Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesnet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om de som er i arbeidstrening hos dere?

jeg er selv i arbeidstrening for å se hvor mye jobb jeg kan klare etter jeg ble alvorlig syk for noen år siden.

vi er flere som jobber via nav på denne avd.

vi gjør det vi er satt til å gjøre, blir nærmest kvekset til om vi spør om noe, da dette er noe jeg/vi burde kunne etter 3 dager visst nok.

jeg mener det er bedre å spørre i stede for å feks gi sukker mat til en dia pasient osv.

idag fikk jeg kjeft fordi jeg hadde hatt for mye mat på tallerken til en pasient, tok av litt, da ble det for lite. la tilbake det jeg tok av å da var det plutselig passe mengde?

jeg gjør meg så liten som mulig, redd å slett blitt redd de jeg jobber med.

jeg gjør alt jeg skal, spør om det er noe jeg lurer på, møter når jeg skal. går ikke før jeg er ferdig med oppgavene jeg har selv om klokka er langt over da jeg egentlig er ferdig.

hva må til for at jeg skal passe bedre inn?

jeg lurer på om dette er vanlig på sykehjem? at man blir uglesett og kalt "navnere" av andre ansatte siden de ikke kan navnet vårt.

vi er altfor mange til samme jobben å det blir litt idiot arbeid når 4 personer skal gjøre en jobb som kun er en del av oppgavene til en ansatt. (postkjøkken)

har så vondt i magen hver dag før jobb, gruer meg til lunsj da vi "navnerne" må spise i en sofa i gangen og ikke får sitte i kantina med de andre. men heller bli beglodd av de andre som er på vei til kantina :( 

Hjelp meg :(

Anonymkode: 23116...363

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte dårlige holdninger blant de som har jobbet lenge på et sted. Samme om det er arbeidstrening, studenter, nyansatte eller andre. De som har vært der lengst vet best. Jeg var ferdig utdannet for ti år siden, men er ikke over 40, og møter ofte på det samme som deg. Hever meg over det og tenker de har problemene som må rette på folk. Noen ganger svelger jeg kameler, andre ganger motsier jeg og står på mitt. Gnir meg i hendene( i tankene) når det bevises at de er de vanskelige. Slitsomt, men det vil dessverre alltid være slik. Håper bare jeg klarer å holde minnene om dette oppe så jeg ikke blir sånn selv en dag!

Anonymkode: 6a6b7...da0

Skrevet

Jeg har jobbet i helsevesenet i over 20 år, har møtt mange slike kollegaer, noen er skikkelige troll. Derfor har jeg nå valg å jobbe alene på natt for å slippe slike intriger. Ha utallige ganger opplevd at studenter, nyansatte og vikarer drøyer med å gå hjem for de vil snakke med meg etter de andre har gått hjem, de har da blitt behandlet dårlig av noen av dem på dag/kveld. På forrige arbeidsplass sa jeg ifra til leder flere ganger, men hun turte dessverre ikke ta det opp med dem det gjaldt. Pga av dette mistet vi mange dyktige vikarer. Skjønner godt at folk ikke vil jobbe et sted der de blir behandlet som idioter og utestengt.

Mange av de fast ansatte er også slitne av alt stresset med dårlig bemanning og stadig nye mennesker som bare er innom noen uker. De må forklare de samme tingene på nytt hver mnd. Men de bør alikevel behandle nye ordentlig.

Lykke til, det beste du kan gjøre er vel og bare gi et strålende smil tilbake 😜

Anonymkode: 856e5...a8b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker dere om de som er i arbeidstrening hos dere?

jeg er selv i arbeidstrening for å se hvor mye jobb jeg kan klare etter jeg ble alvorlig syk for noen år siden.

vi er flere som jobber via nav på denne avd.

vi gjør det vi er satt til å gjøre, blir nærmest kvekset til om vi spør om noe, da dette er noe jeg/vi burde kunne etter 3 dager visst nok.

jeg mener det er bedre å spørre i stede for å feks gi sukker mat til en dia pasient osv.

idag fikk jeg kjeft fordi jeg hadde hatt for mye mat på tallerken til en pasient, tok av litt, da ble det for lite. la tilbake det jeg tok av å da var det plutselig passe mengde?

jeg gjør meg så liten som mulig, redd å slett blitt redd de jeg jobber med.

jeg gjør alt jeg skal, spør om det er noe jeg lurer på, møter når jeg skal. går ikke før jeg er ferdig med oppgavene jeg har selv om klokka er langt over da jeg egentlig er ferdig.

hva må til for at jeg skal passe bedre inn?

jeg lurer på om dette er vanlig på sykehjem? at man blir uglesett og kalt "navnere" av andre ansatte siden de ikke kan navnet vårt.

vi er altfor mange til samme jobben å det blir litt idiot arbeid når 4 personer skal gjøre en jobb som kun er en del av oppgavene til en ansatt. (postkjøkken)

har så vondt i magen hver dag før jobb, gruer meg til lunsj da vi "navnerne" må spise i en sofa i gangen og ikke får sitte i kantina med de andre. men heller bli beglodd av de andre som er på vei til kantina :( 

Hjelp meg :(

Anonymkode: 23116...363

Går det ikke an å ta dette opp med veilederen i nav? Du er vel kanskje i et spesifikt tiltak og dermed en kontaktperson der også? Er da ikke meningen at du/dere skal ha det sånn! 

Anonymkode: b0eea...568

Skrevet

Da har du vært uheldig med avdeling. Kom til oss isteden!

Anonymkode: a6906...bb8

Skrevet

Dette er langt fra vanlig praksis.

Vi har en hyggelig ung mann fra NAV på avdelingen vår. Vi setter pris på å ha han der, og forteller det til han. Han får opplæring, variasjon i arbeidsoppgaver og vi gjør det vi kan for å motivere han til å ta utdanning innen helse.

Anonymkode: 6789f...d89

Skrevet

Det er hierarki i helsevesenet dessverre, hakkes nedover og du bunnen av rangstigen, uansett så er det ingen konsekvens av å behandle deg dårlig. 

Skammelig men dessverre mange troll i systemet, gro tykk hud og kort hukommelse. 

Anonymkode: ca525...cc8

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er hierarki i helsevesenet dessverre, hakkes nedover og du bunnen av rangstigen, uansett så er det ingen konsekvens av å behandle deg dårlig. 

Skammelig men dessverre mange troll i systemet, gro tykk hud og kort hukommelse. 

Anonymkode: ca525...cc8

Dette kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i! Hos oss er alt fra sykepleiere til ufaglærte assistenter like mye verdsatt! 

At det er ukultur noen plasser stemmer sikkert, men jeg nekter å tro at det er normalen.

Skrevet
33 minutter siden, mamma_bergen skrev:

Dette kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i! Hos oss er alt fra sykepleiere til ufaglærte assistenter like mye verdsatt! 

At det er ukultur noen plasser stemmer sikkert, men jeg nekter å tro at det er normalen.

Naiv eller?

Anonymkode: 96119...903

Skrevet
46 minutter siden, mamma_bergen skrev:

Dette kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i! Hos oss er alt fra sykepleiere til ufaglærte assistenter like mye verdsatt! 

At det er ukultur noen plasser stemmer sikkert, men jeg nekter å tro at det er normalen.

Støtter denne!

Anonymkode: a6906...bb8

Skrevet

Veldig urovekkende å tenke på at mennesker som faktisk skal ta vare på andre kan oppføre seg sånn! 

Har opplevd det samme og kjenner meg så igjen. Du fikk meg tilbake i tid da jeg var assistent og så nyutdannet hjelpepleier. 

Allerede da, som 19 åring reflekterte jeg over slik oppførsel av folk som bør inneha empati som personlige egenskaper. Istedet for var det en gjeng mennesker som kun tenkte på sin egen ræv, det samme gjaldt dessverre lederne. 

Anonymkode: a2988...44c

Skrevet
1 time siden, mamma_bergen skrev:

Dette kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i! Hos oss er alt fra sykepleiere til ufaglærte assistenter like mye verdsatt! 

At det er ukultur noen plasser stemmer sikkert, men jeg nekter å tro at det er normalen.

Jeg er på toppen av rangstigen (overlege) og jobbet mange steder. Har sett høflige og hyggelige kollegaer endre seg og behandle nye og uerfarne dårlig, gjøre dem utilpass og kritisere unødvendig. Det er hierarki og gjengmentalitet mange steder, men sikkert ikke overalt. 

Anonymkode: ca525...cc8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du vært uheldig med avdeling. Kom til oss isteden!

Anonymkode: a6906...bb8

ja kanskje det :) hvor jobber du? 

Anonymkode: 23116...363

Skrevet

Så trist å høre. Slik er det ikke hos oss heller. Ser på "dere" som en kjemperessurs hos oss og er glad for alt som kan hjelpes til med. Har ingen forventninger og ingen spørsmål er dumme. Du har nok vært uheldig med arbeidsplassen :(

Anonymkode: 329a2...540

Skrevet

Det høres veldig rart ut. Vi har flere fra nav hos oss. De er likeverdig med oss andre. Ingen som ser annerledes på dem fordi de kommer fra nav. Vi er imidlertid avhengig av at alle gjør jobben sin godt og det er veldig lite slingringsmonn for feil så uavhengig om du er fra nav eller ikke så vil dette bli et problem for alle 

Anonymkode: 593c4...be2

Skrevet

Jeg har aldri vært i arbeidstrening men jeg har vært student og kjenner meg litt igjen i det du har opplevd. Min erfaring er at det er en ukultur på noen avdelinger. Mitt råd til deg er å prøve å komme et annet sted om det er mulig å bytte. Det kommer ikke til å bli bedre så kom deg unna før det ødelegger deg fullstendig. Selv var jeg sjeleglad når jeg etter 8 uker kunne gå derfra og vite at jeg aldri trengte å sette mine ben der igjen. Der jeg jobber nå blir alle tatt godt imot og alle er inkludert uansett utdannelse og yrke. Så det er håp om å komme et annet sted som du vil bli tatt vare på. 

Anonymkode: 47265...17d

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

ja kanskje det :) hvor jobber du? 

Anonymkode: 23116...363

Haugalandet.. 😊

Anonymkode: a6906...bb8

Skrevet

Jobber i helsevesenet, men er bioingeniør. Siden alle på avdelingen er bioingeniører har vi ingen rangstige. Veldig fint 😊

Anonymkode: ff419...940

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Naiv eller?

Anonymkode: 96119...903

Naiv? Nei, vil ikke si det etter 14 år i yrket. Er det rart at det ikke er slik alle veier?

 

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er på toppen av rangstigen (overlege) og jobbet mange steder. Har sett høflige og hyggelige kollegaer endre seg og behandle nye og uerfarne dårlig, gjøre dem utilpass og kritisere unødvendig. Det er hierarki og gjengmentalitet mange steder, men sikkert ikke overalt. 

Anonymkode: ca525...cc8

Det er jo bare trist! Hvordan forsvarer man en slik behandling av nye og uerfarne? Hvordan i alle dager er det en ok ting å gjøre mot dem som trenger å lære? 

Jeg er glad for at vi hos oss skjønner verdien av alle og at alle må få lære på en ordentlig måte, ikke minst for at dem da senere vil forstå at det er slik man tar i mot nye. Hos oss vet vi at vi trenger alle for at pasientene, og kollegaene, skal ha det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...