Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Hvor lenge kan et spedbarn ligge å gråte? I samme rom som oss, men at vi ikke går bort. Jeg mener at man går bort med en gang! Noen jeg kjenner er uenig.... 😒 Anonymkode: 3cec5...bc0
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 Mener du går BORT til barnet ? Ja, med engang er riktig. De skal ikke ligge å gråte. En 3 åring kan du gå fra litt. Anonymkode: 49cec...797
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 Ja, selvfølgelig, å gå bort til barnet. Dårlig formulert av meg 😊 Anonymkode: 3cec5...bc0
Kaffekjerring Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 Er det bare litt sånn uffing (jeg vet ikke hva jeg kan kalle det ellers😅) så hører jeg litt etter før jeg går bort til. Er det sånn at spedbarnet sover og starter en gråt så hører jeg også etter før jeg går bort. Men det er klart at har det nettopp våknet og er sulten eller bare trenger nærhet eller annet så går jeg selvfølgelig bort og stryker på eller tar opp. Har en gutt på snart seks uker og det fungerer bra sånn. Noen ganger roer han seg selv med en gang og noen ganger trenger han en av oss. Den som stort sett er først fremme (babynest i sofahjørnet) er storesøster på 16 mnd. Ikke alltid like heldig for hun er både høylytt og voldsom. Men alt under tilsyn da😊
Glitrerose Skrevet 7. april 2018 #5 Skrevet 7. april 2018 Man kan ikke skjemme bort en baby. De som mener noe annet er av den gamle skolen, og det er en grunn til at man har gått bort fra den typen tankegang.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 Spedbarn? Med en gang! Det eneste jeg ser etter,er om det er i søvne. Det skjedde noen ganger at jeg våknet baby ved å ta ham. Han gråt i sovne. Anonymkode: c67e8...745
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 Man trøster med en gang!!! Anonymkode: 78ee7...ae3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 Man tar opp babyen og trøster med en gang! De som mener noe annet burde knebles. Bæresjal er alfa omega for de som gråter mye. Barn gråter nesten ikke i kulturer der de bæres mye. Anonymkode: 8bc15...5b5
*Miss Marple* Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 Selvsagt går man til barnet med det samme. Barn gråter aldri uten grunn og skal selvsagt få respons umiddelbart. Om det er tid for å sove kan man først prøve å stryke for å trygge og kanskje det sovner igjen. Ellers tar man det opp, uansett.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 Er å rise egen rumpe ved å bestandig springe rett til babyen å løfte den. Gjorde den tabben med første barnet..blir ikke å gjøre det med neste! Eneste man oppnår er at babyen hyler hver gang man legger den ned og man får senebetennelse i skuldre. Enhver helsesøster vil fortelle deg at det er helt normalt og ufarlig å la babyen gråte litt! Anonymkode: ce4f6...808
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 Gammeldagse holdninger å la babyen ligge å gråte, babyen gråter fordi den har behov for noe, ofte vil den bare være inntil mamma eller pappa og det er ingen grunn til å frykte at en baby blir bortskjemt av å bli tatt opp når den gråter. Anonymkode: de82c...baf
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er å rise egen rumpe ved å bestandig springe rett til babyen å løfte den. Gjorde den tabben med første barnet..blir ikke å gjøre det med neste! Eneste man oppnår er at babyen hyler hver gang man legger den ned og man får senebetennelse i skuldre. Enhver helsesøster vil fortelle deg at det er helt normalt og ufarlig å la babyen gråte litt! Anonymkode: ce4f6...808 Du kan jo ingenting. Det du sier er kun basert på egen erfaring. Både forskning og andres erfaringer tilsier at man ikke skal la babyen gråte og at man ikke kan skjemme bort et spedbarn. En toåring, ja. Men ikke en på to måneder. Syns synd på ditt barn nummer to. Anonymkode: d5fd1...fcb
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo ingenting. Det du sier er kun basert på egen erfaring. Både forskning og andres erfaringer tilsier at man ikke skal la babyen gråte og at man ikke kan skjemme bort et spedbarn. En toåring, ja. Men ikke en på to måneder. Syns synd på ditt barn nummer to. Anonymkode: d5fd1...fcb Det er du som er sneversynt!! Hi jeg vil anbefale deg å spørre helsesøster så vil hun svare deg det samme som jeg svarte Anonymkode: ce4f6...808
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 Man skal trøste alle mennesker som gråter så fort det er mulig uavhengig om mennesket er 3 dager, 3 år eller 70 år for den saks skyld. Trøst er gull verdt! 💜 Anonymkode: 914fc...066
*Miss Marple* Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er å rise egen rumpe ved å bestandig springe rett til babyen å løfte den. Gjorde den tabben med første barnet..blir ikke å gjøre det med neste! Eneste man oppnår er at babyen hyler hver gang man legger den ned og man får senebetennelse i skuldre. Enhver helsesøster vil fortelle deg at det er helt normalt og ufarlig å la babyen gråte litt! Anonymkode: ce4f6...808 Lykke til med å finne en helsesøster som støtter teorien din. Men det er veldig viktig at du tar dette opp på helsestasjonen, du trenger virkelig veiledning mtp omsorg for babyen din.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 Et spedbarn som gråter skal ha respons med en gang. Det er ikke nødvendig å bære på seg senebetennelse som noen sier her, men barnet skal ha nærhet, trygghet og respons på sin gråt. Dvs at du tar babyen inntil deg og trøster, bysser, snakker, synger, koser og er tilstede. Om det skjer liggende i dobbeltsenga, sittende i sofaen eller gående med sjal spiller ingen rolle, men babyen skal ha nærhet. Og til deg som sier du skjemmer bort barnet, det er snakk om et spedbarn. En 2-åring kan du selvfølgelig skjemme bort ved å lystre hvert lille vink ungen har, men et spedbarn gråter ikke for å maipulere mamma, det gråter fordi den trenger mammma eller pappa. Anonymkode: 22929...88d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 Jeg har tatt opp, trøstet og koset begge mine når de gråt, aldri latt de ligge og grine da var små. De fikk ligge inntil så mye de ville, samsove og hadde de masse inntil meg i bæreseler. Og vet du hva, det har ikke gitt "ris til egen bak", derimot har det gitt to tøffe, selvstendige og trygge jenter. Anonymkode: de82c...baf
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 babyer kan gråte, dør ikke av det Anonymkode: 54490...3fc
LisK Skrevet 7. april 2018 #19 Skrevet 7. april 2018 Ganske omfattende forskning har vist tydelig forskjell i senere atferd til babyer og barn som har fått ligge alene å gråte. De tar ikke initiativ til sosial atferd og blir asosiale. De slutter også ofte å gi signaler når de vil noe fordi de vet det ikke funker. MEN det er stor forskjell på å ligge lenge å gråte alene og å bli trøstet, snakket til, plukket opp om de ikke roer seg..
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: babyer kan gråte, dør ikke av det Anonymkode: 54490...3fc Det er nok for deg liksom?? Anonymkode: 614f1...323
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #22 Skrevet 7. april 2018 Jeg har gjort d samme med begge gutta mine. 1. Ved plutselig ekstrem smertergråt (typisk magevondt) jeg jeg gått bort med en gang å løftet dem opp/lagt meg ved siden av. Uansett alder og gjør det enda med 4 åringen. 2. Under søvn både dag og natt, venter jeg alltid ca 30 sek for å se om barnet gråter i søvne eller er våkent. Gråter ofte i søvne faktisk. Men hører fort forskjell på gråten. 3. Ved suttring type "jeg vil ikke sove" går jeg aldri fra barnet mens det gråter, men kan vente noen minutter før jeg går inn. Og av og til legger jeg meg bare ved siden av, holder i en hånd osv. Uten å løfte opp. For barn har ikke vondt av å gråte, men di har vondt av å gråte alene. Di skal ikke være ensomme. Mine barn skal vite at jeg er der. Anonymkode: b78e4...cb2
Pobie Skrevet 8. april 2018 #23 Skrevet 8. april 2018 Hvis babyen er 6 mnd eller eldre og man vet det ikke er noe galt med den annet enn at den ikke vil sove, er det helt greit å la den gråte litt for å se om den sovner av seg selv. Det er viktig at barn lærer å sovne uten byssing og annen hjelp fra foreldrene, og selvfølgelig kan man ikke drive og ta opp en baby som bare ikke vil sove. Hvis jeg tok opp eller gikk inn til ettåringen min fordi han gråter ville han jo vært våken til han besvimer av utmattelse. Han kan kun sovne alene i eget rom som er nesten helt mørklagt med white noise. Hvis vi sitter inne hos han skal han bare leke og prate og det kan ta over en time før han sovner. Hvis vi går derifra gråter han maks ett minutt og deretter legger han seg og sovner. En baby under 6 mnd skal alltid taes opp når den gråter, siden de kun gråter hvis de faktisk trenger noe og det er noe galt. Hvis babyen våkner etter noen timers søvn og gråter går man selvfølgelig inn til den i tilfelle det er noe galt. Hvis de bare sutrer litt kan man godt vente et minutt eller to og se om de sovner igjen.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #24 Skrevet 8. april 2018 Det er aldri feil å plukke opp et barn som gråter, det kan aldri få "for mye" respons. Men når det er sagt gjør jeg meg gjerne ferdig med den deloppgaven jeg gjør før jeg iler til - for eksempel henger opp resten av klesvasken, men da trøster jeg med stemmen og med øyekontakt i mellomtiden. Men det spørs på gråten da, jeg reagerer med ulik fart på de forskjellige typene gråt. Anonymkode: dea2f...25b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #25 Skrevet 8. april 2018 På 7.4.2018 den 8.25, Anonym bruker skrev: Ja, selvfølgelig, å gå bort til barnet. Dårlig formulert av meg 😊 Anonymkode: 3cec5...bc0 Neida 😊 bare jeg som var usikker på om du mente bort til eller fra 😊 Anonymkode: 49cec...797
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå