Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Jeg eier i dag en leilighet som skal legges ut for salg til ca 4,4 mill. Jeg har 2 mill i lån på denne leilighet + ca 400.000 utenom. Utgiftene mine på leiligheten i dag rett under 14000 kr/mnd Leiligheten har visning første helgen i mai og jeg håper at den går fort da den ligger sentralt til og har balkong og to soverom. Det er nå en bolig jeg er kjempe interessert i til 6 mill med fellesutgifter på 1200 kr med som inkluderer kommunale utgifter, vann osv. Boligen har også en utleiedel som kan leies ut for 12-13000 i mnd + strøm. Denne har jeg allerede en leietager til som vil skrive kontrakt som jeg kan ta med i banken Hvis jeg har rundt 4 mill i lån er dette ca 16000 i mnd avhenging av løpetid og rente + 1200 kr i med utgifter = Kr 17200 Den er også mulig å lage en annen utleiedel i boligen som kan leies ut for ca 8000 kr i mnd, vil koste ca 50000 å klargjøre denne. I tillegg til inntekten min som varierer veldig fra alt mellom 600000-700000 så har jeg aksjeutbytte på kr 200.000 årlig, 40000 i barnebidrag og 1 barn på 12 år. Eier aksjer som har markedsverdi på rundt 4 mill. Spørsmålene min er: *Når banken sier 5 x inntekt er det helt konsekvent eller vil de ta hensyn til leieinntektekten jeg allerede har leietager til? *Er det noen mulighet for å få en mellomfinansiering her slik at jeg kan legge inn bud på huset med en gang? *Den andre gjelden min på ca 400.000 blir betalt ned med en gang leiligheten her er solgt, vil banken ta hensyn til dette om de skal ta stilling til finansiering av huset før pengene for leiligheten er inne? *Jeg er medeier i en annen leilighet som skal legges ut for salg i juli, andelen min av salget utgjør Kr 500.000, vil banken ta hensyn til dette? Utgiftene på huset er som sagt rundt 17000 minus leieinntekter som kan starte umiddelbart sitter jeg da med utgift på Kr 5000 i mnd. Dette er jo mer eller mindre garantert om jeg får rundt prisantydning for leiligheten. Pluss den andre utleiedelen som jeg sikkert kan klargjøre før jul og leie ut for kr 8000 i mnd. Jeg vil da sitte + 3000 i mnd etter lånet er betalt. I tillegg har jeg potensielt kr 500.000 jeg kan betale ned når medeierleiligheten blir solgt i sommer som har en god og lettsolgt beliggenhet. Hvordan syntes dere at jeg bør gå frem her? Kontakte banken nå? Er fordel pluss kunde og hatt alle boliglån hos Nordea siden jeg ble myndig. Hva er sjansene mine her? Og hvordan bør jeg legge det frem? Anonymkode: ae4c5...a4b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Med 700 000 i årsinntekt er 3,5 mill maks det du kan låne. Har du barn, bil og annen gjeld vil det være mindre enn 3,5. Anonymkode: eba1e...255
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Med 700 000 i årsinntekt er 3,5 mill maks det du kan låne. Har du barn, bil og annen gjeld vil det være mindre enn 3,5. Anonymkode: eba1e...255 Tidligere har banken gjerne lagt til godviljen og sett på leieinntekter og aksjer osv. Jeg vil jo i såfall overta en bolig med min. 12000 kr i skattefri leie hver mnd + aksjeutbytte på 200.000 kr årlig så samlet vil jo inntekten ligge på mer enn 700.000. Har ingen bil. I realiteten vil jeg jo max ha kr 5000 i utgifter på boligen etter leieinntekter, muligens mindre. Er de så rigide at de ikke vil ta hensyn til dette? Anonymkode: ae4c5...a4b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tidligere har banken gjerne lagt til godviljen og sett på leieinntekter og aksjer osv. Jeg vil jo i såfall overta en bolig med min. 12000 kr i skattefri leie hver mnd + aksjeutbytte på 200.000 kr årlig så samlet vil jo inntekten ligge på mer enn 700.000. Har ingen bil. I realiteten vil jeg jo max ha kr 5000 i utgifter på boligen etter leieinntekter, muligens mindre. Er de så rigide at de ikke vil ta hensyn til dette? Anonymkode: ae4c5...a4b Det er ikke banken som er rigid. De overholder bare reglene til Finanstilsynet. Anonymkode: eba1e...255
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Det skjønner jeg. Spørsmålet mitt her er vel heller om de regner potensielle leieinntekter og fast utbytte som inntekt, i såfall blir jo grunnlaget for x 5 mye høyere. Anonymkode: ae4c5...a4b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke banken som er rigid. De overholder bare reglene til Finanstilsynet. Anonymkode: eba1e...255 Det skjønner jeg. Spørsmålet mitt her er vel heller om de regner potensielle leieinntekter og fast utbytte som inntekt, i såfall blir jo grunnlaget for x 5 mye høyere. Anonymkode: ae4c5...a4b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 Det er vanlig å få 1 mill mer i lån ved utleieenhet. Anonymkode: c327f...f36
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 Anbefaler deg å kontakte banken din og sier de nei kontakter du flere banker. De vil jo se på totalen og med 4mill i aksjer så vil du jo nesten være gjeldsfri om du selger dem. Jeg vil tro at du er en attraktiv kunde og får det du vil ha i lån. Anonymkode: eb130...930
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vanlig å få 1 mill mer i lån ved utleieenhet. Anonymkode: c327f...f36 Takk, det var positivt å høre. Anonymkode: ae4c5...a4b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #10 Skrevet 6. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anbefaler deg å kontakte banken din og sier de nei kontakter du flere banker. De vil jo se på totalen og med 4mill i aksjer så vil du jo nesten være gjeldsfri om du selger dem. Jeg vil tro at du er en attraktiv kunde og får det du vil ha i lån. Anonymkode: eb130...930 Takk for svar :-) Har kontaktet banken min nå og skal i møte neste uke. Jeg vil også tro at dette kan være mulig, spesielt mtp på hvor stor del av gjelden leieinntektene vil dekke. Anonymkode: ae4c5...a4b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 Jeg var hos banken og skulle øke boliglån pga ønske om oppussing av en av bomigene. Jeg har flere boliger, de ga beskjed om at de kun tar hensyn til en bolig. Jeg fikk økt boliglån, men kun basert på lønnsinntekt og verdi på hovedbolig. De andre boligene og leieinntektene tok de ikke hennsyn til, men sa det gjorde jo sikkerheten for meg selv bedre. Jeg har Danske bank og er privatperson og ikke oppført som eiendomsinvestor som yrke, muligens de ville sett på det anderledes om jeg hadde eiendom som jobb? Anonymkode: 221d7...cf4
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg var hos banken og skulle øke boliglån pga ønske om oppussing av en av bomigene. Jeg har flere boliger, de ga beskjed om at de kun tar hensyn til en bolig. Jeg fikk økt boliglån, men kun basert på lønnsinntekt og verdi på hovedbolig. De andre boligene og leieinntektene tok de ikke hennsyn til, men sa det gjorde jo sikkerheten for meg selv bedre. Jeg har Danske bank og er privatperson og ikke oppført som eiendomsinvestor som yrke, muligens de ville sett på det anderledes om jeg hadde eiendom som jobb? Anonymkode: 221d7...cf4 Det er mulig ja. Banken nevnte nå til meg at så lenge leieinntekten gjelder huset jeg ønsker å kjøpe så vil dette bli lagt vekk på. Her skal jeg jo legge ut leiligheten min for salg om noen uker og får da løst ut egenkapitalen min ved ett potensielt salg. Banken ba meg nå legge ved prospekt på min leilighet, bekreftelse og prospekt på firmaleilighet jeg får 20 % av kjøpesummen av, samt prospekt på ny bolig. Samt bekreftelse på aksjeverdien og aksjeutbytte. Jeg får krysse fingrene, vil så gjerne ha denne nye boligen. Anonymkode: ae4c5...a4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå