Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Tenker du det er rasisme når folk med innvandrerbakgrunn oppfordres til å søke en stilling? Anonymkode: 0e52e...0f1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Altså rasisme/urettferdig mot nordmenn. Anonymkode: 0e52e...0f1
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Det er ikke rasisme. Det kan godt sies å være urettferdig overfor etnisk norske. Anonymkode: b7bab...43e
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke rasisme. Det kan godt sies å være urettferdig overfor etnisk norske. Anonymkode: b7bab...43e Nei. Da har du ikke skjønt det. Alle kan søke. Men det står dette i utlysingsteksten fordi arbeidsplassen ønsker at arbeidsstokken skal speile samfunnet for øvrig. Anonymkode: 7c4d3...e93
Østerdølen Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 Nei,da er det jo rasisme om menn oppfordres til å søke også. Uansett er det underliggende fordommer i samfunnet,der søkere med navn som ikke er norske ikke blir kalt inn til jobbintervju og kan sende 200 søknader på stillinger de er kvalifisert til.I det øyeblikket de skifter navn,får de jobbintervju.Det er ikke greit.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 Nei, det synes jeg ikke.... Men jeg tror det kan få frem mye rasisme, og trekke folk i "gråsonen" over til ren rasisme ved at det kan få frem en tanke om at "de tar jobbene våre også nå". Hadde nok vært bedre å ordlagt seg litt annerledes i stillingsannonsene. Anonymkode: 55ec2...1ed
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det synes jeg ikke.... Men jeg tror det kan få frem mye rasisme, og trekke folk i "gråsonen" over til ren rasisme ved at det kan få frem en tanke om at "de tar jobbene våre også nå". Hadde nok vært bedre å ordlagt seg litt annerledes i stillingsannonsene. Anonymkode: 55ec2...1ed Du, noen steder står det "kvinner oppfordres til å søke". Det betyr bare at de har lite kvinner på den arbeidsplassen, eller i den posisjonen. Det betyr ikke at en kvinne vil bli ansatt. Anonymkode: 7c4d3...e93
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du, noen steder står det "kvinner oppfordres til å søke". Det betyr bare at de har lite kvinner på den arbeidsplassen, eller i den posisjonen. Det betyr ikke at en kvinne vil bli ansatt. Anonymkode: 7c4d3...e93 Ja? JEG vet det. Men mange andre (dessverre) vil henge seg opp i at innvandrere eller personer med annen etnisk opprinnelse oppfordres til å søke... ikke at kvinner oppfordres. Det finnes mange som ser ting sort-hvitt, og kanskje særlig de som selv søker mye og ikke får jobb pga fortid, hull i CV osv. Man blir sint og bitter og da er det fort gjort å skylde på at "arbeidsgivere vil bare ha innvandrere nå!" fremfor å se sine egne "mangler". Dette er jo helt klassisk nazi-tyskland, en av hovedårsakene til at Hitler ble stor var at han lovet folket arbeid, og skylte på jødene for nedgangstider for de "tok alle jobbene". Så ja, jeg mener slik formulering i jobbannonser absolutt kan få frem rasisme. Men jeg mener FORTSATT ikke at det er rasistisk, eller at man skal slutte å invitere innvandrere inn på jobbmarkedet som forøvrig kan være beintøft for mange av dem å komme inn på. Skjønner ikke helt hva du vil eller hva du mener med svaret ditt... Virker som du prøver å overbevise meg om at innvandrere "ikke tar jobbene våre", noe jeg aldri har sagt.. Anonymkode: 55ec2...1ed
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #10 Skrevet 4. april 2018 Synes det er helt unødvendig å skrive slikt i annonsene. Tror innvandrere fint klarer å søke på jobber uten å bli oppfordret til det. Anonymkode: 2d15e...f72
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 På 4.4.2018 den 10.21, Anonym bruker skrev: Synes det er helt unødvendig å skrive slikt i annonsene. Tror innvandrere fint klarer å søke på jobber uten å bli oppfordret til det. Anonymkode: 2d15e...f72 Tja, tallene fra ssb tilsier at det ikke gjøres i like stor grad, da færre av dem er i arbeid sammenlignet med befolkningen som helhet. Viktigere å vite enn å tro. Anonymkode: 2fcd1...418
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 Enn hvis man skal lage en stillingsannonse og velger å skrive: «oppfordrer nordmenn til å søke.» Da blir det rasisme, eller? Anonymkode: 90c09...283
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #13 Skrevet 6. april 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enn hvis man skal lage en stillingsannonse og velger å skrive: «oppfordrer nordmenn til å søke.» Da blir det rasisme, eller? Anonymkode: 90c09...283 Det gjør jo mange. Bare i ordlaget "krav om svært gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig" (og da gjerne formulert like dårlig som mitt sitat). Og dette til stillinger som faktisk ikke krever svært gode kunnskaper i norsk. Anonymkode: 01975...eb2
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #14 Skrevet 6. april 2018 På 4.4.2018 den 1.30, Anonym bruker skrev: Nei. Da har du ikke skjønt det. Alle kan søke. Men det står dette i utlysingsteksten fordi arbeidsplassen ønsker at arbeidsstokken skal speile samfunnet for øvrig. Anonymkode: 7c4d3...e93 Det er en veldig patroniserende kommunikasjonsmåte å si til andre hva de skjønner og ikke. Litt på linje med å legge til, 'lille venn' når du snakker med noen. Jeg er ellers godt kjent med hvordan formuleringen brukes, takk. Det kan godt sies å være urettferdig. Det betyr ikke at det objektivt sett er det, men mange vil nok oppleve det slik. Kanskje særlig etniske norskinger som strever på arbeidsmarkedet og tilskriver dette årsaksforklaringer som 'innvandrerne tar jobbene våre.' Rasisme er det - selvsagt - ikke av den grunn. Anonymkode: b7bab...43e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #15 Skrevet 6. april 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Enn hvis man skal lage en stillingsannonse og velger å skrive: «oppfordrer nordmenn til å søke.» Da blir det rasisme, eller? Anonymkode: 90c09...283 Ja. Det kalles negativ diskriminering. Gjennom å oppfordre innvandrere eller andre minoriteter til å søke (positiv diskriminering), forsøker man å veie opp for kulturelle og samfunnsmessige årsaker til at disse faller utenfor. Det er et forsøk på å likestille ut fra tanken om menneskeverd og inklusjon og at dette er positivt for alle som bor i et samfunn. Man har ingen slik grunn til å oppfordre nordmenn i Norge om det samme. Annet enn at man foretrekker nordmenn. Om man skulle skrevet at nordmenn oppfordres til å søke, så vil man være med på å øke forskjellene, og det gagner heller ikke samfunnet på noen måte. Så det er greit med diskriminering, men det spørs om den er positiv eller negativ, ut fra hvilke intensjoner den er fundert i. Anonymkode: 8a0f3...69d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 Det er på ingen måte rasisme? Flere jobber ønsker et bredt flerkulturert arbeidsmiljø, og om det er lite av det, så er det rimelig å anbefale utenlandske å søke? Ser ikke at det blir stort opprør over at det er kvinnediskriminerende om man oppfordrer men til å søke på en stilling i et kvinnedominerende yrke eller omvendt? Betyr jo ikke at de utelukker nordmenn å søke, om det var saken, hadde det vært noe annet. Anonymkode: 3cc0f...6fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå