Gå til innhold

Bør man forberede barn på dødsfall i nær familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når et kjært familiemedlem er syk og det går mot slutten, bør man da forberede/si til barna på at familiemedlemmet kommer til å dø snart?

Barna vet at familiemedlemmet er syk, og har spurt om det kommer til å dø. Jeg har da svart at alle skal dø, og vi vet ikke når, og det gjelder i dette tilfellet også, men at det er sannsynlig at det skjer før vi andre dør. Og det har vært sant fram til nå, men nå har sykdommen forverret seg, og det går mot slutten. Samtidig vet vi jo ikke om det tar en uke eller en måned.

Jeg synes det er vanskelig, for jeg synes selvsagt også at dette er fryktelig trist, og det er noe med at så lenge det er liv er det håp. Om et mirakel.

Barna er 8 og 12.

Anonymkode: 7a13f...14e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde forberedt barna når det går mot slutten nå. Istedenfor at det kommer som ett brutalt sjokk og de kanskje senere stiller spørsmål ved hvorfor de ikke ble fortalt at vedkommende var syk.

Når noen i din familie holder på å dø så regner jeg med at du vil vite det for å få sagt og gjort til til og med den personen, jeg tenker barn skal ha muligheten til det sammen.

Skrevet

Når barna er så store hadde jeg sagt sannheten. De forstår det. De har jo selv spurt!

Om du ikke gjør det kommer det en dag en samtale med et stort sjokk for dem. Man kan jo håpe på et mirakel hvis man vil, men det er jo ikke sansynlig. Og skulle det skje er det en overraskelse de kommer til å tilgi deg.

Vær ærlig. Forbered dem.

Anonymkode: b374b...b98

Skrevet

Selvfølgelig skal du informere så store barn. Skjønner ikke at du er i tvil. Om du gråter når du sier det, så er det helt greit, det er lov å vise at man er lei seg. 

Anonymkode: 3caf8...cdf

Skrevet

HI

Det er eldste som har spurt mest, naturlig nok, og jeg svarer som best jeg kan. Jeg er tilhenger av å være ærlige med barna.

Jeg synes likevel det er vanskelig å si at familiemedlemmet kommer til å dø snart. Det jeg er redd for er at de skal være redd og bekymret over lang tid. Hva om det tar noen måneder? Jeg er vel redd for si det for min egen del også, det er så bastant. Og det er ikke et spørsmål OM jeg kommer til å gråte. Jeg har tårer i øynene bare av å skrive det,

Og så tenker jeg at jeg må finne det "rette" tidspunktet. Og hva er det? Hvis jeg sier det om kvelden så blir de kanskje liggende våkne å tenke på det. 

Hvis noen har erfaringer å dele så hadde jeg satt pris på det.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Det er eldste som har spurt mest, naturlig nok, og jeg svarer som best jeg kan. Jeg er tilhenger av å være ærlige med barna.

Jeg synes likevel det er vanskelig å si at familiemedlemmet kommer til å dø snart. Det jeg er redd for er at de skal være redd og bekymret over lang tid. Hva om det tar noen måneder? Jeg er vel redd for si det for min egen del også, det er så bastant. Og det er ikke et spørsmål OM jeg kommer til å gråte. Jeg har tårer i øynene bare av å skrive det,

Og så tenker jeg at jeg må finne det "rette" tidspunktet. Og hva er det? Hvis jeg sier det om kvelden så blir de kanskje liggende våkne å tenke på det. 

Hvis noen har erfaringer å dele så hadde jeg satt pris på det.

Oldemoren til min da 6 åring var i samme situasjon hvor vi visste at det gikk en vei.

Jeg forklarte at oldemor var syk og nok ikke kom til å komme hjem fra sykehuset. Vi var å besøkte henne masse og de fikk tid sammen. Den dagen jeg fikk Tlf om at hun var ett bort var svært trist for oss begge men jeg er glad for at hun var forberedt og fikk stille de som hun trengte og fikk fordøyd situasjonen litt før hun faktisk gikk bort. Jeg opplevde at hun hadde mange spørsmål men ikke at hun ikke fikk sove osv. Jeg hadde nok ikke snakket om det rett før leggetid men tatt det opp på dagen gjerne i en helg hvor dere har god tid sammen.

Jeg sa ikke bastant at hun kommer til å dø men jeg sa hun nok ikke kom hjem fra sykehuset da det ikke er noe legen kan gjøre for å få henne frisk nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...