Gå til innhold

Noen som har store økonomiske problemer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere beskrive omfanget av de økonomiske problemene?

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre... føler meg så alene.

Anonymkode: 70df5...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at du føler deg alene om en så stor og altoppslukende ting. Har du noen du kan snakke med om dette? Det er jo ofte et tabu å ha dårlig råd her i Norge. Fortell gjerne mer, så kanskje vi kan gi noen råd? :)

Skrevet

Har hvertfall hatt det tidligere. Satt igjen med 5000 i mnd etter at gjelda var betalt. Det skulle gå til mat for 7 personer, strøm, forsikring, sfo på 2 barn, alt av klær og div.. Det gikk jo selvsagt ikke, så det ble mer og mer i minus hver mnd. Fikk time hos gjeldsrådgiver på nav, fikk søkt gjeldsordning, sitter nå igjen med kun boliglån. Nå har vi endelig oversikt, men det tok 8 år...

Kjenner fortsatt den panikkfølelsen hver gang jeg henter posten, men blir enklere for hver gang. Det er tøft når det er som værst

Anonymkode: 425e2...0a8

Skrevet

Vi har hatt. Inkasso, trussel om utleggsforretning +++. Førte til at vi slutta å hente posten, det balla på seg med flere inkassokrav. Men kun ett kredittkort. Ingen forbrukslån, og huslånet ble alltid betalt. Var snakk om ca 60.000 i ubetalte regninger/inkasso. 

Vi kontaktet banken vår. (Lokal sparebank) Ordna det slik at vi fikk lånt 80.000 ekstra på huset. 60.000 til å få unna regninger og krav. 20.000 på buffer-konto. 

Alt av lønn går nå direkte inn på regningskontoen vår. Derfra har vi fasttrekk på det som går an. Vi kan ikke selv ta ut penger fra regningskontoen vår, men vi får en viss sum i uken for å handle for. Vi har altså en slags frivillig gjeldsordning. På dette viset har vi nå nesten 50.000 i buffer. For mange av dere er sikkert ikke dette mye, men for oss er det stort! Og takket være verdens beste kunderådgiver i banken slipper vi (forhåpentligvis) flere økonomiske bekymringer.

Anonymkode: 9d643...aee

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt. Inkasso, trussel om utleggsforretning +++. Førte til at vi slutta å hente posten, det balla på seg med flere inkassokrav. Men kun ett kredittkort. Ingen forbrukslån, og huslånet ble alltid betalt. Var snakk om ca 60.000 i ubetalte regninger/inkasso. 

Vi kontaktet banken vår. (Lokal sparebank) Ordna det slik at vi fikk lånt 80.000 ekstra på huset. 60.000 til å få unna regninger og krav. 20.000 på buffer-konto. 

Alt av lønn går nå direkte inn på regningskontoen vår. Derfra har vi fasttrekk på det som går an. Vi kan ikke selv ta ut penger fra regningskontoen vår, men vi får en viss sum i uken for å handle for. Vi har altså en slags frivillig gjeldsordning. På dette viset har vi nå nesten 50.000 i buffer. For mange av dere er sikkert ikke dette mye, men for oss er det stort! Og takket være verdens beste kunderådgiver i banken slipper vi (forhåpentligvis) flere økonomiske bekymringer.

Anonymkode: 9d643...aee

Dette er desverre bare småtterier i forhold til det vi sliter med.

Skrevet
30 minutter siden, Ida M skrev:

Skjønner godt at du føler deg alene om en så stor og altoppslukende ting. Har du noen du kan snakke med om dette? Det er jo ofte et tabu å ha dårlig råd her i Norge. Fortell gjerne mer, så kanskje vi kan gi noen råd? :)

Jeg vet ikke om jeg klarer å fortelle. Snakker ikke med noen. Det er en så stor skam. Jeg sliter så innmari med angst pga dette, og er redd jeg holder på å bli deprimert.

Skrevet

Det å skamme seg kan ta så utrolig mye energi. Og så bruker man jo mye energi på å dekke over og holde ting hemmelig for andre. Bor du alene eller med partner/barn? 

Skrevet

Du må tørre be om hjelp ❤️ Du har garantert forsøkt løse dette i lang tid selv, sant? Men, du har ikke klart det, sant? Da klarer man ikke dette alene! Og ingen, ingen! blir sinte/sure på en som ærlig kommer med sannheten og ber om hjelp! Gjør det!!! 

Anonymkode: 7315a...3f8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er desverre bare småtterier i forhold til det vi sliter med.

Skjønner. Men jeg tenker du MÅ ta tak i det! Bank, inkassoselskap, NAV, namnsmann. Det ER vanskelig! Jeg vet det... Men for din egen del. Og ikke minst evt barn.

Klarer du ikke selv. Få noen du stoler på til å hjelpe deg? Pappa, venninne, tante, kollega, hvem som helst du føler du kan snakke med..

Start med oss? Hvis du bare klarer å skrive det ned her.. Kanskje vi kan komme med råd? Uansett hjelper det kanskje litt å sette ord på det?

Og du er ikke alene! ❤️ Mange sliter, og har slitt, økonomisk. Det finnes hjelp å få! -Du må bare våge å spørre etter den...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg klarer å fortelle. Snakker ikke med noen. Det er en så stor skam. Jeg sliter så innmari med angst pga dette, og er redd jeg holder på å bli deprimert.

Anbefaler dere å ta kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen dere bor i.

Det eneste du vet helt sikkert er at hvis dere ikke får snudd dette så vil det bare bli verre og verre... og da blir det også verre å gjøre noe med det.

Ja, man får gjerne en angst pga. dette, og man kan bli alvorlig deprimert.

Det er mange årsaker til at man kan komme i en slik situasjon. Noen er selvforskyldte, noen er det ikke, noen er en kombinasjon. De økonomiske rådgiverne i kommunen har sett de aller fleste kombinasjonene. De dømmer dere ikke, de fokuserer på å få oversikt og kontroll over gjelden, og de hjelper med å finne en vei ut av det.

Jeg har vært og delvis er i samme situasjon. Jeg var kommet dit at post ikke var blitt åpnet på... vel, flere år, egentlig. Åpnet bare det jeg visste hva var, og det var jo ikke mye når det stadig kom nye krav. Jeg greide ikke åpne posten før første møte en gang, måtte få hjelp til det av øk.rådgiver. Jeg var/er i en situasjon med helse som gjør at jeg heller ikke kan jobbe meg ut av det - for jeg hadde gladelig jobbet masse ekstra for å betale ned gjelden. Jeg har gått noen runder, men har nå fått søkt gjeldsordning. Ikke fått det innvilget, men håper selvfølgelig det. Jeg er blitt møtt med respekt hele veien. Den som har dømt meg verst er jeg selv. Og tro meg, det er mye verre enn hva andre kan gjøre mot deg.

Det verste er før du har kommet deg til det første møtet, da vil du se at du ikke er alene, at dere får hjelp, at det finnes en måte å få oversikt og kontroll. Og tilsier situasjonen det så kan det være at dere kan søke gjeldsordning også. Det er jo ikke morsomt det heller, men da vet dere i hvert fall at det går rette veien.

Ikke vent lenger. Bestem deg for at første dag etter påske ringer du kommunen og ber om å få snakke med en økonomisk rådgiver!

Anonymkode: 34dc9...a76

Skrevet

Jeg har store problemer desverre. Går på AAP, har derfor lav inntekt uten mulighet til å få den høyere. Kommer stadig nye utgifter som gjør det værre og værre

Anonymkode: bc9d2...5f3

Skrevet

Da har du tilgang til en god del tilbud fra NAV, med tanke på å komme ut i jobb på en måte som gjør at helsesituasjonen din blir ivaretatt. Er du i jobb eller tiltak i dag? Går du i behandling? Kan du redusere bokostnadene ved å flytte til et billigere sted? :)

Skrevet

Kontakt økonomisk rådgiver i kommunen, det er nav som organiserer denne hjelpen så du må ringe til nav og få time til økonomisk rådgivning.

Eneste måten å komme ut av uføret på er å begynne, rådgiveren har taushetsplikt, så det er bare å ringe til tirsdag. Bestem deg, nå er det nok, nå må det ryddes opp, nå oppsøker du hjelp. Det er lys i tunnelen, men da må du begynne å ta ansvar.

Jeg har vokst opp i sånt økonomisk rot, pappa fikk innvilget gjeldssanering året etter at jeg flyttet hjemmefra. Nå klarer han seg bra, men det var et helsike å vokse opp i det kaoset der (strøm ble slått av, hus på tvangsauksjon, ikke penger til noen ting)

Anonymkode: 72a02...77d

Skrevet

Vi har hatt. Store. Veldig store. Hvor stort er det snakk om for deg HI? Tvangssalg?

Anonymkode: 7e995...180

Skrevet

Kontakt gjeldsrådgiver hos NAV. De har sett det meste, og antagelig langt verre uføre enn det du sitter i. Gjør det rett etter påske. Jeg garanterer deg at du vil føle deg lettere når du begynner å ta tak i dette, selv om det er tøffe saker. Med gjeldsrådgiver så har du noen på ditt lag som hjelper deg med å få oversikt, kan se på forbruksmønster og se om det er lure grep, som kan hjelpe deg i kontakt med kreditorer og som kan det juridiske. Å gå i stillhet å skamme deg gjør bare at problemene dine vokser, så ta deg selv i nakken og ta kontakt. 

Anonymkode: a914d...c23

Skrevet

Jeg har også hatt store problemer.  Måtte ta opp forbrukslån for å klare meg etter samlivsbrudd. Gikk litt over styr og ble brukt til ferier, bil etc.

Satt meg 160000 i gjeld i fjor.

Nå jobber jeg 1, 5 stilling og har ca 9000 ekstra utbetalt pr mnd.

Siden juni i fjor har jeg betalt ned sånn at jeg nå har ca 80000 i forbrukslån. Innen 31.12 skal det være nedbetalt.

Betaler 10300 i mnd hvor ca 900 er renter.

Det meste av feriepenger og skattepenger skal gå til nedbetaling.

Gruer meg fortsatt til å åpne postkassa.

Det sitter igjen...

Kjære HI, fortell nærmere så er det lettere å hjelpe med råd ❤

Anonymkode: 520d6...2a0

Skrevet

Til deg HI, og andre med dårlig råd: Har dere søkt om sosialstønad? Hvis man har så lite penger at det ikke holder til det mest nødvendige, så får man det! Jeg har selv søkt, og fått det, flere ganger. Har hjulpet meg veldig!!!

Anonymkode: 3de46...8ec

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til deg HI, og andre med dårlig råd: Har dere søkt om sosialstønad? Hvis man har så lite penger at det ikke holder til det mest nødvendige, så får man det! Jeg har selv søkt, og fått det, flere ganger. Har hjulpet meg veldig!!!

Anonymkode: 3de46...8ec

Det er en veldig kortsiktig løsning. Om man ikke har penger til mat, så kan man få en engangsutbetaling, men det første beskjeden man vil få er å prioritere hus, strøm og mat over gjeld. Sosialstønad skal ikke gå til å dekke gjeld, som det da vil gjøre om sosialen betaler husleie og livsopphold mens man bruker annen inntekt til å dekke avdrag og renter hos kreditorer. Man vil også få beskjed om å ta tak i gjeldsproblematikk, og det er det HI bør gjøre. 

Anonymkode: a914d...c23

• 9 måneder senere...
Skrevet
På 29.3.2018 den 17.54, Anonym bruker skrev:

Anbefaler dere å ta kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen dere bor i.

Det eneste du vet helt sikkert er at hvis dere ikke får snudd dette så vil det bare bli verre og verre... og da blir det også verre å gjøre noe med det.

Ja, man får gjerne en angst pga. dette, og man kan bli alvorlig deprimert.

Det er mange årsaker til at man kan komme i en slik situasjon. Noen er selvforskyldte, noen er det ikke, noen er en kombinasjon. De økonomiske rådgiverne i kommunen har sett de aller fleste kombinasjonene. De dømmer dere ikke, de fokuserer på å få oversikt og kontroll over gjelden, og de hjelper med å finne en vei ut av det.

Jeg har vært og delvis er i samme situasjon. Jeg var kommet dit at post ikke var blitt åpnet på... vel, flere år, egentlig. Åpnet bare det jeg visste hva var, og det var jo ikke mye når det stadig kom nye krav. Jeg greide ikke åpne posten før første møte en gang, måtte få hjelp til det av øk.rådgiver. Jeg var/er i en situasjon med helse som gjør at jeg heller ikke kan jobbe meg ut av det - for jeg hadde gladelig jobbet masse ekstra for å betale ned gjelden. Jeg har gått noen runder, men har nå fått søkt gjeldsordning. Ikke fått det innvilget, men håper selvfølgelig det. Jeg er blitt møtt med respekt hele veien. Den som har dømt meg verst er jeg selv. Og tro meg, det er mye verre enn hva andre kan gjøre mot deg.

Det verste er før du har kommet deg til det første møtet, da vil du se at du ikke er alene, at dere får hjelp, at det finnes en måte å få oversikt og kontroll. Og tilsier situasjonen det så kan det være at dere kan søke gjeldsordning også. Det er jo ikke morsomt det heller, men da vet dere i hvert fall at det går rette veien.

Ikke vent lenger. Bestem deg for at første dag etter påske ringer du kommunen og ber om å få snakke med en økonomisk rådgiver!

Anonymkode: 34dc9...a76

Hei. Fulgte denne tråden... og lurer på.. har du fått gjeldsordning nå?

Anonymkode: 592c7...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...