Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 Jeg har en 8 år gammel som helt tydelig ikke har det bra. Hun er til utredning for cøliaki, tok gastroskopi for en ukes tid siden, men de så ikke tegn til cøliaki på den og hun har heller ikke hatt positivblodprøve på cøliaki, men har rett vevstype og søsken med cøliaki. Vi venter på svar på prøvene, men jeg har mine tvil. Blodprøvene viser at hun ikke har noen mangler, er ikke engang i nedre normalområdet. Likevel er hun slapp og blir kjempefort sliten. Hun er veldig plaget med magen, har store humørsvingninger, verker en del i armer og ben og klager generelt mye over vondter her og der. Jeg begynner å bli alvorlig bekymret for henne og vet rett og slett ikke helt hva vi skal gjøre om biopsien på cøliaki er negativ, noe jeg antar at den er. Legen aner ikke hva som feiler henne, og jeg har vært der sikkert 4-5 ganger siste året. Hun er hjemme fra skolen ca en dag i uken fordi hun er så dårlig eller utslitt. Noen som har noen råd, erfaringer, hva som helst? Anonymkode: 7b5ec...505
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Bare et skudd i blinde altså, men er glukose sjekket? Anonymkode: 61da5...7c7
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 Får hun samme glutenfrie mat som søskenene? Jeg hadde gitt samme kosthold, i hvertfall i en periode for å se om det hjalp. Mulig du har gjort dette allerede da... Tåler hun melk? Anonymkode: 13ad1...1a2
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 Høres ut som min unge.... Vi har hatt mange utredninger gjennom årene og i følge dem, feiler hun ingenting annet enn litt lavt nivå med vitamin D. For ca et år siden avsluttet vi siste utredning hvor de igjen fant ingenting. Legen på sykehuset, konkluderte da med at hun har ibs og hun er satt på low fodmap diet. Dette har funket som gull for henne. Tidligere kastet hun opp min en gang i uka, hadde mye magevondt, mye illeluktende luft, udefinerte smerter i kroppen, mye sliten osv. Disse symptomene er ikke 100% borte (ibs påvirkes også av stress), men opptrer mye sjeldnere. Hun var tidligere i kategori 3 undervektig og er må innenfor normalvektig. Absolutt verdt et forsøk! Anonymkode: fcfdd...c33
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 Har hun blitt tatt full blodprøver av? En ordentlig blodprøve kan utelukke alvorlige dog svært sjeldne medisinske diagnoser. Ellers er det å sjekke det vanlige som at hun har det bra på skolen etc. Anonymkode: 6f0ab...212
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #7 Skrevet 31. mars 2018 Hei, og takk for så mange fine svar! For å ta det første først. Jeg vet ikke om glukose er sjekket. Hva tenker du på her? Hun har ikke fått glutenfri mat fordi det er viktig at hun spiser nok gluten så lenge hun er under utredning. Hun tåler melk helt fint. Jeg har vært inne på tanken med ibs, men er det ikke veldig vanskelig å diagnostisere? Hun har ikke tatt en utvidet blodprøve for å sjekke for "alt". Er det noe man kan be om? Cøliaki er en autoimmun sykdom, så hun blir sånn sett sjekket for det. Er det andre sykdommer du synes passer også? Anonymkode: 7b5ec...505
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #8 Skrevet 31. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, og takk for så mange fine svar! For å ta det første først. Jeg vet ikke om glukose er sjekket. Hva tenker du på her? Hun har ikke fått glutenfri mat fordi det er viktig at hun spiser nok gluten så lenge hun er under utredning. Hun tåler melk helt fint. Jeg har vært inne på tanken med ibs, men er det ikke veldig vanskelig å diagnostisere? Hun har ikke tatt en utvidet blodprøve for å sjekke for "alt". Er det noe man kan be om? Cøliaki er en autoimmun sykdom, så hun blir sånn sett sjekket for det. Er det andre sykdommer du synes passer også? Anonymkode: 7b5ec...505 Beklager, HI dette her. Jeg kan også nevne at hun har flatet en del ut på vekst, men hun har ikke sluttet å vokse heller. Bare gått fra å være på/litt over snittet til nest nederste persentil på de siste tre årene. Anonymkode: 7b5ec...505
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå