Gå til innhold

Dere som har født store barn (5000g +)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste dere på forhånd at dere fikk et så stort barn? Om ja, hvordan fant dere det ut (pga symfysemål f.eks.)? Hadde dere svangerskapsdiabetes? 

Anonymkode: 46193...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ultralyd og symfysemål. Men han var 1 kg større en de trodde ( De trodde rundt 4 kg). Hadde ikke svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: 916ec...f3b

Skrevet

Tredje barnet mitt var estimert til over 5 kg til termin, men ble født 17 dager før og var bare 4,9

Ikke noe diabetes.

Har familiehistorie med store barn. Både mormor, mamma, søsteren min og jeg har fått store barn, er vel genetisk 

Hadde skyhøye sf-mål, over skjemaet på slutten. Enorm mage. 

Fikk eksterne ul siste månedene pga sf-mål. 

Er forøverig normalvektig selv og la på meg 12 kg i svangerskapet så ingenting var selvforskyldt

Anonymkode: 49905...f68

Skrevet

Jeg hadde svskapsdiabetes med nr 2.

Skulle bli satt igang 3 uker før termin pga at han ble estimert til 4100 g dagen før jeg skulle settes i gang. 

Fødselen startet av seg selv når jeg kom hjem fra kontroll og ut kom en gutt på 4175 gram så de bommet kun med 74 g. Han var 54 cm lang og 37 cm rundt hodet, så glad jeg ikke gikk til termin 😀

Skrevet

Høyt symfysemål, ble estimert til 4400. Ikke svangerskapsdiabetes. Legene bomma totalt og babyen var over 5600 da han ble født 😱 Gikk greit, noe mørbanka. 

Anonymkode: 2b4ec...2fe

Skrevet

Ikke diabetes og helt normalt symfysemål. Fikk beskjed på estimeringen (gikk på overtid) at det var en normal baby på ca 3500g. Haha, det var det ikke...:-O

Anonymkode: cacc3...543

Skrevet

Jeg hadde glukoseintoleranse og betalte i dyre dommer for privat oppfølging. Estimert til 5 blank til termin. Kom 6 dager før og var 4,8

Anonymkode: 6d26d...25a

Skrevet

er det noen som vet om dette må være genetisk? ser ut som jeg og min samboer får en stor jente. Men både han og jeg var veldig små når vi ble født. far 3200 og jeg 2400. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor vi får et stort barn, har sjekket for svangerskapsdiabetes og prøvene der var normale :) 

Skrevet
2 timer siden, forever22 skrev:

er det noen som vet om dette må være genetisk? ser ut som jeg og min samboer får en stor jente. Men både han og jeg var veldig små når vi ble født. far 3200 og jeg 2400. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor vi får et stort barn, har sjekket for svangerskapsdiabetes og prøvene der var normale :) 

Jeg spurte om det etter at jeg fikk førstefødte. Han var 4600 og jeg var redd andremann var større, da min far var 6000 da han var født, men ingen kan bekrefte at slikt er genetisk. Hos meg ble nr. 2, 3 og 4 mindre enn nr én.

Anonymkode: ef4e2...98f

Skrevet

Her kunne vi kjenne det utenpå magen og ellers bare følte jeg det. Veldig stor og tung mage, samt at han brakk et ribbein på meg. Det var mitt fjerde barn og han tok opp all plass. Han ble estimert til 4,5 dagen før igangsettelse, men legen mente han var større da det var vanskelig å ta nøyaktige mål. Han var 5,3 kg ved fødsel.

Det morsomme er at jeg hadde hypere mesis og var mye innlagt pga vektnedgang, og fikk næring intravenøst. Veide 64 kg ved fødsel. Hadde ikke svangerskapsdiabetes , og babys blodsukker var også bra.

De andre barna var mellom 4 og 4,4 kg. Vanlig med store barn i vår familie, selv om vi er små og lav 😂

Anonymkode: 5ab9b...660

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ultralyd og symfysemål. Men han var 1 kg større en de trodde ( De trodde rundt 4 kg). Hadde ikke svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: 916ec...f3b

Samme her. Han var over 1 kg større enn de trodde. Utrolig at det går an å bomme med så mye 🙄 men han var «bare» 4,5 da. Hadde ikke diabetes.

Anonymkode: 9a5e3...1bc

Skrevet

Mini ble estimert til å være max 3,5 kg på overtidskontrollen... vel.. der bomma overlegen på ultralydavdelingen totalt.. nesten 5 kg og 56 cm lang. 

Anonymkode: 03375...c68

Skrevet

Nr. 1 var 4200, så jeg fikk ekstra oppfølging og ukentlige ultralyder før termin. Legen på barsel mente alt så bra ut, så de lot meg gå til 1 uke over termin. Da var legen sjuk, og ei anna tok ultralydkontrollen. Jeg fikk beskjed om at barnet var stort, og time for igangsetting dagen etterpå. Pluggen var nesten 5,4kg og 56cm, på grunn av brede skuldre, satt babyen fast på vei ut. Ingen svangerskapsdiabetes, og blodsukkeret til babyen var normalt. Jeg skjønner ikke hva som er vitsen med vekstestimering, når de bommer så kolossalt.

Anonymkode: 81ada...69b

Skrevet (endret)

5,2 kg og 56 cm. Ikke svangerskapsdiabetes, men gikk til hyppige kontroller med UL pga fare for svangerskapsforgiftning og de var redd han ikke fikk nok næring! Fikk hele svangerskapet høre at han var helt normal størrelse og estimert til 3,6 kg ved fødsel. Dagen han kom var estimatet gått opp til 4 kg. De bomma litt. 

Men fødselen gikk som en drøm. Var på kontroll kl 9 og det ble bestemt igangsettelse pga økning i blodtrykket mitt. Kl 10 tok de vannet og kl 11:30 var han født.Ingen komplikasjoner eller problemer. 

Endret av Tipp topp
Skrevet

Takk for svar. 

Jeg fikk selv et stort barn (5,4 kg og 56 cm). Visste ikke om det på forhånd, symfysemålet var helt normalt (litt over gjennomsnittet helt på slutten men likevel innenfor normalen). Syns det var rart at ingen fant ut av det, magen var enorm og det var tungt og vondt. Men ser at det er mange som har vært i samme situasjon. Her var fødselen lang og tung og endte med hastesnitt. Man sitter igjen med en redsel for hvor galt det kunne ha gått.

HI

Anonymkode: 46193...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...