Gå til innhold

Trenger litt innspill til valg av etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen jeg trenger litt innspill. Vi skal gifte oss, jeg har vert gift før og har det etternavnet nå med tanke på barna. Men dette navnet ønsker jeg ikke å beholde og vill gjerne ha mitt gamle navn tilbake. Min mann ønsker jeg skal ta opp navnet hans men jeg føler jeg nok en gang mister meg selv i dette. Men om jeg ikke tar opp navnet hans så har ingen av mine tre barn samme etternavn som meg. 

Så da tenkte min fremtidige mann at jeg kunne ta opp mitt gamle navn og hans så da blir det mitt navn (a) og hans navn (B) så da blir jeg hetenes vimsa a B . Han ønsker da også å ta opp navnet mitt så bli han hetenes Mann a B eller burde hans originale navn være først altså B a ?? Men da har vi igjen ikke samme navn 😂. Hvordan har dere løst dette? Har dere også byttet på barna? Vi ønsker da at barna har begge navnene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for at dere begge heter a og b i samme kombinasjon. Hva som kommer først og sist etter hva som lyder best. Om dere er foreldre til alle barna er det uproblematisk at alle skifter samtidig. Om noen har en anden far/mor må dere godsnakke med vedkommende og se om de går med på navnebytte i en eller annen form.

Anonymkode: d7445...611

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville gått for at dere begge heter a og b i samme kombinasjon. Hva som kommer først og sist etter hva som lyder best. Om dere er foreldre til alle barna er det uproblematisk at alle skifter samtidig. Om noen har en anden far/mor må dere godsnakke med vedkommende og se om de går med på navnebytte i en eller annen form.

Ja to har annen far men navnet jeg ønsker at de skal ha er mitt pike navn så de har noe som minner om meg. 

Skrevet

Min venninne har barn med to menn.  Hun og ektemannen og deres felles barn heter alle a b, mens barn fra tidligere heter c b. 

Alle har altså mors pikenavn som siste navn, og sin fars guttenavn som mellomnavn. 

Anonymkode: cfb5f...22e

Skrevet

Jeg har mitt etternavn (pikenavn) og barna har kun mitt etternavn. Enkelt og greit😀

Anonymkode: 2e25b...36f

Skrevet
4 timer siden, vimsa3 skrev:

Ja to har annen far men navnet jeg ønsker at de skal ha er mitt pike navn så de har noe som minner om meg. 

Du må likevel få deres fars godkjenning for å kunne endre navnet.

Skrevet

Sånn går det når du er så dum å bytte navn når du gifter deg.

Skrevet

Dersom du har lyst til å ha ditt pikenavn og det er viktig for din kommende mann at dere har samme navn syns jeg han skal bytte til ditt pikenavn.
Ser ingen grunn til at det alltid skal være hun som tar hans navn.

Når det gjelder barna, snakk med faren til dem, hva med deres begges navn med binnestrek mellom og veng den versjonen som klinger best?
Og blir dere ikke enig, så slå en terning 1-3, du får det som du vil, 4-6 og han får det som han vil

Anonymkode: 3e24f...c71

Skrevet

Vet om en familie på 4. 

Far = A 

Mor = B

Sønn 1 = AB 

Sønn 2 = BA 

Innmari tungvint !

Hva syns pappaene om navnebytte ? 

Anonymkode: 136bc...fc9

Skrevet
13 timer siden, vimsa3 skrev:

Hei alle sammen jeg trenger litt innspill. Vi skal gifte oss, jeg har vert gift før og har det etternavnet nå med tanke på barna. Men dette navnet ønsker jeg ikke å beholde og vill gjerne ha mitt gamle navn tilbake. Min mann ønsker jeg skal ta opp navnet hans men jeg føler jeg nok en gang mister meg selv i dette. Men om jeg ikke tar opp navnet hans så har ingen av mine tre barn samme etternavn som meg. 

Så da tenkte min fremtidige mann at jeg kunne ta opp mitt gamle navn og hans så da blir det mitt navn (a) og hans navn (B) så da blir jeg hetenes vimsa a B . Han ønsker da også å ta opp navnet mitt så bli han hetenes Mann a B eller burde hans originale navn være først altså B a ?? Men da har vi igjen ikke samme navn 😂. Hvordan har dere løst dette? Har dere også byttet på barna? Vi ønsker da at barna har begge navnene.

Jeg ville ikke ha byttet navn på barna. Det gjør faktisk ingen ting at de ikke heter det samme som deg. Og det ville være HELT unaturlig om de skulle bytte og hete Barn a B (med din nye manns navn)! 

Syns også det er rart at din forlovede vil mene noe om hva du skal hete, det har da null med ham å gjøre? Så å liksom bestemme eller ønske at du skal bytte og hete hans navn i stedet for eksens, det syns jeg virkelig ikke han kan tillate seg å foreslå.

Anonymkode: 3b019...949

Skrevet

Sånn blir det når man bytter navn når man gifter seg. Jeg ville ikke beholdt eksmannens navn. Jeg ville tatt tilbake pikenavnet mitt og levd med at jeg ikke het det samme som barna.

Anonymkode: 6fb31...073

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke ha byttet navn på barna. Det gjør faktisk ingen ting at de ikke heter det samme som deg. Og det ville være HELT unaturlig om de skulle bytte og hete Barn a B (med din nye manns navn)! 

Syns også det er rart at din forlovede vil mene noe om hva du skal hete, det har da null med ham å gjøre? Så å liksom bestemme eller ønske at du skal bytte og hete hans navn i stedet for eksens, det syns jeg virkelig ikke han kan tillate seg å foreslå.

Nå tror jeg du har missforstått litt her. Mine barn altså de to eldste skal selvsagt beholde navnet sitt, men få mitt pike navn i tillegg ikke min nye mann sin! Og her er det jeg som absolutt ikke ønsker å hete det samme som min x mann. Grunnen til at jeg ikke har bytter før nå er rett og slett pga barna. Men nå som vi gifter oss KAN jeg virkelig ikke ha mitt x manns navn og ikke ønsker jeg det heller. Min fremtidige mann var den som kom opp med ideen om at vi begge for begges navn. Slik at ikke jeg mister meg selv i denne prosessen.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet om en familie på 4. 

Far = A 

Mor = B

Sønn 1 = AB 

Sønn 2 = BA 

Innmari tungvint !

Hva syns pappaene om navnebytte ? 

Anonymkode: 136bc...fc9

Hva er så tungvint med det? De skal jo ikke bo i samme hus hele livet. Henvender man seg til alle, så skriver man bare "Familien A/B"

Skrevet
44 minutter siden, vimsa3 skrev:

Nå tror jeg du har missforstått litt her. Mine barn altså de to eldste skal selvsagt beholde navnet sitt, men få mitt pike navn i tillegg ikke min nye mann sin! Og her er det jeg som absolutt ikke ønsker å hete det samme som min x mann. Grunnen til at jeg ikke har bytter før nå er rett og slett pga barna. Men nå som vi gifter oss KAN jeg virkelig ikke ha mitt x manns navn og ikke ønsker jeg det heller. Min fremtidige mann var den som kom opp med ideen om at vi begge for begges navn. Slik at ikke jeg mister meg selv i denne prosessen.

Du KAN ha akkurat hva som helst til navn selv om du gifter deg. Og at din nye mann nå vil markere ved å sette sitt navn på deg, forteller vel bare at han ikke har skjønt at du føler du mister deg selv.

Skrevet

Tenker at det vil være greiest om alle tar ditt pikenavn til etternavn. 

Du og nye mannen (pluss fellesbarn) tar hans etternavn som mellomnavn. Barna dine fra første ekteskap beholder sin fars etternavn som mellomnavn med ditt etterpå. 

Dette gjelder dersom eksen går med på løsningen, og dersom det ikke klinger forferdelig. 

Anonymkode: 71138...dca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...