Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #1 Skrevet 28. mars 2018 Hun ble tatt i en direkte løgn.. vi har snakket mye om det +++ og så fortsetter hun rett etterpå med en ny løgn! Hva er passende konsekvens? For jeg får ikke inntrykk av at det synker helt inn hos henne.. Anonymkode: c9b7c...85e
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #2 Skrevet 28. mars 2018 ville heller fokusert på hvorfor hun lyver i stede for å tenke konsekvenser..... Anonymkode: 91747...63e
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #3 Skrevet 28. mars 2018 Alle lyver. Det er nødvendig for det asosiale samspillet mellom mennesker. Spørsmålet er hva hun lyver om. Det er umulig å foreslå noen passende straff, for jeg regner med at det er straff du er ute etter, uten å vite hva hun har løyet om og helst hvorfor hun har løyet. Anonymkode: 7128a...c32
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #4 Skrevet 28. mars 2018 Konsekvensen av at hun lyver er at du ikke kan stole på henne og derfor må dobbeltsjekke at alt hun sier er sant. Har en sønn på 14 som jeg tok i å lyve et par ganger, han irriterer seg nå grønn over at jeg ikke tar noe han sier for god fisk og sjekker opp alt sammen og krever bevis. "Jeg er hos Tobias" - okei, la Tobias si hei i røret og bekrefte det. "Jeg er i skatehallen" - okei, ta et bilde og send på sms akkurat nå Anonymkode: 16d94...e5d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #5 Skrevet 28. mars 2018 Ingen konsekvens. Finn ut hvorfor hun lyver. Straff fører aldri med seg noe bra. Ha heller fokus på å reparere relasjonen mellom dere, slik at hun ikke trenger å lyve. Anonymkode: e5c0f...172
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #6 Skrevet 28. mars 2018 Hun vil mest sannsynlig lyge mer dersom du straffer/gir konsekvens. Erfaringen jeg har med egne og andres barn sier at det er mer effektiv å ta en skikkelig samtale om hvorfor det er så viktig å fortelle sannheten. Dersom barnet har gjort noe feil/dumt og lyger om det, kan det være et tegn på at barnet er redd for reaksjonen deres. Anonymkode: 2725f...5f6
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #7 Skrevet 28. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun ble tatt i en direkte løgn.. vi har snakket mye om det +++ og så fortsetter hun rett etterpå med en ny løgn! Hva er passende konsekvens? For jeg får ikke inntrykk av at det synker helt inn hos henne.. Anonymkode: c9b7c...85e "Passende" konsekvens? Mener du passende straff? Den NATURLIGE konsekvensen av løgn er vel at ingen lenger stoler på henne, og dermed begynner å utspørre og dobbeltsjekke henne. Eller avfeie alt hun sier med at de ikke tror på det. Men det er veldig ubehagelig å leve sånn. For henne, da. Så da lærer hun sikkert. Hvis du sikter til passende straff har jeg ikke noen tips. Jeg tror lite på straff som del av god samhandling og tillitsbygging. Anonymkode: a2bd1...f7d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #8 Skrevet 28. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle lyver. Det er nødvendig for det asosiale samspillet mellom mennesker. Spørsmålet er hva hun lyver om. Det er umulig å foreslå noen passende straff, for jeg regner med at det er straff du er ute etter, uten å vite hva hun har løyet om og helst hvorfor hun har løyet. Anonymkode: 7128a...c32 Det asosiale samspillet?!? Anonymkode: a2bd1...f7d
Optatium Skrevet 28. mars 2018 #9 Skrevet 28. mars 2018 Løgner har konsekvenser, nemlig manglende tillit. Barn og ungdom lyver ofte uten noen som heldt grunn. Jeg ville dobbeltsjekket det hun sier en stund, a la hun over her som ba om bilder på SMS og bekreftelser fra venner.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #10 Skrevet 28. mars 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det asosiale samspillet?!? Anonymkode: a2bd1...f7d Ja. "Så hyggelig å se deg." "Dette vet nok læreren best." "Var det i dag oppgaven skulle leveres? Jeg trodde det var i morgen." "Sånt kan skje for alle." https://www.dagbladet.no/kultur/du-lyver/60221935 Anonymkode: 7128a...c32
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #11 Skrevet 28. mars 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. "Så hyggelig å se deg." "Dette vet nok læreren best." "Var det i dag oppgaven skulle leveres? Jeg trodde det var i morgen." "Sånt kan skje for alle." https://www.dagbladet.no/kultur/du-lyver/60221935 Anonymkode: 7128a...c32 Jeg kjenner til samspillet, ja, men jeg pleier å kalle det "det sosiale samspillet". Anonymkode: a2bd1...f7d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #12 Skrevet 28. mars 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner til samspillet, ja, men jeg pleier å kalle det "det sosiale samspillet". Anonymkode: a2bd1...f7d Så ikke den. Autokorrekt 😁. Anonymkode: 7128a...c32
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2018 #13 Skrevet 29. mars 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: "Passende" konsekvens? Mener du passende straff? Den NATURLIGE konsekvensen av løgn er vel at ingen lenger stoler på henne, og dermed begynner å utspørre og dobbeltsjekke henne. Eller avfeie alt hun sier med at de ikke tror på det. Men det er veldig ubehagelig å leve sånn. For henne, da. Så da lærer hun sikkert. Hvis du sikter til passende straff har jeg ikke noen tips. Jeg tror lite på straff som del av god samhandling og tillitsbygging. Anonymkode: a2bd1...f7d Jeg har ikke bedt om forslag til straff.. jeg har bedt om forslag og tips til passende konsekvens. Så tusen takk for innspill til manglende tillit som naturlig konsekvens.. Anonymkode: c9b7c...85e
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2018 #14 Skrevet 29. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke bedt om forslag til straff.. jeg har bedt om forslag og tips til passende konsekvens. Så tusen takk for innspill til manglende tillit som naturlig konsekvens.. Anonymkode: c9b7c...85e Konsekvens er noe som kommer naturlig på grunn av handlingen, ikke noe du kan få tips om å innføre. Anonymkode: 7128a...c32
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2018 #15 Skrevet 29. mars 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke bedt om forslag til straff.. jeg har bedt om forslag og tips til passende konsekvens. Så tusen takk for innspill til manglende tillit som naturlig konsekvens.. Anonymkode: c9b7c...85e Det er ikke nødvendig å be om forslag til konsekvenser, de kommer av seg selv som følge av noe. Du kan ikke gi en konsekvens, det er en handling som medfører en konsekvens. Anonymkode: 74652...fd9
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2018 #16 Skrevet 29. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke bedt om forslag til straff.. jeg har bedt om forslag og tips til passende konsekvens. Så tusen takk for innspill til manglende tillit som naturlig konsekvens.. Anonymkode: c9b7c...85e Hva syns du er passende konsekvens da ? Anonymkode: d819e...86b
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2018 #17 Skrevet 29. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Konsekvens er noe som kommer naturlig på grunn av handlingen, ikke noe du kan få tips om å innføre. Anonymkode: 7128a...c32 Touché. Anonymkode: a2bd1...f7d
MMP Skrevet 29. mars 2018 #18 Skrevet 29. mars 2018 En konsekvens er uansett for sent å komme med nå i ettertid synes jeg... Mange gode råd ovenfor her.... Jeg tror også at det ikke er så unaturlig at barn lyver, mener å ha lest det er et tegn for inteligens og
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #19 Skrevet 30. mars 2018 tatt vekk påskegodtet hennes Anonymkode: 69fc7...266
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #20 Skrevet 30. mars 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: tatt vekk påskegodtet hennes Anonymkode: 69fc7...266 Ja, det gjør nok susen - da blir hun like sannferdig som Salomon! 😂😂😂 Anonymkode: a2bd1...f7d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #21 Skrevet 30. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: tatt vekk påskegodtet hennes Anonymkode: 69fc7...266 Jo mer du straffer, jo mer vil barnet lyve for å unngå straff... Plutselig har du en 14-åring som alltid sier det de tror mamma vil høre, for å unngå ubehageligheter. Anonymkode: 16d94...e5d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #22 Skrevet 30. mars 2018 På 28.3.2018 den 14.05, Anonym bruker skrev: Hun ble tatt i en direkte løgn.. vi har snakket mye om det +++ og så fortsetter hun rett etterpå med en ny løgn! Hva er passende konsekvens? For jeg får ikke inntrykk av at det synker helt inn hos henne.. Anonymkode: c9b7c...85e Smekk henne over fingrene med linjal og send henne ut for å plukke sitt eget bjørkeris. Nei, men helt ærlig. Det kommer jo helt an på hva hun lyver for og om da. Og løgn i seg selv er vel ikke noe galt vel? Anonymkode: bf989...228
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #23 Skrevet 30. mars 2018 På 29.3.2018 den 18.15, Anonym bruker skrev: Konsekvens er noe som kommer naturlig på grunn av handlingen, ikke noe du kan få tips om å innføre. Anonymkode: 7128a...c32 Den henger jo ikke helt på greip da. Konsekvensen her er jo at mamma går på forum og hører hva hun skal gjøre, og så blir det mor gjør en indirekte konsekvens. Og neste gang en konsekvens. Det er intensjonen som er bestemmende for om det er konsekvens uten straff eller ikke. Og de aller fleste konsekvenser er jo straffer.. Anonymkode: bf989...228
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #24 Skrevet 30. mars 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den henger jo ikke helt på greip da. Konsekvensen her er jo at mamma går på forum og hører hva hun skal gjøre, og så blir det mor gjør en indirekte konsekvens. Og neste gang en konsekvens. Det er intensjonen som er bestemmende for om det er konsekvens uten straff eller ikke. Og de aller fleste konsekvenser er jo straffer.. Anonymkode: bf989...228 Alle handlinger har konsekvenser, svert få av dem kan regnes som straff. Tar jeg av meg jakka blir en konsekvens at jeg fryser. Det er ubehageig men ingen straff. Anonymkode: 7128a...c32
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #25 Skrevet 30. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Den henger jo ikke helt på greip da. Konsekvensen her er jo at mamma går på forum og hører hva hun skal gjøre, og så blir det mor gjør en indirekte konsekvens. Og neste gang en konsekvens. Det er intensjonen som er bestemmende for om det er konsekvens uten straff eller ikke. Og de aller fleste konsekvenser er jo straffer.. Anonymkode: bf989...228 Nei, definisjonen av ordet er noe som lovmessig og av seg selv følger noe annet. Når temperaturen synker under 0, er den naturlige konsekvensen at vannet fryser. Du kan ikke bestemme at vannet skal bli til is bare fordi du vil det. Og samme når det gjelder barneoppdragelse. Du kan bestemme at ungene skal ha på skjerf, ikke hoppe i sofaen eller passe seg for veien. Konsekvensen av å ikke passe seg i trafikken er risiko for å bli påkjørt, konsekvensen av å hoppe i sofaen er å ramle og slå seg, og konsekvensen av å droppe skjerfet er at man blir kald. Hvis ungene likevel ikke vil høre på deg kan du jo gi dem husarrest for å løpe på hovedveien, smekk på fingeren for å hoppe i sofaen og ta fra dem påskegodtet når de nekter å bruke skjerf. Men dette er ikke "konsekvenser". Dette er STRAFFEMETODER som du som mor har bestemt deg for å bruke. De kommer av et valg du har tatt og følger dermed ikke naturlig av barnets handlinger. Anonymkode: a2bd1...f7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå