Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Noen som vet? Jeg søkte de selv om hjelp og råd. Saken har snudd til noe annet. Her ergret ikke snakk om bekymringsmelding og ikke snakk om min evne som mor. Hvordan er det å gå imot en anbefaling barnevernet kommer med? For de sier at dette er en anbefaling om barnets beste. Og ja barnets beste skal komme først. Men jeg mener ut ifra mange ting at dette ikke vil være det beste. Anonymkode: 6f5f6...a74
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Vet ikke, men har hørt at om en ikke sier ja til alt de foreslår så kan det brukes imot deg. Da blir det tolket til at du ikke innser hva som er beste for barnet selv og dermed ikke en god mor, de tolker ting som de måtte ønske for å få sin vilje igjennom. Selvom du mener de ikke vet hva de holder på med, så ville jeg sagt ja og AMEN og så jobbet mot å bli kvitt barnevernets "hjelp" i fremtiden og det får du kun til med å samarbeide med de. Anonymkode: 340d3...664
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke, men har hørt at om en ikke sier ja til alt de foreslår så kan det brukes imot deg. Da blir det tolket til at du ikke innser hva som er beste for barnet selv og dermed ikke en god mor, de tolker ting som de måtte ønske for å få sin vilje igjennom. Selvom du mener de ikke vet hva de holder på med, så ville jeg sagt ja og AMEN og så jobbet mot å bli kvitt barnevernets "hjelp" i fremtiden og det får du kun til med å samarbeide med de. Anonymkode: 340d3...664 Takk for svar. Anonymkode: 6f5f6...a74
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Tenk logisk. Gjengen med supermakt som ingen kan kontrollere. Hva kan skje hvis du er uenig med dem og sier ifra? Det kan skje hva som helst. (Har nylig lest i avisa om akuttvedtak etter at en jenta har kjølt te på barnevernslederen ved hjemmebesøk ved uhell. Familien vant saken enstemmig, men etter 1 år uten barn, tapte penger, ødelagt helse og psykiske traumer hos barn: https://www.an.no/steigen/nyheter/barnevern/mor-far-barna-tilbake-et-knusende-nederlag-for-barnevernet/s/5-4-729794) Du kan prøve å være uenig, hvis du vil. Anonymkode: 0af63...e18
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 En i familien jobber i bv, hun har sagt rett ut til meg at det lureste man gjør er å samarbeide uansett hvor uenig man er. Som hun selv sa så blir det i de aller aller fleste tilfeller sett på at man prøver å motarbeide bv om man ikke gjør som dem sier. Hun er veldig uenig på mange punkter med bv og dette var nok ment som en advarsel til meg om jeg noen gang skulle ende opp under dem. Hun sa 《ta imot alle tiltak som blir foreslått》 Anonymkode: d5196...7de
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke, men har hørt at om en ikke sier ja til alt de foreslår så kan det brukes imot deg. Da blir det tolket til at du ikke innser hva som er beste for barnet selv og dermed ikke en god mor, de tolker ting som de måtte ønske for å få sin vilje igjennom. Selvom du mener de ikke vet hva de holder på med, så ville jeg sagt ja og AMEN og så jobbet mot å bli kvitt barnevernets "hjelp" i fremtiden og det får du kun til med å samarbeide med de. Anonymkode: 340d3...664 Det burde ikke være lov, men er nok dessverre sant for enkelte kontorer. Vil du fortelle litt mer HI, hva søkte du råd for? Og hva ønsker barnevernet at skal bedres? Jeg tenker at dersom du oppriktig mener at det ikke er riktig vurdert eller til barnets beste det som blir foreslått, så er det lov å takke nei. Du kjenner helheten best. Du kan eventuelt foreslå noe annet som du tenker kan være til hjelp, hvis du har det i tankene. Anonymkode: 5a2d6...8fe
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: En i familien jobber i bv, hun har sagt rett ut til meg at det lureste man gjør er å samarbeide uansett hvor uenig man er. Som hun selv sa så blir det i de aller aller fleste tilfeller sett på at man prøver å motarbeide bv om man ikke gjør som dem sier. Hun er veldig uenig på mange punkter med bv og dette var nok ment som en advarsel til meg om jeg noen gang skulle ende opp under dem. Hun sa 《ta imot alle tiltak som blir foreslått》 Anonymkode: d5196...7de "Enten er du enig, eller så tar du feil eller har vonde hensikter". Det kalles for en logisk feilslutning. Anonymkode: 5a2d6...8fe
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 Det er gult mulig å være uenig og rakke nei til tiltak. Spørsmålet blir da hvorfor du takker nei, hvorfor du mener de foreslåtte tiltakene er feil og hva du ser for deg som alternativet. Feks er det fullt mulig å takke nei til tilbud om avlastning, og samtidig gå i dialog med BV og andre tiltak du mener vil fungere bedre, feks støttekontakt. Eller si nei til veiledning i gruppe men heller ønske individuell veiledning. Å si nei til alt av veiledning, støtte osv er sjeldent meningsfylt hvis man ikke kan argumentere for hvorfor. Anonymkode: ffbec...ad3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 Det er uproblematisk med uenighet, men viktig å begrunne hvorfor man tenker det man gjør. Det er også viktig hva saken dreier seg om. Er det et spørsmål om frivillige hjelpetiltak? I så fall kan du jo bare takke nei i alle fall. Er det noe annet du ønsker og som det finnes et tilbud om, men som du ikke får? Hva begrunnes det i? Det viktigste er jo å ha en åpen dialog, være lydhør for forslag og innspill, men også tydelig på hva du mener og begrunne dette. Det er vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hva slags tiltak og begrunnelser det er snakk om. Anonymkode: 3032c...9cc
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #10 Skrevet 6. april 2018 Hi her. Kan ikke si noe om situasjonen. Unik situasjon. Men dette går ikke på meg som mamma, ber ikke om avlastning. Vet det er vanskelig å gi råd når dere ikke vet saken. Men som sagt har ingenting med min omsorgsevne. Og det er ikke bare jeg alene som er uenig i hva bv anbefaler. Bv var tydelig på at dette var en anbefaling og at jeg må si meg enig/godkjenne for å gå videre. Men man blir jo redd når man hører bare det negative om bv. Det at jeg spurte bv var siste instans å spørre om råd. Vært mange andre steder som ikke kunne gi meg råd. Må si jeg angrer nå. Kan være jeg krisemaksimerer. Men har levd i usikkerhet (ikke fysisk, men psykisk) i flere år nå og dette tærer på meg som mamma, men også i det lange løp på ungene. (Er ikke psykisk syk) Så de kom med en anbefaling og sier de ikke har fasiten. Tusen takk for alle svar. Anonymkode: 6f5f6...a74
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 Hvis dette ikke dreier seg om omsorgsevne, og de selv sier de ikke sitter på fasiten, vil jeg tro det er uproblematisk. Anonymkode: c55d7...9b1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 Prat med de, kanskje tiltaket kan gjennomføres på en annen måte. Kanskje det de sier er ok? Er du sikker på at det ikke vil gagne ungene? Jeg bare spør. De har sagt at de ikke har fasiten, men den sitter vel ingen med før noe har blitt testet? Be evnt om en prat til før du takker ja/nei. Anonymkode: 48a8d...b16
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 Jeg jobber i et system som samarbeider med barnevernet. Møter utrolig mange barn og ungdommer hvor foreldrene i mange runder har takket nei til frivillige hjelpetiltak. Da blir saken bare avsluttet uten tiltak. Jeg skjønner jo at det ikke nødvendigvis skjer med alle, barnevernet gjør sikkert en vurdering av hvorvidt det vil skade barnet hvis foreldrene takker nei, men det er altså fullt mulig å takke nei uten at det skjer noe som helst. Anonymkode: b6089...c7b
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 Herlighet. Snakk med dem! Det kalles kommunikasjon og er den beste problemløser i verden. Starter du med alle piggene ute, så starter du med et dårlig utgangspunkt. Hvorfor har du piggene ute? Tenk over det først. Anonymkode: 8622a...699
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Herlighet. Snakk med dem! Det kalles kommunikasjon og er den beste problemløser i verden. Starter du med alle piggene ute, så starter du med et dårlig utgangspunkt. Hvorfor har du piggene ute? Tenk over det først. Anonymkode: 8622a...699 Hadde ikke piggene ute først. Men så snudde de om på saken. Jeg har sagt at jeg ikke vil det de anbefaler. Handler egentlig ikke om p ha piggene ute heller, men at dette er svært belastende. En sak som har pågått i flere år. Anonymkode: 6f5f6...a74
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i et system som samarbeider med barnevernet. Møter utrolig mange barn og ungdommer hvor foreldrene i mange runder har takket nei til frivillige hjelpetiltak. Da blir saken bare avsluttet uten tiltak. Jeg skjønner jo at det ikke nødvendigvis skjer med alle, barnevernet gjør sikkert en vurdering av hvorvidt det vil skade barnet hvis foreldrene takker nei, men det er altså fullt mulig å takke nei uten at det skjer noe som helst. Anonymkode: b6089...c7b Takk for svar. Man føler seg så liten i møte med bv og andre instanser med makt Anonymkode: 6f5f6...a74
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 Å di «vil ikke» kan absolutt oppfattes som om du har alle piggene ute. Du må kommunisere hvirgor du mener barnevernets forslag til tiltak ikke gagner deg og barna, hvorfor du finner det belastende og hvorfor du mener detvukje hjelper på deres situasjon. Deretter bør du komme med forslag til tiltak som du mener er mer hensiktsmessig. Anonymkode: ffbec...ad3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 Nå gjetter jeg ut fra en magefølelse jeg fikk av det du skriver her HI: Er det en anbefaling fra dem om å gå fra en belastende partner det er snakk om her? Eller handler det om høyt konfliktnivå mellom deg og din eks? Anonymkode: 5a2d6...8fe
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 Kanskje HI, er hun med en manipulerende eks som ikke sendte sønnen hjem fra påskeferie. Anonymkode: 59061...80b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #21 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå gjetter jeg ut fra en magefølelse jeg fikk av det du skriver her HI: Er det en anbefaling fra dem om å gå fra en belastende partner det er snakk om her? Eller handler det om høyt konfliktnivå mellom deg og din eks? Anonymkode: 5a2d6...8fe Hi ber om råd. Det er ingen «gjett hvem hi er lek»... Anonymkode: 1884e...fb5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #22 Skrevet 8. april 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi ber om råd. Det er ingen «gjett hvem hi er lek»... Anonymkode: 1884e...fb5 Nå misoppfattet du vel ganske kraftig. Og hvor gjetter jeg på hvem HI er? Anonymkode: 5a2d6...8fe
Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #23 Skrevet 8. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå misoppfattet du vel ganske kraftig. Og hvor gjetter jeg på hvem HI er? Anonymkode: 5a2d6...8fe Til opplysning så er det altså enklere å gi råd om man vet mer. Anonymkode: 5a2d6...8fe
Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #24 Skrevet 8. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Til opplysning så er det altså enklere å gi råd om man vet mer. Anonymkode: 5a2d6...8fe Men hi sier klart at hun ikke vil gi flere detaljer. Hvorfor prøver du å presse frem flere da? Anonymkode: 3626a...1b8
Anonym bruker Skrevet 8. april 2018 #25 Skrevet 8. april 2018 Du må sette deg ned og skrive opp alle fordeler og ulemper ved tiltakene bv har anbefalt. Så avslutter du med hva som er din konklusjon. Skriv det som et brev, med overskrifter for hvert tema. Så sender du det til bv. Skriftlig kommunikasjon er sterkere enn muntlig. Det er også mer ryddig og oversiktlig og lettere å forholde seg til for motparten. Anonymkode: c0160...7d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå