Gå til innhold

Brudd hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er så fortvilet og trenger noen gode råd. Jeg har nylig oppdaget at samboer er spilleavhengig. Han fortalte for 6mnd siden om enorm gjeld. Jeg fikk sjokk, men har gjort alt jeg kan for å hjelpe ham. Nå viser det seg at han har fortsatt å spille bak min rygg og først nå har han innrømmet avhengigheten. Dette går jo ikke. I går fortalte jeg ham at vi må gå hvert til vårt. Han ble fortvilet, sint, lei seg og vi har snakket mye. Mine følelser for ham er helt ødelagt. Jeg eier huset og han mister ikke bare vår lille familie, men dette vil også gå utover hans jobb, familie og nærmiljø. Jeg føler et enormt ansvar, men kan jo ikke bli hos ham fordi jeg synes synd på ham.

Han er smart og ganske manipulerende. Jeg forsøker å holde hodet kaldt og ikke bli overbevist om at alt er min skyld. I dag nekter han å stå opp og sier han er veldig syk. Jeg er utrolig lei meg, men klarer å ta meg sammen, så har fått barna avsted, de vet ingenting, men hva gjør jeg nå?

Anonymkode: d35ce...4f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er du som eier huset på papiret, så kaster du han rett og slett ut.. Gi han en frist på at hvis han ikke er ute til da så kommer feks politiet og kaster han ut. 

Også er det ikke ditt ansvar og ta vare på en voksen mann, han får ta ansvar for sitt eget problem og den situasjonen han selv har satt seg i. Det at han skylder på deg er fordi at han ikke ønsker og ta tak i problemene sine og legger da skylden på de rundt seg. Typisk avhengighets tegn... 

Spillavhengighet er en ting, men når man som voksen ikke innser at man har et problem og tar tak i det. Søker hjelp hos profesjonelle så synes jeg heller ikke synd på de. 

Anonymkode: f1e33...400

Skrevet

Er han "veldig syk" må han gå til legen - og det synes jeg du skal fortelle ham. I tillegg må han til legen for å få hjelp for sin spillavhengighet. Han er jo langt, langt fra den eneste som er det og som opplever det han nå gjør. Nå må han begynne å ta ansvar for seg selv og sitt eget liv. Han kan også ta kontakt med https://hjelpelinjen.no/

Der kan han få støtte. Og han bør kontakte kommunens økonomiske rådgiver så fort som mulig, der kan han få praktisk hjelp, få oversikt over gjelden og hjelp til å kontakte de han skylder penger og ev. få en nedbetalingsordning eller en gjeldsordning.

Du, Hi, kan også ta kontakt med hjelpelinjen, de støtter også pårørende. I tillegg mener jeg du bør si opp samboeren din formelt fra huset. Du kan gjøre det med en mail. Hvis han ikke har betalt husleie i det siste kan du gi ham kort frist, har han betalt gir du ham en måned. Greit å ha det skriftlig.

Meget mulig han nå har gått inn i en dyp depresjon, det er ikke uvanlig når de innser hvor mye de har ødelagt og nå mister, at andre vil få vite osv. Hvis han ikke kommer seg opp i morgen og viser tegn på dyp depresjon, ta kontakt med legen hans og forklar at du er bekymret for ham.

Og så må du jo kontakte familievernkontoret mtp. mekling, og få registrert at han har flyttet (når han har gjort dette) slik at du kan søke de stønadene du ev. har rett på fra Nav. Du bør jo også søke bidrag derfra siden han trolig ikke vil kunne betale bidrag.

Anonymkode: dbfef...626

Skrevet

Sender deg en stor klem!

Det er en tung periode du står i nå men ta en ting om gangen nå så kommer du deg igjennom. 

Ring fvk med en gang og bestill time til mekling. Sett en dato for når han må være ute av huset. Informer familien omkring dere om hva som skjer. Du (og han) kommer til å trenge nettverket og familien nå i den første tiden. Gå så og informer mannen din om veien videre og ignorer ham ellers. Lad ham være i fred. Du har tatt en beslutning som ikke er til diskusjon. 

Før mannen din flytter ut må dere ta den vanskelige samtale med barna. Vær klar til å svare på spørsmål. Tenk veldig konkret og praktisk. Det er gjerne slike ting barna i første omgang lurer på. Hvor skal jeg bo? Får Line stadig besøke meg? Forsøk i så høy grad som mulig å la hverdagen fortsette og avmystifiser det hele. 

Sett deg ned og legg en plan for din økonomi videre. Fjern alle usikkerhetsmomenter du kan. Slikt skaper økt stress.

Ikke ta på deg rollen som den som skal hjelpe mannen din nå. Du har forsøkt og han gikk bak ryggen din. Han må ta ansvaret for seg selv nå. Du må fokusere på å få hverdagen og livet videre til å fungere for barna og for deg selv. Hold fokus der.

Anonymkode: e72f7...288

Skrevet

Spør han om du skal bestille time hos legen for han, han trenger kanskje hjelp både til å sortere tanker, hjelp ut av spillavhengigheten osv.

Regner nesten med at han sier nei, da sier du at det er greit at han ligger der og synes synd på seg selv i dag, men at du forventer at han står opp i morgen og begynner ta tak, ta neste steg,

Han må få økonomien sin på stell, han må finne seg et sted å bo osv.

Fortell at du bestiller time på familievernkontoret så dere får tid til mekling. 

Det er synd på han, men det er faktisk like synd på deg, og nå må du konsentrere deg om deg selv og det å få ditt liv på skinner igjen.

Anonymkode: bae0c...2e8

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sender deg en stor klem!

Det er en tung periode du står i nå men ta en ting om gangen nå så kommer du deg igjennom. 

Ring fvk med en gang og bestill time til mekling. Sett en dato for når han må være ute av huset. Informer familien omkring dere om hva som skjer. Du (og han) kommer til å trenge nettverket og familien nå i den første tiden. Gå så og informer mannen din om veien videre og ignorer ham ellers. Lad ham være i fred. Du har tatt en beslutning som ikke er til diskusjon. 

Før mannen din flytter ut må dere ta den vanskelige samtale med barna. Vær klar til å svare på spørsmål. Tenk veldig konkret og praktisk. Det er gjerne slike ting barna i første omgang lurer på. Hvor skal jeg bo? Får Line stadig besøke meg? Forsøk i så høy grad som mulig å la hverdagen fortsette og avmystifiser det hele. 

Sett deg ned og legg en plan for din økonomi videre. Fjern alle usikkerhetsmomenter du kan. Slikt skaper økt stress.

Ikke ta på deg rollen som den som skal hjelpe mannen din nå. Du har forsøkt og han gikk bak ryggen din. Han må ta ansvaret for seg selv nå. Du må fokusere på å få hverdagen og livet videre til å fungere for barna og for deg selv. Hold fokus der.

Anonymkode: e72f7...288

Tusen takk for gode råd!

Skrevet

Takk for svar!

Det er utrolig tungt, men hjelper med konkrete tilbakemeldinger og tips!

Skrevet

hvorfor skal du ha barna? er ikke bare dine

Anonymkode: ebfac...cf5

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skal du ha barna? er ikke bare dine

Anonymkode: ebfac...cf5

Herregud ta deg sammen! Mannen er spilleavhengig og eier ikke nåla i veggen! Hvordan skal han klare å fostre ungene mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...