Gå til innhold

Ubrukelige gaver fra min mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en mamma som er veldig opptatt av en god deal, ting å tilbud, loppemarked og liknende. Mannen min kaller hun en hoarder fordi hun har huset fult av krimskrams som ikke har noen verdi. Bare rot egentlig.

Uansett så er "problemet" at vi fikk en sønn for 3 år siden og har bare fått ubrukelige gaver til han. Hun spør oss aldri hva han trenger eller ønsker seg. Han får alt fra halveis ødelagte loppemarkedfunn, til "jenteklær" til for små klær. I fjor fikk han et par vintersko som hun hadde kjøpt på salg som ikke var samme størrelse engang. (en sko i str 24 og en i str 25). Hun pleier å kjøpe disse "gavene" lenge før hun gir de til oss, hun har et lager med gaver, sånn at det er umulig å bytte til noe som passer bedre. Jeg har til nå bare smilt og takket, men nå venter vi nr 2 og søsteren min venter sin første og jeg begynner å synes at det er trist at hun bruker penger på rusk og rask som vi likevel gir til loppemarked igjen.

Er det noen her som opplever det samme? Har noen her gode råd å komme med?? Skal jeg bare la hun styre med sitt for å unngå å si noe sårende?  Vil jo helst ta opp dette på en måte der hun ikke blir lei seg eller fornærmet.

Anonymkode: 8f3d8...cfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg har også en mor som er slik. Hun spør hva de ønsker seg til jul og bursdager da, men ellers så har hun alltid kjøpt mye rusk og rask. Jeg har ikke tall på hvor mye jeg har gitt videre til enten venninner eller til Fretex. 

Har sagt det til henne, flere ganger faktisk. Men hun kjøper like mye. Hun sier selv at hun elsker det, og om vi ikke kan bruke det så må vil bare gi det videre. Jeg kan ikke forstå poenget. Er jo en mani! 

Nå lar jeg henne bare kjøpe det hun vil, og så beholder ungene det de kan og vil bruke, så gir jeg resten videre. Har gitt opp. 

Anonymkode: fd10b...64d

Skrevet

Det er moren din. Det skal fint gå an å legge dette fram på en pen måte til henne uten at du trenger å ha dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: c471a...cd0

Skrevet

"Jeg vet du mener det godt, mamma, men dette er ikke ting vi bruker. Husk at når de er gitt til et loppemarked, så handler det som oftest om at ingen klarer å se nytten av det lenger. Vi er ikke så fattige at vi behøver å bruke andres utslitte tøy."

Anonymkode: 608cc...5c4

Skrevet

Din mor har ikke begynt å bli dement? En i min familie begynte litt slik, flere år før vi forstod at vedkommende hadde begynnende demens - men vi forstod det jo etterhvert som personen ble verre.

Hvis ikke tenker jeg at hun trolig trenger hjelp for psykiske problemer mtp. den manien hun har med å samle på ting.

Anonymkode: ded32...b2b

Skrevet

Kan du please lære deg forskjellen på hun og henne?

Anonymkode: d86a6...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...