Gå til innhold

Slutt å blande her og hit, og der og dit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører og ser stadig vekk at folk (til og med voksne) forveksler her og hit, og der og dit.

Her og der er stedsangivende.

Hit og dit er retningsangivende.

Det er faktisk så lett.

Anonymkode: af509...0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, jeg skal slutte. Lover.

Anonymkode: ba2a1...314

Skrevet

Kom her så skal jeg vise deg grammatikk jeg 😉

Anonymkode: 434a6...2e8

Skrevet

Gjeeesp :riste:

Anonymkode: bb669...adb

Skrevet

Eksempler?

Anonymkode: 354ac...3c9

Skrevet

"Du må'kke komme her og komme her". Det er jo et bevegelsesverb, og følgelig bør det hete "du må'kke komme hit og komme hit". Øystein Sunde må skjerpe seg. 

Eller fotballspillere som roper "herover". Det må jo være "hitover" de mener. 

Og så har vi grensetilfeller som når du hjelper noen på kjøkkenet og spør dem hvor vasen skal stå, og de sier "sett den dit, du" og peker på bordet. For de fleste ville jo ha sagt "sett den der". Men det blir jo feil, for hvis du har den i hånda og skal plassere den et sted, så må det jo være en retning. Og da er det rette ordet "dit". Men i praksis sier de fleste "der". Det er imidlertid kun gangbart hvis man sier "den skal stå der", ettersom stå ikke er et bevegelsesverb. 

Nei, jeg vet ikke, jeg. Har egentlig aldri hørt at folk blander disse.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Du må'kke komme her og komme her". Det er jo et bevegelsesverb, og følgelig bør det hete "du må'kke komme hit og komme hit". Øystein Sunde må skjerpe seg. 

Eller fotballspillere som roper "herover". Det må jo være "hitover" de mener. 

Og så har vi grensetilfeller som når du hjelper noen på kjøkkenet og spør dem hvor vasen skal stå, og de sier "sett den dit, du" og peker på bordet. For de fleste ville jo ha sagt "sett den der". Men det blir jo feil, for hvis du har den i hånda og skal plassere den et sted, så må det jo være en retning. Og da er det rette ordet "dit". Men i praksis sier de fleste "der". Det er imidlertid kun gangbart hvis man sier "den skal stå der", ettersom stå ikke er et bevegelsesverb. 

Nei, jeg vet ikke, jeg. Har egentlig aldri hørt at folk blander disse.

Jeg hadde blitt superstressa hvis jeg skulle tenke så mye på/ over (???) slike ikke- problemer . Slapp av 😃 Nyt livet !

Anonymkode: 0dc76...d83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...