den tradisjonen som likevel velger å navngi slik. Anonymkode: aedd6...3e6
aanonym Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det er ikke rart å gi ungen et navn som ikke skal brukes? Hva i himmelens navn er vitsen med det da? Anonymkode: b86d7...3e6 Verken sært eller uvanlig å ha flere navn som ikke bruke si det daglige, vel? Hvilken planet lever du på?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 I noen familier er det en tradisjon som har gått i tradisjoner, da er det vel ikke så lett å være den som bryter tradisjonen.... Men kjenner et par som heter Ole og Anne, de kalte datteren Oleane, etter deg selv. Det er litt vittig 😊 Anonymkode: f4e50...16e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 Det er ikke så uvanlig. Kjente eksempler er George Bush (presidenter),Hans Sperre (badmingtonspillere), Herman Friele (5 generasjoner i kaffebransjen), prins Carl i Sverige med flere. Anonymkode: 59d2f...4ed
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 Nemlig. Så ganske pretensiøst å gjøre det samme, uten å være kongelig eller tilsvarende. Anonymkode: 9174a...8fa
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke så uvanlig. Kjente eksempler er George Bush (presidenter),Hans Sperre (badmingtonspillere), Herman Friele (5 generasjoner i kaffebransjen), prins Carl i Sverige med flere. Anonymkode: 59d2f...4ed Min nevø "Petter" heter det samme som sin far, bestefar osv, i mange, mange generasjoner bakover. Stilig, synes jeg, mye stiligere enn å ha to-tre fornavn og bare bruke ett. Anonymkode: d1fce...784
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nemlig. Så ganske pretensiøst å gjøre det samme, uten å være kongelig eller tilsvarende. Anonymkode: 9174a...8fa Hvorfor det? Det er mange ukjente som også heter det samme som sin mor eller far. Anonymkode: 59d2f...4ed
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 En bekjent av meg kalte gav begge døtrene sine sitt eget navn til mellomnavn. Altså om mor het Amalie. Så het døtrene Anna Amalie og Sofie Amalie. Har alltid syns det var litt rart... Anonymkode: 3fe77...506
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er dritsært. Legg merke til at det som regel er menn og sønner, sjelden mor og døtre. Anonymkode: e6112...8bc Dette! Skyldes vel at fyren er såpass fornøyd med seg selv at han vil ha en kloning...? Har hatt noen sånne i familien. De ble selvsagt gående under navnene Lille-X og Store-X. Anonymkode: f6816...a46
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 For meg som bor på bondelandet ser jeg at eldste sønn med odel heter det samme i hver generasjon eller i annenhver. Helt vanlig her. De andre barna velger de navn fritt på. Men av og til ser man jo at foreldrene ikke helt er slike som ville gitt de navnet i utgangspunktet og bruker det da fordi det er tradisjon. Feks heter eldstemann Ole. Søsknene heter Arctander og Savannah Anonymkode: 2047a...e78
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, aanonym skrev: Verken sært eller uvanlig å ha flere navn som ikke bruke si det daglige, vel? Hvilken planet lever du på? At det er vanlig betyr ikke at det ikke er tåpelig. Hva er vitsen med er navn kun for pass og førerkort liksom. Idiotisk og pretensiøst. Wannabe kongelig. Anonymkode: b86d7...3e6
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: At det er vanlig betyr ikke at det ikke er tåpelig. Hva er vitsen med er navn kun for pass og førerkort liksom. Idiotisk og pretensiøst. Wannabe kongelig. Anonymkode: b86d7...3e6 Jeg synes ikke det er negativt å ha andre navnetradisjoner en at foreldrene velger noe som er moderne akkurat nå. Noen steder settes navnet ut fra ukedagen du blir født eller nummeret du har i søskenlokken, ofte viser navnet hvilet kjønn du har, det finnes mange typer oppbakking og for noen er det viktig at navnet er helt "nytt". Hvorfor skulle det ene systemet være bedre enn det andre? Anonymkode: 59d2f...4ed
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke det er negativt å ha andre navnetradisjoner en at foreldrene velger noe som er moderne akkurat nå. Noen steder settes navnet ut fra ukedagen du blir født eller nummeret du har i søskenlokken, ofte viser navnet hvilet kjønn du har, det finnes mange typer oppbakking og for noen er det viktig at navnet er helt "nytt". Hvorfor skulle det ene systemet være bedre enn det andre? Anonymkode: 59d2f...4ed Ingenting av dette forklarer jo behovet for å gi barnet et navn som aldri skal brukes. Anonymkode: b86d7...3e6
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #19 Skrevet 7. april 2018 Vet om en som har fire sønner, alle fire har farens navn. Far heter f.eks Johan Sønnene Johan Elias Johan Petter Johan Erik Johan Nils altså farens navn først. Veldig sært, syntes jeg Anonymkode: e8576...2cf
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 I store deler av latin-amerika heter førstefødte sønn det samme som sin far. Det er hovedregelen, eller det som er vanligst. Flere steder i Norge er det vanlig å bytte mellom to navn, «Ole» og «per» i annethvert slektsledd. Navnetradisjoner er ulike fra land til land, fra bygd til bygd, og fra familie til familie. Jeg synes det er mye rarere å kalle barna sine f.eks. «Michelle og Nathaniel», enn det er å følge familietradisjonen. Anonymkode: 21341...472
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #21 Skrevet 7. april 2018 Ene grena i familien har arvet navn på eldste, med litt omskriving. Yngste heter kristian, moren kjersti, bestemor kristine, oldemor kerstin og tippoldemor kristine Da blir det ikke sært, men han har jo ett lite press på hva første barnet hans kommer til å hete Anonymkode: af467...d22
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #22 Skrevet 7. april 2018 Anonyme nettforum egner seg godt til fordømmelse av de som ikke følger strømmen. Anonymkode: 4c36c...577
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #23 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingenting av dette forklarer jo behovet for å gi barnet et navn som aldri skal brukes. Anonymkode: b86d7...3e6 Mange i min familie har dobbeltnavn der det ene aldri er i bruk. Jeg hadde for eksempel kjent mannen min i nesten 3 år før jeg fant ut at han hadde to navn. Moren min har også et navn som aldri er i bruk. Og for eksempel i Sverige er det vanlig å bruke kallenavn i steden or det offisielle navnet. I Polen bruker de ofte varianter av navnet som endrer seg med alderen. Det er helt vanlig å bruke et annet navn i det daglige enn hele døpenavnet. Anonymkode: 59d2f...4ed
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #24 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingenting av dette forklarer jo behovet for å gi barnet et navn som aldri skal brukes. Anonymkode: b86d7...3e6 Livet er langt. Mye kan skje. En del bytter hvilket navn de bruker ut fra sammenheng eller deres preferanse endrer seg med alderen. Av den million jenter som heter Ida er det mange som har et navn nr to. Er ikke sikkert foreldrene bruker det. Men det kan komme godt med når det er tre idaer i samme klasse. På jobb. Eller når det viser seg at mannens søster også heter Ida feks. En del gange viser navn nr to familietilhørighet. Det kan være oppkallingsnavn som barnet får selvom foreldrene ønsker en annen type navn i hverdagen. Navnet kan ha betydning for personen selvom det ikke er i daglig bruk. Noen i internasjonale familier gir barna to navn så de har et som funker uanset hvilket av landene de er i. I hverdagen brukes kun ett. Osv. Er sikkert mange flere grunner. Anonymkode: aedd6...3e6
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #25 Skrevet 7. april 2018 Vet om noen som har en artig tradisjon. Bestefar heter Karstein, Far Halstein, sønn Jostein. Lurer på hvor mange generasjoner de har der navnet slutter på stein. Anonymkode: 7ca9e...b1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå