Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Min mor fyller 60 om ikke så lenge og har veldig lyst å feire dagen. Jeg tror egentlig at hun ønsker ar jeg skal arrangere dette. Jeg har vært veldig sliten og stresset i det siste og kjenner jeg må passe på så jeg ikke møter veggen. Jeg har ved et par anledninger sagt at jeg er såpass kjørt at jeg ikke klarer å tenke på dette nå, da får hun tårer i øynene. Jeg arrangerte 50 års dagen hennes, men tenkte den var litt mer spesiell. Er godt mulig at hun har snakket med venninner og de har hatt barn som har arrangert feiring, men dette vet jeg ikke. Er det vanlig at barna tar ansvar for dette? Jeg vet at hun ikke mener at det skal være sånn kjempefest, bare nærmeste familie (15-16 stk) og ikke er det noe krav om treretter heller. Men helst en feiring hjemme hos meg der jeg arrangerer og lager istand. Anonymkode: ed4d3...c98
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Jeg og min søster gjør det for både mor og far. Begge har og fått tur med oss et sted de ønsker på runde bursdager. Anonymkode: fe0f9...6b9
HvittHus Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 I vår familie er det vanlig at barna tar ansvar for 80 års dagen og evnt gullbryllup. En 60 årsdag ville jeg ikke tenkt det var mitt ansvar som datter å arrangere hvis mor har normal helse.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Mamma arrangerte sitt selskap selv både da hun ble 50 og 60. Men vi barna fikk lov å lage invitasjonene og et par sanger da. Vi arrangerte selskap for pappa da han ble 50, men han arrangerte selv, med hjelp fra meg da han ble 60. Jeg skrev alle sangene og jeg laget all mat og kaker. Han leide lokale. Anonymkode: 62207...90e
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 Det hadde jeg ikke kommet på å gjøre engang, så lenge hun er frisk og rask. I den alderen har barna gjerne barn selv, og har mer enn nok å henge fingrene i. Jeg var så sliten i min mors 60-årsdag at jeg må tenke meg om for å huske at jeg i det hele tatt var der - men så hadde jeg også små barn akkurat da. 70-årsdagen tar jeg derimot med glede! Anonymkode: d6fec...66f
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #6 Skrevet 3. april 2018 Ikke vanlig i min omgangskrets, de som har lyst til å feire arrangerer selv. Men vi var vertskap for svigermor sin 80-årsdag da, da samlet vi nærmeste familie og et par-tre av hennes venninner på verandaen her for grillings, jordbær med fløte og kake. Helt uformellt, men vi har bedre plass enn henne. Anonymkode: f06c2...6b3
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 Vi har ikke ordnet det for våre foreldre, men de liker best å ordne selv. Om det er veldig viktig for moren din, så syns jeg du bør strekke deg litt for å få det til. Allier deg med noen andre, så trenger det ikke bli all verdens på deg. Du trenger bare ta initiativet. Det viktigste for moren din er gesten, at du ønsker å gjøre noe hyggelig for henne. Siden hun nesten begynner å gråte er dette kanskje noe hun savner? Anonymkode: d929c...902
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #8 Skrevet 3. april 2018 Vi barna (det vil si jeg) arrangerte da mor fylte 80. Far ville ikke ha noe selskap da han ble 80. Nå blir han straks 90, men det blir ikke store feiringa. Da de fylte 50, 60 og 70 ordna de opp selv. Anonymkode: 5311b...7b5
Nyttårs barn Skrevet 3. april 2018 #9 Skrevet 3. april 2018 Altså en 60årsdag klarer de fleste å arrangere selv. Synes din mor det er vanskelig å selv ta initiativet eller det plassmangel. Du kan jo tilby deg å hjelpe henne med å arrangere det om hun ønsker, men at du som har småbarn(forsto jeg det riktig) skal dra i gang lag for en frisk mor, det synes jeg egentlig ikke skulle være nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2018 #10 Skrevet 3. april 2018 De fleste 60åringer er jo spreke og klarer fint å fikse bursdagen sin selv. Vil jo tenke at barna har litt mer hektisk liv, så for meg høres det helt ulogisk ut å skulle arrangere noe bursdag for så unge folk. (Med mindre det er snakk om sykdom selvsagt.) Her er både mine foreldre og svigerforeldre så spreke at de ordner det meste til bursdagene sine selv enda.( Alder mellom 70 og 80 år) Svigermor blir 80 nå til sommeren, hun har planlagt og ordnet alt selv. Maten er bestilt, men vi skal selvsagt hjelpe med kakebaking og rydding da Anonymkode: cda7a...e12
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #11 Skrevet 4. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke ordnet det for våre foreldre, men de liker best å ordne selv. Om det er veldig viktig for moren din, så syns jeg du bør strekke deg litt for å få det til. Allier deg med noen andre, så trenger det ikke bli all verdens på deg. Du trenger bare ta initiativet. Det viktigste for moren din er gesten, at du ønsker å gjøre noe hyggelig for henne. Siden hun nesten begynner å gråte er dette kanskje noe hun savner? Anonymkode: d929c...902 Eller kanskje hun sipper fordi hun tvert imot er selvrettferdig og storforlangende samme hvor mange hyggelige ting datteren gjør for henne? Det blir helt feil å komme med sånne verdimettede konklusjoner. HI; min mamma er over 70 og har selv arrangert alle sine runde dager, og har heller bedt om hjelp der hun behøvde det. Jeg gjorde en del jobb mht underholdningen, det var alt. Jeg og mamma arrangerte min brors 50-årsdag nylig, fordi vi ville det og gadd det. Men det er ikke en plikt å arrangere andres fester. Anonymkode: 5e5ab...0d5
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #12 Skrevet 4. april 2018 I min famili er det vanlig at den som fyller år inviterer selv. Det gjelder også runde dager, men fra 80årsdagene og oppover har det variert litt med helsa til jubilanten. Anonymkode: 2104e...6a5
Superdolly Skrevet 4. april 2018 #13 Skrevet 4. april 2018 Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har aldri opplevd at 60-årsjubilanter ikke har arrangert selskapet selv. Så har jeg veldig lyst til å anbefale din mor å lære seg å kommunisere sine ønsker og forventninger, og også å ta imot responsen hun da får. Du skriver at du "tror at hun har lyst til å du skal arrangere dette for henne" og at du sier du er sliten og nedkjørt og da "får hun tårer i øynene". Jeg blir helt utålmodig bare av å lese slikt. Jeg synes folk kan lære seg å si fra, og ikke drive med hinting og antydninger. Så hvis jeg hadde vært i ditt sted, hadde jeg sagt det rett ut til henne. "Jeg skjønner at det er et eller annet du prøver å fortelle meg, mamma. Men så lenge du ikke sier rett ut hva du mener, så klarer jeg ikke å forstå deg." Direkte og tydelig kommunikasjon er gull verdt.
Polly-Esther Skrevet 4. april 2018 #14 Skrevet 4. april 2018 Mamma arrangerte i alle fall sin dag selv, men fikk selvfølgelig hjelp fra oss «barna» til diverse. Jeg har aldri tenkt at det var mitt ansvar. De gangene jeg har tatt på meg tilsvarende, har det vært fordi venner eller familie har vært utslitt/ psykisk syk/ i en krise. Det er noe annet. Moren din er kanskje i overkant selvsentrert?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #15 Skrevet 4. april 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Eller kanskje hun sipper fordi hun tvert imot er selvrettferdig og storforlangende samme hvor mange hyggelige ting datteren gjør for henne? Det blir helt feil å komme med sånne verdimettede konklusjoner. HI; min mamma er over 70 og har selv arrangert alle sine runde dager, og har heller bedt om hjelp der hun behøvde det. Jeg gjorde en del jobb mht underholdningen, det var alt. Jeg og mamma arrangerte min brors 50-årsdag nylig, fordi vi ville det og gadd det. Men det er ikke en plikt å arrangere andres fester. Anonymkode: 5e5ab...0d5 Dette var veldig harde ord... Anonymkode: d929c...902
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #16 Skrevet 4. april 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette var veldig harde ord... Anonymkode: d929c...902 Nei, det var et forslag til en annen tolkning. Du og jeg kjenner verken jubilanten eller datteren hennes, og når du kommer med at HI må gjøre noe hyggelig for moren, fordi det skjer for sjelden, så er det bare din tolkning (og en stor prosentandel fri fantasi). Skjønner virkelig ikke hvor du tar det fra at hun liksom er så lite hyggelig mot sin mor? Så da tilbyr jeg en annen variant. Hvis om hun stadig gjør hyggelige ting og ofrer seg for mora, men nå er for sliten - og da driver mora emotional blackmail for å få det på sin måte? Den tolkningen er da akkurat like god som din, og baserer seg på akkurat like mye eller lite info. Og helt seriøst: hvilken voksen dame på 59 1/2 vil heller se sin datter knekke under presset enn å bare be noen gjester selv? Hvor navlebeskuende må man være DA? Anonymkode: 5e5ab...0d5
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #17 Skrevet 4. april 2018 Mine foreldre er født i samme år og har feiret delvis sammen og hver for seg på 30-, 40- og 50- års dagen. Da de fylte 60 gadd de ikke ha stor vennefest men inviterte med seg oss barna og svigersønner til syden i 1 uke. Vi har ikke tenkt på å arrangere for de, det liker de å ordne selv men hjelper selvsagt til ved behov. Anonymkode: 6d867...c1b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #18 Skrevet 4. april 2018 Hvor mange bursdager har din mor arrangert for deg HI?. Anonymkode: 01736...d60
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #19 Skrevet 4. april 2018 Skjønner ikke hvorfor en 60 åring ikke kan klare å tromme sammen et selskap selv. Virker som om det er en greie i vennekretsen hennes. At de andre vennene hennes har hatt det slik med deres barn. I utgangspunktet synes jeg det er veldig kleint å ønske å feire seg selv så veldig. Har aldri vært fan av sånt. Men vi er jo alle forskjellige. Synes du skal si det rett ut til henne, at du ikke orker å arrangere noe stort selskap. Ønsker hun dette, så må hun bidra selv. Anonymkode: 2b8dc...f25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå