Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #1 Skrevet 4. april 2018 Vi har 3 barn på 2, 4 og 6 år. Jeg har det siste halve året hatt tanker/et ønske om et barn til. Da jeg var gravid sist, følte jeg ikke at det var «siste gang», selv om jeg sa dette til alle rundt meg. Mannen er sånn halvveis på glid, men nå er jeg blitt mer i tvil. Skal jeg ta ut spiralen? Hvordan blir livet med 4 barn? Nå har jeg akkurat «kommet meg» etter 3 tette svangerskap, og trives med trening/idrett og den friheten det gir nå når minsten er passert 2 år. Alle 3 sover nå greit om nettene, noe som ikke var tilfelle for 1 år siden. Vi har 4 soverom i huset, så noen av barna må evt dele hvis vi får 4, i tillegg må bilen byttes ut i en større. Vi har begge travle jobber, men klarer å få hverdagen til å fungere greit nå. Er det kanskje bedre å bare la det være med 3 barn? Samtidig har jeg en lengsel inni meg etter en til... Vil jeg angre om vi ikke forsøker på nummer 4? Jeg føler av flere grunner at det er «nå eller aldri», om vi skal ha 4 bør jeg forsøke å bli gravid ila året. Kan dere hjelpe meg å sortere/tenke litt? Noen der ute som lot være å få et barn til til tross for at de fortsatt hadde en liten lengsel? Noen som hoppet i det og fikk det ekstra barnet? Og er 4 barn mye mer kaos enn 3. Anonymkode: 8f4d2...c52
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #2 Skrevet 4. april 2018 Jeg vurderte barn nr 3 lenge. Det er 2 år mellom mine to. Jeg vurderte barn nr 3 fra yngste var 1.5-6 år. Vi avgjorde at vi ikke skulle ha. Nå er barna 12 og 14 år. Jeg er superglad dor at vi ikke valgte flere. De krever mer med skikkelig oppfølging av lekser. De skal ha med venner opp til hytta med alt utstyr. De skal kjøres hit og dit med venner og masse treningskamper i turn, fotball og håndball +++ Det kreves også mer og mer penger, så det er greit både mannen og jeg har overskudd til å jobbe fulltid. Jeg hadde elsket barn nr 3 like høyt som de andre, men er nå glad jeg stoppet på to. Kanskje det igså holder for dere å ha 3 barn når de blir større og krever mer på en annen måte? Anonymkode: f50fd...936
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #3 Skrevet 4. april 2018 Eg prøver å få nr 5 😍 så du forstår svaret mitt😁 Anonymkode: 3a96f...13a
Gullunger Skrevet 4. april 2018 #4 Skrevet 4. april 2018 Jeg bare elsker å være 4-barnsmamma! Det krever mye og blir på en måte en livsstil 🙃 Det spørs jo hva du ønsker å prioritere. Min eldste er 20 år nå og har nettopp flyttet sammen med kjæresten. Så barna flytter faktisk en dag og blir selvstendig. Jeg har tenkt mye på hvor heldig jeg er som har en stor familie jeg har glede av i mange år fremover 😊
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vurderte barn nr 3 lenge. Det er 2 år mellom mine to. Jeg vurderte barn nr 3 fra yngste var 1.5-6 år. Vi avgjorde at vi ikke skulle ha. Nå er barna 12 og 14 år. Jeg er superglad dor at vi ikke valgte flere. De krever mer med skikkelig oppfølging av lekser. De skal ha med venner opp til hytta med alt utstyr. De skal kjøres hit og dit med venner og masse treningskamper i turn, fotball og håndball +++ Det kreves også mer og mer penger, så det er greit både mannen og jeg har overskudd til å jobbe fulltid. Jeg hadde elsket barn nr 3 like høyt som de andre, men er nå glad jeg stoppet på to. Kanskje det igså holder for dere å ha 3 barn når de blir større og krever mer på en annen måte? Anonymkode: f50fd...936 Takk for fint svar! Det var flott å lese at du er fornøyd med å ha stoppet på 2. Kanskje jeg ikke skal være så redd for at jeg kommer til å angre på at vi stopper nå:) De 3 barna vi har er fantastiske, og det er godt å kjenne på at tiden med smårollinger snart er over. Kanskje vi slipper bleier, vogn, pulk osv om 1 år;) Det er en fin tanke, og verden er full av muligheter for gode opplevelser med de 3 vi har3> HI Anonymkode: 8f4d2...c52
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 Til dere to andre over med 4 barn. Jeg tenker også at det hadde vært fantastisk med en til, og tror ikke jeg hadde angret ett sekund om vi gikk for det. Samtidig hadde jeg kanskje heller ikke angret om vi stoppet nå? Og det er helt sant at livet er langt og tiden går. Plutselig er de store. Et svangerskap tar ikke all verdens tid, og så etter 2 år har jeg igjen kroppen min og frihet til å ha noen fritidsaktiviteter. Men samtidig virker nye 2-3 år med svangerskap, barseltid, våkenetter og en «bundet» livsstil lenge akkurat nå... Jeg føler allerede at 3 barn er en livsstil, i alle fall nå som de er så små. Men 4 barn blir definitivt en livsstil! Tror alle rundt oss hadde blitt sjokkerte over valget hvis vi får en til. Har dere fått reaksjoner på valget om å få «mange barn»? HI Anonymkode: 8f4d2...c52
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 Her fikk vi en tankevekker etter at et vennepar som var i omtrent lik situasjon som dere valgte å få nr 4. Dette barnet har flere ulike diagnoser og er veldig hjelpetrengende. Det er ikke noen tvil om at de elsker den vesla jenta og at hun er en berikelse men det har snudd livet deres totalt. Vi har innsett at vi er fornøyd med det vi har og ikke tørr å sjanse på en til. Selv om det er størst sjanse for at alt vil gå bra også neste gang. Anonymkode: 8a24a...052
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her fikk vi en tankevekker etter at et vennepar som var i omtrent lik situasjon som dere valgte å få nr 4. Dette barnet har flere ulike diagnoser og er veldig hjelpetrengende. Det er ikke noen tvil om at de elsker den vesla jenta og at hun er en berikelse men det har snudd livet deres totalt. Vi har innsett at vi er fornøyd med det vi har og ikke tørr å sjanse på en til. Selv om det er størst sjanse for at alt vil gå bra også neste gang. Anonymkode: 8a24a...052 Ja, dette er også noe jeg har tenkt litt på. Og også evt sjansen for å få tvillinger... HI Anonymkode: 8f4d2...c52
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 Håper du får gode svar her, jeg er nemlig i samme situasjon. Hele meg lengter etter baby igjen ❤️ Anonymkode: e20c2...8eb
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #10 Skrevet 5. april 2018 Mine barn er 9, snart 10, 14 og snart 17 år. Jeg har aldri angret, og så mye kaos synes jeg ikke det er. Men det er veldig dyrt, matbudsjettet er enormt, de vokse som ugress i puberteten og klærne i voksenavdeling er dyrt. Det er lommepenger, mobil, fritidsaktiviteter og sportsutstyr, pengene flyr på en helt annen måte enn da de var små Det er også enormt med klesvask, hettegensere til en gitt på 185 cm rommer litt mer i maskinen enn en genser i str 4 år 😉 Absolutt verdt det da, aldri angret, ikke et sekund engang Anonymkode: b7af2...15a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #11 Skrevet 5. april 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Til dere to andre over med 4 barn. Jeg tenker også at det hadde vært fantastisk med en til, og tror ikke jeg hadde angret ett sekund om vi gikk for det. Samtidig hadde jeg kanskje heller ikke angret om vi stoppet nå? Og det er helt sant at livet er langt og tiden går. Plutselig er de store. Et svangerskap tar ikke all verdens tid, og så etter 2 år har jeg igjen kroppen min og frihet til å ha noen fritidsaktiviteter. Men samtidig virker nye 2-3 år med svangerskap, barseltid, våkenetter og en «bundet» livsstil lenge akkurat nå... Jeg føler allerede at 3 barn er en livsstil, i alle fall nå som de er så små. Men 4 barn blir definitivt en livsstil! Tror alle rundt oss hadde blitt sjokkerte over valget hvis vi får en til. Har dere fått reaksjoner på valget om å få «mange barn»? HI Anonymkode: 8f4d2...c52 Vi venter nr 5. Ikke alle bor 100% hos oss. Men det er faktisk ingen som har reagert negativt på det. Jeg har blitt overrasket over hvor mange som sier at vi er heldig og at det er koselig. (De hadde ikke trengt å si det) Kan dere ikke vente noen år med å få nr.4? De blir jo veldig tett nå? Anonymkode: 090a1...49c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #12 Skrevet 5. april 2018 Vi venter nr 3, her har vi bare to soverom. Men vi har ellers råd og hjerterom. Har en drøm om 4 barn mens mannen synes det er nok etter denne. Han er ikke hundre prosent imot en fjerde en vakker dag siden jeg ønsker det, men det ligger isåfall ett godt stykke fram i tid. Så som du ser ville jo jeg gått for nr 4 om jeg var deg 😄 Anonymkode: c576b...731
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #13 Skrevet 5. april 2018 Jeg ville gjort det om jeg var deg hi. Du har åpenbart ikke all verdens imot et svangerskap til. Dere føler dere har greit med overskudd og fire soverom holder. Jeg tror ikke det er så mye mer styr med 4 enn med 3. Alt for få barn i dag får oppleve gleden ved mange søsken. Anonymkode: bc038...d3e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #14 Skrevet 5. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mine barn er 9, snart 10, 14 og snart 17 år. Jeg har aldri angret, og så mye kaos synes jeg ikke det er. Men det er veldig dyrt, matbudsjettet er enormt, de vokse som ugress i puberteten og klærne i voksenavdeling er dyrt. Det er lommepenger, mobil, fritidsaktiviteter og sportsutstyr, pengene flyr på en helt annen måte enn da de var små Det er også enormt med klesvask, hettegensere til en gitt på 185 cm rommer litt mer i maskinen enn en genser i str 4 år 😉 Absolutt verdt det da, aldri angret, ikke et sekund engang Anonymkode: b7af2...15a En liten feil der, de er 9, snart 11, 14 og snart 17 år. Altså fire stykker, tre år mellom en og to, tre år mellom to og tre og 2 år mellom tre og fire. Anonymkode: b7af2...15a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #15 Skrevet 5. april 2018 jeg har 4, en gutt på 2 år, og trillinger på snart 1 Anonymkode: 3375c...39c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #16 Skrevet 5. april 2018 Takk for alle svarene:-) Nå fikk jeg veldig lyst å ta ut spiralen<3 Jeg vet at jeg aldri kommer til å angre hvis vi går for en til, men er redd jeg angrer hvis vi ikke gjør det. Så er det bare alle de «fornuftige» tankene i hodet som kommer med alle de rasjonelle grunnene til at vi bør stoppe på 3... HI Anonymkode: 8f4d2...c52
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #17 Skrevet 5. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: jeg har 4, en gutt på 2 år, og trillinger på snart 1 Anonymkode: 3375c...39c Wow! All ære til deg! Regner med det har vært et travel år, men sikkert med utrolig mye glede også! HI Anonymkode: 8f4d2...c52
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #18 Skrevet 5. april 2018 Vi har 4 barn, 20, 17, 12 og 9 år. De to eldste var helt "vanlig krevende" barn, nr 3 var veldig lettvind som liten (er egentlig det fortsatt). At nr 3 var enkel å ha med å gjøre, tror jeg utløste at vi fikk nr 4. Jeg bare gledet meg til å få nr 4, tenkte at det bare skulle bli kos. Sånn ble det ikke - nr 4 snudde hverdagen på hodet for oss. Ikke pga at det ble for mange barn, men at han fra dag 1 (eller hvertfall dag 3😉), utfordret oss med et voldsomt temperament. Han er nå 9 år, og krever fortsatt mye (blir fort og ofte urimelig sint, klarer ikke å regulere eget sinne i en del situasjoner). Han har ikke vært gjennom noen utredninger, har ingen diagnoser. (Har ingen andre vansker enn sinnekontroll, og heldigvis blir den bedre og bedre, selv om vi ikke er "i mål"). Med dette så vil jeg vel egentlig si at 4 (og flere for den del), går veldig fint hvis det ikke blir noe "ekstra". Men bare småting som dette i det store og det hele egentlig er, kan snu hverdagen på hodet for en hel familie. Lykke til med valget - uansett hva dere bestemmer dere for😊 Anonymkode: 3936e...5c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå