Gå til innhold

ER det vanlig å servere alkhol i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenker da vin til maten og evt congac til kaffen. Kan ikke huske at dette ble servert i min og de jeg har vært i (med det var jo på begynnelsen av 90-tallet, så er en stund siden kan man si...) Har konfirmant til neste år, så begynte plutselig å lure.

Anonymkode: 3d413...fd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært flere konfirmasjoner i storfamilien her siste årene, ingen har servert alkohol 

Anonymkode: 823e4...9e5

Skrevet

Ikke vanlig. Jeg er absolutt ingen motstander av alkohol, men ikke i konfirmasjon. 

Anonymkode: f12d2...c5e

Skrevet

Drikke til maten er drikke til maten. Øl eller vin til de som vil ha øl eller vin.

Skrevet

jeg har aldri opplevd noen som har servert alkohol i konfirmasjon..

Anonymkode: 41e22...c32

Skrevet

Aldri vært i konfirmasjon som har servert alkohol. 

Anonymkode: 1cbea...aa8

Skrevet

Hos oss er det helt normalt. Det har vært mulighet for øl eller vin til maten i de fleste konfirmasjoner jeg har vært.

Hadde det vært noen i familien eller vennekretsen som hadde alkoholproblemer ville nok det vært annerledes.

Anonymkode: e7bdb...47a

Skrevet

Hos oss er det vanlig med vin/øl til maten til de som ønsker det og evn et glass cognac til kaffen. Ingen fyll men en markering av en festmiddag i familien. Slik har det vært gjort i alle fall så langt tilbake som mine oldeforeldre. 

Anonymkode: e19dd...dc2

Skrevet

Aldri opplevd eller hørt om det

Anonymkode: bf381...c25

Skrevet

Har aldri opplevd at man IKKE har servert øl eller vin til maten. 

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Har heller ikke opplevd konfirmasjon UTEN alkohol til maten og ser ikke helt hvorfor man IKKE skal servere det. Så lenge det er snakk om ett (kanskje 2) glass. Å være salongberuset (eller enda verre, full) i en konfirmasjon er selvfølgelig fullstendig uakseptabelt. Men de aller fleste voksne kan ta ETT glass uten å bli påvirket og da ser jeg ikke problemet med å servere noe godt til maten. Ikke alle liker brus/juice, og vann til festmiddag er litt nedtur.

Skrevet

Aldri vært borti konfirmasjon der det har blitt servert alkohol, ei heller dåp.

Anonymkode: 201f8...34e

Skrevet

Skjønner ikke at voksne mennesker ikke kan spise god mat uten alkohol.

Anonymkode: e6a47...1cc

Skrevet

Jeg er vant til begge deler, men må si det har vært flest konfirmasjoner med alkohol til maten. Har og vært i et par i Danmark hvor det har tatt litt av..

Anonymkode: 6f12a...aaa

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke at voksne mennesker ikke kan spise god mat uten alkohol.

Anonymkode: e6a47...1cc

De fleste kan jo det. Faktisk tror jeg det er de som serverer alkohol i konfirmasjoner som er tryggest på at gjestene kan det. I de familiene der noen har problemer med alkohol dropper man det gjerne.

Jeg kan ikke se hvorfor det kulle være et problem å toppe en god middag med god drikke.

Anonymkode: e7bdb...47a

Skrevet

Mener å huske d ble servert vin i min kusines konfirmasjon, dette er da 18 år siden ;) Har vært i 7 konfirmasjoner etter det og kan strengt talt ikke huske om d ble servert alkohol eller ikke. Tenker d er litt 50/50.  ?

Anonymkode: 0b6aa...6e4

Skrevet

Alle konfirmasjonene jeg har vært i har det blitt servert alkohol. Ingen som har vært synlig beruset.

Anonymkode: 9e1b5...89e

Skrevet

Har bare opplevd alkoholfritt.

Anonymkode: df315...8a6

Skrevet

Ikke vanlig, men noen serverer det.

Anonymkode: 43b6f...606

Skrevet

Litt rart at det er så enten/eller? Er det geografiske eller kulturelle forskjeller som avgjør det tro?

Jeg har aldri opplevd alkohol i hverken konfirmasjon eller dåp, og det er ingen (kjente) alkoholproblem eller religiøse grunner til dette. Det er bare rett og slett ikke vanlig. Hverken i min som var for 30 år siden eller mine barn sine. 

Skrevet
3 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Litt rart at det er så enten/eller? Er det geografiske eller kulturelle forskjeller som avgjør det tro?

Jeg har aldri opplevd alkohol i hverken konfirmasjon eller dåp, og det er ingen (kjente) alkoholproblem eller religiøse grunner til dette. Det er bare rett og slett ikke vanlig. Hverken i min som var for 30 år siden eller mine barn sine. 

Samme her. Jeg har aldri vært i en konfirmasjon og fått servert alkohol og det til tross for at ingen i slekten eller vennekretsen har alkoholproblemer. Det er rett og slett ikke vanlig.

Skrevet

Ingen alkohol her. Ikke opplevd og ikke servert i den ene vi har hatt selv. Tenkte ikke på det en gang

Anonymkode: 43587...f20

Skrevet

Ikke alkoholservering i dåp eller konfirmasjon her heller. Ikke vanlig hos oss. 

Anonymkode: b2882...dfc

Skrevet

For meg er tanken på å servere eller bli servert alkohol i barnedåp og konfirmasjon utenkelig. Det et jo et barn som står i sentrum, et barn drikker ikke alkohol, ergo gjør ikke gjestene det heller. Jeg har vært i en del konfirmasjoner, og aldri opplevd å få servert alkohol. 

Skrevet

Aldri opplevd en konfirmasjon med alkohol. Vi har heller ingen alkoholikere i familien, men alkohol i konfirmasjon/dåp er rett og slett ikke vanlig.

Anonymkode: 5936c...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...