Gå til innhold

Jeg er så sliten av 2åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Datteren min er snart 2,5 år og hun er så innmari voldsom. Hun sitter aldri i ro, hun kan ikke snakke med normalt toneleie, men skriker i stedet av full hals hele dagen, hun slår og kaster ting når hun blir sint og er veldig hardhendt med både mennesker og ting (bortsett fra babyer og dyr, der er hun utrolig nok meget forsiktig). 

Jeg tør nesten ikke å ta henne med på besøk til noen, for hun er så utrolig MYE hele tiden. Man kan nesten ikke holde en samtale fordi hun hele tiden overdøver samtalen og krever oppmerksomhet. Jeg syns rett og slett ikke det er noe koselig i det hele tatt og føler jeg alltid blir gående å prøve å "dempe" henne litt for at vi ikke skal være til bry. Hun leker sjelden alene når vi er på besøk (men hjemme er det ingen problem), og om hun ikke blir lekt med da blir det bare bråk og masing.

Hvordan kan jeg trene henne i disse tingene? Selv er jeg en veldig rolig og avslappet person, hever sjelden stemmen (har hun fått for lite tilsnakk kanskje?). Er det noen som kan hjelpe meg? 

Hilsen frustrert småbarnsmamma 

Anonymkode: 4499b...5b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min søn var litt slik. Det ble fort mye hysjing og retting og grenser hele tiden. Det hjalp da jeg begyndte å gi ham en stor god klem ofte. Så snart det var et godt øyeblikk fikk han en skikkelig god klem. Og så gjorde vi besøk korte for da greide vi å holde god tone den lille stunden vi var der. Jeg vennet meg til å invitere venninner eller andre jeg gjerne ville snakke med hjem til oss om kvelden etter sengetid. Da fikk jeg dekket litt av mitt sosiale behov også. Ellers avtalte vi å møte folk ved lekeplasser eller andre steder hvor han kunne leke uten å sjenere folk.

Da han ble eldre viste det seg at han hørte dårlig. Ofte har han rett og slett ikke oppfattet beskjeder eller hvor høyt han selv ropte. 

Det kan jo være en slik grunn.

Anonymkode: 5ee1a...356

Skrevet

Vet du toåringer er som gruppe ganske bråkete og ustyrlige🙈 Prøv en periode å unngå situasjoner hvor du hele tiden må irettesette og kjefte på henne.  Ikke gå på cafe eller på besøk hos folk som ikke har tilrettelagt for små bråkebøtter. Det går over når hun vokser litt til. Mine to var akkurat like da de var små. Nå er de rolige, høflige og greie 10 og 13 åringer. Men det var en periode der mellom 2 og 4 jeg var redd de var spinnhakka galne begge to. 

Anonymkode: 94cc5...49f

Skrevet

Tenker også dårlig hørsel.. 

Anonymkode: 49d4a...8a0

Skrevet

Tenker som anonym nr 3. 2-åringer er klin gærne alle sammen.

Anonymkode: b8372...27a

Skrevet

Vi har en på 2,5 og han er helt lik. Masse kos og konstante små drypp av rettledning er teknikken vi bruker. 

Anonymkode: aadf0...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...