Gå til innhold

Spiser jeg helt galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med å endre kosthold, litt etter litt, for brå-endringer fungerer ikke på meg. Greia er at jeg vil ned ca 10 kg, fra 70-60 kg fordelt på mine 165 cm. Jeg har prøvd utallige kurer, you name it - I’ve tried it. 

Okei. Jeg trenger litt hjelp til å vurdere kostholdet mitt slik det er nå.

Til frokost spiser jeg 2-3 hjemmelagde knekkebrød bestående av rug, havregryn, solsikkefrø, sesamfrø, linfrø, chiafrø og gresskarfrø. Ost, skinke, baconost pluss agurkskiver som pålegg. En kopp te med en skje honning og litt melk.

Lunsj er somregel det samme, ev. litt middagsrester fra dagen før. Aldri en hel middagsporsjon. Vann.

Mellommåltid er oftest et eple, en banan eller en klase druer.

Middag består i en potet/en spiseskje kokt ris/litt pasta pluss det vi måtte ha av kjøtt eller fisk. Ikke mye, kanskje 100-150 gram. Massevis av grønnsaker. Vann.

Av og til spiser jeg litt cottage cheese med blåbær og rosiner til kvelds.

Jeg får ikke trent pga en skade i kneet, annet enn noen hundre meter svømming en gang i uka. Lørdager og søndager blir det litt kos med sjokolade og potetgull. Kanskje et glass vin og. 

Er det slik at jeg burde bare fortsette med dette kostholdet, eller burde jeg gjøre noen endringer?

Takknemlig for alle innspill!

Anonymkode: b1cf9...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange kcal i slike hjemmelagede knekkebrød. jeg ville sjekket ut hvor mange det er. og evt byttet til rugsprø som inneholder 35 kcal pr stk. Ellers så høres det litt lite ut for meg. Anbefaler deg å telle kcal i en app feks lifesum :) Du kan fint trene styrke med kneskaden din. finn deg en bra fysio så du får trent opp kneet. 

Lykke til :) 

Skrevet

Druer og rosiner, honning, ost inneholder mye fett/sukker.  

Du må spise lite og ofte, det beste er syv ganger om dagen. Fire måltider og tre mellom måltider. 

Spis mye proteiner og prøv å tren litt mer. 

Anonymkode: 23b35...c63

Skrevet

Jeg må si at det høres ut som et helt fint kosthold. 

Men skal du gå ned i vekt handler det kun om hvor mange kalorier du putter i deg. Du burde fortsette med dette kostholdet, men prøv en dag og veie og måle ALT du putter i deg (mat, drikke, pastiller, frukt, osv). Da får du vite hvor mye du spiser på en «normal» dag. Så kan du heller moderere det ned til f.ek 1500 kcal. Da vil du sakte men sikkert få gått ned de kiloene du vil samtidig som du fremdeles har et fint kosthold. 

Pøs på med vann og grønnsaker, men sjekk kcal nivået i de knekkebrødene. Mange har sjokkerende høyt kalorinivå! 

Anonymkode: a5c49...d74

Skrevet
18 minutter siden, LeTwinsA skrev:

Det er mange kcal i slike hjemmelagede knekkebrød. jeg ville sjekket ut hvor mange det er. og evt byttet til rugsprø som inneholder 35 kcal pr stk. Ellers så høres det litt lite ut for meg. Anbefaler deg å telle kcal i en app feks lifesum :) Du kan fint trene styrke med kneskaden din. finn deg en bra fysio så du får trent opp kneet. 

Lykke til :) 

Ja, jeg hører rykter om at det er mange kcal i disse knekkebrødene. Jeg har lett og lett, men finner ikke noe tall på min oppskrift. Jeg har lifesum, men uten å vite antall kcal i knekkebrødene, blir det litt bortkastet. 

Men okei. Da høres det ikke ut som jeg gjør så mye feil i alle fall. 

Takk!

HI

Skrevet

Det er relativt enkelt å regne ut kaloriinnholdet. Alle ingrediensene har kaloriinnhold per 100 gram på pakken, så regn ut totalinnholdet i deigen du bruker og del på antall knekkebrød. Da får du det sånn ca. 

Anonymkode: 6bbe5...a8e

Skrevet

Du bør nok bevege deg mere, selv om du har en skade i kneet kan du få trent. Du må bare tenke litt anderledes, trening betyr ikke at du må stå og bruke beina heller. Mye trening som kan gjøres sittende eller liggende. Søk deg litt frem på nettet så finner du masse og du kan se hva som passer deg. Det beste er om du finner noe du kan gjøre samtidig som du er ssmmen med ungene slik at det ikke blir ett tiltak. 

Anonymkode: c6c4a...cd6

Skrevet

Jeg ville kanskje byttet ut påleggget til noe litt magrere, og droppet honning i teen :) 

Anonymkode: 6c50e...1c9

Skrevet

Jeg vet ikke med Lifesum, men i My Fitness Pal har jeg lagt inn mange av mine egne oppskrifter. Du veier hver ingrediens neste gang du lager knekkebrød, og legger dem inn. Minus vann, fordi det fordamper.  Deretter teller du antall knekkebrød og deler på totalt antall kcal i hele oppskriften, eller veier og registrerer antall gram knekkebrød du spiser. 

Jeg ville uansett droppet kaloririke knekkebrød til fordel for f.eks. Ryvita, spist rå grønnsaker i stedet for banan og druer, brukt magerost i stedet for gulost, drukket te uten honning, evnt med suketter i stedet. 

Lørdagskosen ville jeg også funnet alternativer til. F.eks. grønnsaker og dip eller vaniljekesam og bær. 

Du har et mål om å gå ned i vekt, og har «forsøkt alt». Da ville jeg forsøkt å ligge på 1400-1500 kcal om dagen, uten unntak og utskeielser, til du har nådd målet. Deretter kan du sakte men sikkert gjeninnføre kaloririke knekkebrød og lørdagskos, mens du jobber med å holde vekta der du ønsker. 

Anonymkode: e3841...edc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke med Lifesum, men i My Fitness Pal har jeg lagt inn mange av mine egne oppskrifter. Du veier hver ingrediens neste gang du lager knekkebrød, og legger dem inn. Minus vann, fordi det fordamper.  Deretter teller du antall knekkebrød og deler på totalt antall kcal i hele oppskriften, eller veier og registrerer antall gram knekkebrød du spiser. 

Jeg ville uansett droppet kaloririke knekkebrød til fordel for f.eks. Ryvita, spist rå grønnsaker i stedet for banan og druer, brukt magerost i stedet for gulost, drukket te uten honning, evnt med suketter i stedet. 

Lørdagskosen ville jeg også funnet alternativer til. F.eks. grønnsaker og dip eller vaniljekesam og bær. 

Du har et mål om å gå ned i vekt, og har «forsøkt alt». Da ville jeg forsøkt å ligge på 1400-1500 kcal om dagen, uten unntak og utskeielser, til du har nådd målet. Deretter kan du sakte men sikkert gjeninnføre kaloririke knekkebrød og lørdagskos, mens du jobber med å holde vekta der du ønsker. 

Hmm. Ja. Du har kanskje rett. Men «problemet» mitt er at jeg vil leve og, ikke bare føle at jeg konstant må veie og måle hva jeg spiser. Jeg prøver å finne en god livsstil som kan gi meg både en sunn/slank og lykkelig kropp. Å kutte helt ut en sjokoladebit på lørdagskvelden, eller aldri mer å drikke te slik jeg liker den, vil ikke fungere i lengden. 

Jeg regnet forresten på kcal-innholdet i knekkebrødene mine. 75 kcal pr stk. Da kan det jo muligens være nok med to stk pr måltid. 

HI

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm. Ja. Du har kanskje rett. Men «problemet» mitt er at jeg vil leve og, ikke bare føle at jeg konstant må veie og måle hva jeg spiser. Jeg prøver å finne en god livsstil som kan gi meg både en sunn/slank og lykkelig kropp. Å kutte helt ut en sjokoladebit på lørdagskvelden, eller aldri mer å drikke te slik jeg liker den, vil ikke fungere i lengden. 

Jeg regnet forresten på kcal-innholdet i knekkebrødene mine. 75 kcal pr stk. Da kan det jo muligens være nok med to stk pr måltid. 

HI

Jeg er enig med deg at man må leve også. Jeg er slank og har aldri trengt å slanke meg men lever sunt og balansert. I tillegg trener jeg skikkelig 3 ganger i uken. Selv med et kne som Har vært igjennom 8 operasjoner. Man må bare finne ut hva man kan og ikke kan gjøre. 

Jeg spiser sunt i hverdagene og skeier mer ut i helgene. Slik som deg. Men syns ukedagene dine har noen forbedringspotensialer hvis du ønsker å gå ned i vekt. Bytt ut baconost med magerost-varianten. Ost har også mye fett. Ta i så fall kun en osteskive på og mer skinke. 

Ville også droppet honningen. Og druene. Mye kalorier og sukker i druer. Men spis frukt og bær. 

Angående å telle kalorier så kan du gjøre dette en til to ganger og da har du en ide om hvordan du ligger an. Så veiing blir ikke livsstilen din men noe du kickstarter med for å lære mer. 

Uansett, alle grep i riktig retning er bra! Stå på!! 

(75 kalorier i ett knekkebrød er mye. Ville byttet ut med rugsprø som har under halvparten) 

Anonymkode: ebb81...0c4

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Joda, jeg har full forståelse for at du vil leve også. Én sjokoladebit en lørdag er ikke utslagsgivende, men 100g sjokolade hver lørdag kan velte hele vektnedgangen. Da det bedre å sette noe på bordet som jeg kan kose meg med uten at det ødelegger mine egne mål og ønsker. 

Skjønner godt at du «holder fast i» ting som du opplever at gir god livskvalitet, men det er jo derfor du aldri har lykkes med ønsket vektnedgang. Men prøv å jobbe med innstillingen din, og oppfatningen din om hva som gir deg lykke. Er det en ts honning om dagen? I løpet av året er det 365 Ts, og fryktelig mange kcal. 

Jeg har selv byttet brunt sukker med suketter, mye frukt med grønnsaker, juice med zeroh saft, brød med knekkebrød+++ Det er en slags sorg å gå gjennom disse endringene, fordi hodet forteller meg at jeg trenger og fortjener det. Samtidig er det en lettelse å være kvitt 23 kg, ha en stabil normalvekt, en kropp jeg føler meg vel med, og jeg passer str 38 i vanlige klesbutikker, og ser bra ut når jeg ser meg i speilet!

Nå koser jeg meg minst like mye med mine sunne vaner, som jeg tidligere gjorde med de usunne. Det er en overgang, det er hardt psykisk, men kos og velvære sitter i hodet, ikke i tekoppen.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, jeg har full forståelse for at du vil leve også. Én sjokoladebit en lørdag er ikke utslagsgivende, men 100g sjokolade hver lørdag kan velte hele vektnedgangen. Da det bedre å sette noe på bordet som jeg kan kose meg med uten at det ødelegger mine egne mål og ønsker. 

Skjønner godt at du «holder fast i» ting som du opplever at gir god livskvalitet, men det er jo derfor du aldri har lykkes med ønsket vektnedgang. Men prøv å jobbe med innstillingen din, og oppfatningen din om hva som gir deg lykke. Er det en ts honning om dagen? I løpet av året er det 365 Ts, og fryktelig mange kcal. 

Jeg har selv byttet brunt sukker med suketter, mye frukt med grønnsaker, juice med zeroh saft, brød med knekkebrød+++ Det er en slags sorg å gå gjennom disse endringene, fordi hodet forteller meg at jeg trenger og fortjener det. Samtidig er det en lettelse å være kvitt 23 kg, ha en stabil normalvekt, en kropp jeg føler meg vel med, og jeg passer str 38 i vanlige klesbutikker, og ser bra ut når jeg ser meg i speilet!

Nå koser jeg meg minst like mye med mine sunne vaner, som jeg tidligere gjorde med de usunne. Det er en overgang, det er hardt psykisk, men kos og velvære sitter i hodet, ikke i tekoppen.

Å wow! Takk for årets motivasjonsboost!!

Du har så rett, så rett. Da blir det zeroh og suketter på Meny etterpå. 😅

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å wow! Takk for årets motivasjonsboost!!

Du har så rett, så rett. Da blir det zeroh og suketter på Meny etterpå. 😅

HI

Så bra, bare hyggelig! Lykke til med gode vaner og vektnedgang😊👍🏻

Skrevet

Når jeg lager knekkebrød har jeg mindre frø enn i oppskriften, ikke olje og har i kli i tillegg. Da blir de mye færre kalorier.

Lykket til med prosjektet ditt!

Anonymkode: 3ca68...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...