Gå til innhold

Egenandelstak tannlege vs religion.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så et estimat på at et egenandelstak på tannbehandling tilsvarende det vi har på annen helse vil koste staten omlag en milliard årlig (aner ikke om det stemmer, men la oss anta det). Samtidig får religiøse organisasjoner omtrent to milliarder i årlig støtte. Synes dere dette er rimelig? Jeg for min del ville prioritert sunne tenner fremfor statsstøttede eventyr. 

Anonymkode: c915c...fa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To så forskjellige ting at det ikke har noen hensikt å sette dem opp mot hverandre.

Jeg tror verdien av en livstro og tilhørighet og kultur er undervurdert.

Og at tannhelse er undervurdert er jo en underdrivelse. Det er veldig pussig at munnen og tannhelse nesten synes å ikke være en del av kroppen og helhetshelsen. Det er merkelig kunnskapsløst av de som styrer! Nå er det jo også foreslått å kutte støtte til tannregulering, så flere vil få større problemer pga. tannhelse fremover fordi flere ikke vil ha råd til å betale for det.

Anonymkode: 077a2...585

Skrevet

Jeg synes de som vil drive med religion burde betale for det selv.

Ellers har jeg ikke vært hos tannlegen på ti år, nettopp fordi det er så dyrt som det er. Har heldigvis gode tenner, og har ikke hatt hull, men skulle gjerne fått fjernet de siste visdomstennene.

Anonymkode: 2b42b...834

Skrevet

Ettersom barn får gratis tannbehandling og vi kan få støtte ved tannsykfomer synes jeg egentlig det er greit at vi må betale tannbehandlingen selv.

Sett opp mot relgion mener jeg i hvertfall det er bedre at disse pengene brukes på religion. Alternativet ville være et stort tap for kulturen tror jeg. I dag er alle velkomne i kirken og i andre trossamfunn og de religiøse lederne gjør mye for mennesker som har det vanskelig og for å hindre at folk får det vondt.

Selv de som ikke er spesielt religiøse ville ofte mislikt at moren deres ikke fikk bli begravet på kirkegården siden hun ikke har betal kontingenten siste år og mange ville stellet når den lokale kirken ble solgt til private. 

I dag er kirken et sted mennesker kan møtes uavhengig av økonomi. Det ville det jo bli slutt på. Ikke lenger gratis dåp eller babysang. Ikke muligheten for å snakke med presten for råd hvis du har det vondt, ingen besøk i fengslene fra presten osv, med mindre de religiøse organisasjonene skulle få tilskudd på lik linje med for eksempel idrett og kultur. 

Anonymkode: 1fd0e...8df

Skrevet

Uansett hvilken mening man har, både om religion og tannbehandling, så er det fullstendig irrelevant å sette dem opp mot hverandre. Det finnes overhodet ingen sammenheng mellom tannbehandling og religion - jeg fatter faktisk ikke at HI kunne komme på to variabler som står særlig lengre fra hverandre. 

Anonymkode: a3222...f3f

Skrevet

Det forundrer meg at Norge som liksom skal være et rikt og fantastisk land å bo i,ikke har gratis tannbehandling på lik linje med helsetjenester forøvrig.. Dårlige tenner kan føre til både somatisk og psykisk sykdom. Til at mennesker isolerer seg. Uten behandling, kan dårlige tenner komme til å koste samfunnet atskillig mer enn om man innførte "gratis" tannhelsetjeneste.Tannhelsetjenester i Norge er vanvittig dyre. Helt uoverkommelig for mange. For så vidt rart å sammenligne med støtte til religion, men ja, heller tannhelsetjeneste enn religion. Forstod ikke helt innlegget som nevner begravelse.En begravelse er i dag vanvittig dyr og man må betale for plass på kirkegården og det er de etterlatte som må bekoste dette med mindre den avdøde har etterlatt seg nok penger til å dekke denne utgiften.

Anonymkode: 77c51...270

Skrevet

Jeg er prinsipielt imot å sette samfunnsområder opp mot hverandre. Kulturbransjen vil feks alltid «tape» om man skulle måle den opp mot helsesektoren. Allikevel mener de fleste av oss at vi trenger kultur i Norge. Det blir derfor meningsløst med den type diskusjoner. 

Når det er sagt er jeg helt enig i at ingen religigiøse organisasjoner bør få statsstøtte. 

Anonymkode: 02d49...56a

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er prinsipielt imot å sette samfunnsområder opp mot hverandre. Kulturbransjen vil feks alltid «tape» om man skulle måle den opp mot helsesektoren. Allikevel mener de fleste av oss at vi trenger kultur i Norge. Det blir derfor meningsløst med den type diskusjoner. 

Når det er sagt er jeg helt enig i at ingen religigiøse organisasjoner bør få statsstøtte. 

Hvorfor bør ikke religiøse organisasjoner få statssøtte når ikke eligiøse organisasjoner får det?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette.

Anonymkode: dad0f...13a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bør ikke religiøse organisasjoner få statssøtte når ikke eligiøse organisasjoner får det?

Fordi de fleste andre organisasjoner har et formål som går langt ut over det å kun verve nye medlemmer til en tro. 

Anonymkode: dad0f...13a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...