Gå til innhold

Hvordan ruste barnet til å takle denne type vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fire barn fordelt på to "puljer", det vil si at to er nå i ungdomsskolen og to i barneskolen. Alle er jenter, og av den litt forsiktige typen. Slik var jeg selv også som barn. 

Gjennom erfaring fra egen oppvekst, oppveksten til de to eldste, og nå de to minste, har jeg lagt merke til at det er en type vennskap som er veldig destruktive for oss som er litt forsiktige og "snille jenter". Det er vennskap med jenter som er "veldig venn" med deg over en periode. De ønsker ingen andre involverte i vennskapet, det skal bare være dere to. Så plutselig en dag er hun ferdig med deg, og snur deg ryggen der og da. Dette er gjerne sterke, utadvendte jenter som vet at de kan få seg nye venner når de vil, mens den forsiktige bestevennen blir stående igjen med knust selvtillit og ingen andre relasjoner å spille på - fordi den tidligere bestevennen ville være eksklusiv. Det er ofte lite forståelse for mekanismene i denne type vennskap for de rundt (lærere, foreldre), for "hun må jo få lov til å få seg nye venner". 

Jeg har som sagt egen erfaring med denne typen vennskap, pluss at jeg har sett det med mine eldre døtre, og nå også de yngre. Jeg har enda ikke funnet svaret på hva jeg kan gjøre for å hjelpe jentene mine. Jeg har nemlig sett hva det har gjort med deres selvtillit, sosiale liv, faglig utvikling og det hele. Når den som står deg nærmest plutselig viser deg at du ikke er noe verdt, da tror du på det, og verden raser sammen på flere arenaer.

Jeg har selvfølgelig gjort flere ting for å hjelpe, blant annet har jeg alltid sørget for at de har en fritidsaktivitet der de mestrer, og som denne vennen ikke er en del av. På den måten har de alltid hatt "sitt" sted å gå til. I tillegg har jeg oppmuntret mye til å få flere venner, invitere flere jenter inn i vennskapet med denne ene, ha flere å spille på. Jeg har også avtalt med andre foreldre, invitert hjem etc. Men dette har kun hatt marginal effekt, makten til denne ene vennen er så stor at det trumfer mors innflytelse. Relasjoner til andre jenter rekker aldri å bli så sterke som til henne, og det virker også av en eller annen merkelig grunn at vennskapet til henne er spesielt attraktivt.

Men altså, er det noen som har noen innspill på hvordan jeg kan hjelpe døtrene mine? Jeg har som sagt sett på nært hold  hvor stor skade en slik relasjon kan påføre (når venninnen "snur"), og ønsker å ruste døtrene mine til å få flere bein å stå på (flere venner), tørre å si imot, og helt ærlig kunne jeg ønske de kunne holde seg unna denne typen jenter.

Anonymkode: df074...4a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det har noe med selvtillit og egenverdi å gjøre. Du sier at du selv var snill og forsiktig og at døtrene dine er likeens. Kanskje dere er "lett bytte" for dampveivalser som utnytter og oppfører seg på en dårlig måte.

Jeg ville vært kritisk om det er slik at venninner kun har hverandre og ikke slipper andre inn. Ønsker at mine barn skal ha mer enn en nær venn, det er veldig sårbart om den ene flytter eller får nye bestevenner slik du forteller.

Om det er sånn at ditt barn står alene igjen mens den gamle bestevennen "forhindrer" nye vennskap fordi hun har "makt"(det sier du) så grenser det vel nesten mot mobbing og utestengelse.

Skrevet
1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Kanskje det har noe med selvtillit og egenverdi å gjøre. Du sier at du selv var snill og forsiktig og at døtrene dine er likeens. Kanskje dere er "lett bytte" for dampveivalser som utnytter og oppfører seg på en dårlig måte.

Jeg ville vært kritisk om det er slik at venninner kun har hverandre og ikke slipper andre inn. Ønsker at mine barn skal ha mer enn en nær venn, det er veldig sårbart om den ene flytter eller får nye bestevenner slik du forteller.

Om det er sånn at ditt barn står alene igjen mens den gamle bestevennen "forhindrer" nye vennskap fordi hun har "makt"(det sier du) så grenser det vel nesten mot mobbing og utestengelse.

Jepp, enig i at det er veldig uheldige forbindelser, men hva gjør man liksom? Selv om mine døtre er milde og snille ute blandt jevnaldrende, så har de dine meninger. De lar ikke meg diktere hvilke venner de får ha, og det ønsker jeg deg egentlig heller ikke. Men de har dom sagt en tendens til å komme borti slike jenter som jeg beskriver i HI. Så spørsmålet er hva man gjør for å påvirke dem til å bli mer "fornuftige"..?

HI

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, enig i at det er veldig uheldige forbindelser, men hva gjør man liksom? Selv om mine døtre er milde og snille ute blandt jevnaldrende, så har de dine meninger. De lar ikke meg diktere hvilke venner de får ha, og det ønsker jeg deg egentlig heller ikke. Men de har dom sagt en tendens til å komme borti slike jenter som jeg beskriver i HI. Så spørsmålet er hva man gjør for å påvirke dem til å bli mer "fornuftige"..?

HI

Du trenger ikke diktere hvilke venner de får ha. Men du kan invitere 2-3 jenter samtidig de dagene du ber "dampveivalsen" hjem. For da kan du diktere hvordan de snakker til hverandre, om noen ekskluderes osv.

Anonymkode: 453e1...209

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...