Gå til innhold

Forvirring ang svangerskapskontroll.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går kun hos lege i dette svangerskapet. Men jeg blir så forvirret angående mengde kontroller. Var i uke 12 til første kontroll. Legen sa da at jeg skulle ha glukosebelastning rundt uke 19. I tilegg sa damen i skranken at neste svkontroll også skulle være i uke 19.

Var til kontroll nr 2 i går. Da sa legen at den egentlig skulle være i ule 24 og at jeg skal ha glukosebelastning mellom uke 24 og 28. Jeg spurte om han ikke skulle lytte etter hjertelyd og da sa han at det gjør de ikke før i uke 24 fordi den er vanskelig å finne før det. Jeg ba om at han skulle prøve uansett og han fant hjertelyden med en gang han satte apparatet mot magen min.

Hvordan er løpet ifht kontroller hos dere? Det virker på meg som om det er veldig avhengig av hvor man er. Jeg hadde langt hyppigere kontroller i mine forrige svskap og de lyttet etter hjertelyd i uke 16 alle gangene.

Jeg blir så usikker når det er så mye forvirring ifht kontrollene.

Anonymkode: 37709...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 18-19 bruker å være ultralyd kontroll på sykehus så er neste kontroll i uke 24-25 hos lege eller jordmor

Anonymkode: 98c11...dbf

Skrevet

Var på kontroll uke 12. Ultralyd hvor jeg så liv og hjerte som slo. 

Fikk beskjed at ca uke 18 er det ultralyd på sykehuset og så uke 24 hos legen. 

Skrevet

Ja, løpet som beskrevet på helsenorge er det offisielle løpet. 

De hørte ikke etter hjertelyd hos meg før etter OUL på vanlige kontroller. Men det er nok litt variasjoner, ja. Helsepersonell der ute har sine egne ting de gjør som sikkert er basert på egen erfaring og erfaring med gravide; eks. lytte etter hjertelyd. 

Anonymkode: b4856...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...