Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #1 Skrevet 28. mars 2018 Jeg har vokst opp med en mamma som ikke likte dette. Kun én av gangen og ofte passet det ikke pga husarbeid, sliten osv. Dette gjorde at jeg ofte falt litt utenfor, men jeg hadde det ikke fælt av den grunn da. Jeg bestemte meg for å ha åpent hus og alltid ha plass til venner. Både på besøk og kan også ta med meg to venner på kjøpesenteret hvis vi møter de på veien og de spør (tar de ikke bare med, de må spørre foreldrene først da😊) Noen ganger er jeg utslitt av å ha huset stappa med unger en helg, men jeg ser jo at dette er så hyggelig for alle barna. Jeg er også aktiv med å forsøke å inkludere de barna som kanskje faller litt utenfor pga avstand, sjenert eller ikke helt får til det sosiale. Da under dekke at jeg er venninne med mammaen og de kommer på besøk. Synes dere at slikt er hyggelig og viktig? Eller foretrekker du at ungene har en «sentral» et annet sted? Anonymkode: ed428...285
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #2 Skrevet 28. mars 2018 Det er åpent til en viss grad. Er de her konstant gir jeg jenta mi beskjed om at nå ksn de dra hjem til x, x og x innimelom også. Hater å ha huset fult da jeg er elendig på å være vert og lage mat, noe jeg hater å vise. Anonymkode: 89073...0eb
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #3 Skrevet 28. mars 2018 Ja vi har åpent hus. Mannen er veldig sosial og venner med alle i feltet, så han inviterer både store og små hele tiden! Ingen av oss synes det er spesielt slitsomt med besøk, heller tvert imot, da har barna noen å leke med hele tiden. Vi har tre barn så det blir litt besøk, ca 3-5 ganger i uka, og gjerne flere av gangen. Anonymkode: 8522a...aaf
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #4 Skrevet 28. mars 2018 Ikke enda, barnet er for lite, men ønsker å få det til. Anonymkode: 21545...d60
sug lut Skrevet 28. mars 2018 #5 Skrevet 28. mars 2018 Alltid åpent for unger, på det meste hadde jeg tre ekstra tenåringer boende noen uker i slengen.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #6 Skrevet 28. mars 2018 Nei, men kunne gjerne tenkt meg det. Alle de andre i klassen til mitt barn bor så og si samlet på andre siden av skolen. Veldig trist, for ser at det kan gjøre at hun faller litt utenfor. Prøver å være flink til å invitere med hjem etter skolen da, men jbber ofte sent, så ikke alltid det går Anonymkode: fd8b2...4c5
amandine Skrevet 28. mars 2018 #7 Skrevet 28. mars 2018 Har alltid åpent om noen vil eller trenger det. Innrømmer gladelig at jeg synes det er deilig å være alene hjemme, men tenker at jeg sikkert får alt for stille hus om noen år så det er best å nyte det..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #8 Skrevet 28. mars 2018 Åpent hus ja, de to største (spesielt nest største) har ofte 1-3 stk på besøk, eller er på besøk. Nest minste (5 år) har begynt å få besøk av nabojenta, og kan være der innimellom. Barna er på rommene sine når de har besøk, så merker ikke noe til det, men syns det er herlig å høre de leke og le sammen 😍 Anonymkode: ebe36...eb1
Himmel og hav Skrevet 28. mars 2018 #9 Skrevet 28. mars 2018 Ja, vi har åpent hus for vennene til ungene. Nå er de så store at de fleste studerer el, og jeg savner litt skokaoset i gangen og alle de langbeinte slampene rundt kjøkkenbordet. Det er mulig at en del av de savner meg litt også, for de legger meg til på snap og insta og sender bilder, og det er kjempekoselig.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #10 Skrevet 28. mars 2018 Ja, alltid åpent hus Har fire barn selv og alltid noen på besøk, overnattinger hver helg. Anonymkode: 254d0...a03
Twintipp Skrevet 28. mars 2018 #11 Skrevet 28. mars 2018 Åpent hus her også. Hadde det sånn i oppveksten også.. Gudene vet hvor mange ostesmørbrød mamma serverte. Det var alltid fullt av sykler i gårdsplassen vår. Hadde venninner kjærlighetssorg fikk de ligge i dobbeltsengen til mamma.. Hadde de det leit fikk de gjerne egen nøkkel og kunne komme når de ville. Alle fikk klemmer av henne, jenter som gutter, og selv guttene ga gode klemmer tilbake. Mange år senere da vi var blitt voksne og mamma dessverre gikk bort, kom mange av disse gamle vennene våre i hennes begravelse, på tross av studier og jobber i byer langt unna. Vi praktiserer det samme her. Har nesten alltid med et barn eller to ekstra, både på ferier, weekendturer, fjellet, hverdager, hytta osv.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #12 Skrevet 28. mars 2018 Nei vi har ikke åpent hus. Skulle ønske jeg kunne, men vi har søsken med div. diagnoser og han trenger ro hjemme siden han har så mye inntrykk rundt seg ute resten av dagen. Vi har ikke helt avstengt, men det må være planlagt og aldri overnatting med mindre broren er borte. Slitsomt for alle parter Anonymkode: 119d4...1c0
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #13 Skrevet 28. mars 2018 Ja vi har åpent hus. Har ofte venner på besøk og overnatting. Kan være ganske slitsomt, mye rot og mye matlaging. Så er det dessverre veldig enveiskjørt. I påsken har kun eldste blitt bedt til en venn, ellers hører vi aldri noe andre veien. Gjør det for ungene sin del, så prøver å skyve vekk følelsen av å stadig bli brukt som gratis barnevakt. Anonymkode: b5dc2...067
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 28. mars 2018 #14 Skrevet 28. mars 2018 Ja vi har åpent hus. Men ikke ofte ungene er inne, de leker som oftest ute uansett vær. De kommer innom for å få litt mat og drikke eller for å gå på do. Også løper de ut igjen å leker:)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #15 Skrevet 28. mars 2018 Ja. Jeg liker lyd og liv og leven. Anonymkode: 35b10...0bb
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #16 Skrevet 28. mars 2018 Alle er velkomne, men min eldste har så mye behov for å være alene at hun relativt sjelden har besøk. Yngste har ofte 1-4venner på besøk, men alle har såpass mye aktiviteter at det er litt begrenset hvor mye tid de har til besøk. Anonymkode: ab2c9...f0c
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #17 Skrevet 28. mars 2018 2 timer siden, Twintipp skrev: Åpent hus her også. Hadde det sånn i oppveksten også.. Gudene vet hvor mange ostesmørbrød mamma serverte. Det var alltid fullt av sykler i gårdsplassen vår. Hadde venninner kjærlighetssorg fikk de ligge i dobbeltsengen til mamma.. Hadde de det leit fikk de gjerne egen nøkkel og kunne komme når de ville. Alle fikk klemmer av henne, jenter som gutter, og selv guttene ga gode klemmer tilbake. Mange år senere da vi var blitt voksne og mamma dessverre gikk bort, kom mange av disse gamle vennene våre i hennes begravelse, på tross av studier og jobber i byer langt unna. Vi praktiserer det samme her. Har nesten alltid med et barn eller to ekstra, både på ferier, weekendturer, fjellet, hverdager, hytta osv. Mammaen din hørtes ut som en virkelig snill og god person. Så heldig du er som har hatt en mamma som henne. 😊❤😊 Anonymkode: 0451d...e9a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #18 Skrevet 28. mars 2018 Nei, det orker jeg ikke. Men de har besøk flere ganger i uka. Anonymkode: a048b...a01
Plutselig_gravid Skrevet 28. mars 2018 #19 Skrevet 28. mars 2018 Ja, alltid åpent hus. Er selv oppvokst med åpent hus.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #20 Skrevet 28. mars 2018 Vi skulle gjerne hatt det. Men sønnen min har lite venner og vi leier så rommet hans har ikke store plassen heller 😯 Anonymkode: f2383...435
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #21 Skrevet 28. mars 2018 Jeg har alltid hatt åpent hus og syns det er bare deilig. Jeg ikke en foreldre som planlegger besøk eller aktiviteter, her tar vi ting som det kommer. Har lært meg til å gi ungene beskjed hver morgen om vi skal noe eller det ikke passer med besøk. Noen ganger er det faktisk deilig at det ikke er noen her, så noen få ganger sier jeg ifra eller ungene sier om morran at idag vil de ikke ha huset fult av unger. Dette syns jeg er helt greit og jeg syns det er flott at ungene også syns det er helt naturlig å siifra. Vi bor så nære skole og barnehage at besøk ikke må planlegges, her velter ungene bare inn. Jeg er ikke den som serverer alle middag, det hadde ikke fungert eoh blitt for dyrt. Havregryn eller cornflaks kan ungene ordne seg. Brød spiser vi så lite av at vi har begrenset mat til havregryn (allergi rundstykkerr har jeg i frysen, blei lei av å måtte planlegge for noen få barn med allergier så da baker jrg og har i frysen når de kommer innom. Enklest for alle) frukt skuffen kan alle forsyne seg i, men ofte vi lager ett fat med oppkutta frukt og grønt som settes frem. Ungene syns det er helt greit at det er slik, noen få venner spiser middag med oss om de er her, men vi planlegger middag når vi er minst folk hjemme så ikke ofte andre til middag. Middag er som oftes kveldsmat hos oss siden det er så mange her hele tiden. Jeg tenker også at åpen dør blir så slitsomt som en selv gjør det til. Ungene leker, lager seg mat og ordner seg selv. Servere og underholde de gidder jeg ikke. Jeg kan gjerne gjøre mye med de, men da er det pga st det passer der og da, jeg har lyst og ork og ungene vil. Unger som sier de kjeder seg, gidder ikke osv får heller dra hjem. Sjeldent hatt det problemet, men noen må bli forklart at her så står ikke tv på, data og slike ting spiller vi ikke på. Her må de faktisk leke og finne på ting sammen. Utifra hvor mange som er innom her, så må det være ganske greit her tenker jeg. Mine unger vet at jeg ikke er så engasjert med hva de gjør og hva de sier selv om jeg rusler rundt og gjør mitt, selv i nærheten av de så har jeg øyne og ører oppe slik at jeg får med meg ting om det skulle være noe. De føler ikke de må stoppe praten, leken osv selv om jeg er i nærheten, men de vet jeg griper inn om jeg hører noe jeg ikke vil høre eller ser. Jeg er vist en streng, men veldig grei mamma sier de. Heldigvis har jeg under som liker å være ute, uansett årstid slik at det sjeldent er overfylt hus og jeg får sofaen nesten når jeg vil. Ting ligger også tilrette for at de kan vær ute. Anonymkode: f6238...5aa
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2018 #22 Skrevet 28. mars 2018 Til en viss grad. De må gjerne komne og bli, men holde seg til husets regler. Vi har bsrn på 1, 3 og 12. Vi tar hensyn til at 12-åringen får gjort mye som en 12-årlig skal, men de må klare å la være å rive ned huset akkurat når de små sover feks. Og det er vann i springen, ikke alltid servering av saft og brus, maten er det vi serverer, ellers er det brødskiver, noen ganger kan dem også spise hjemme. Urolig mange av dem som ikke er her ofte som krever særbehandling, og det får de ikke her. Anonymkode: 92a61...82f
sotosmor Skrevet 28. mars 2018 #23 Skrevet 28. mars 2018 Her er det åpent hus for hennes venner. Hadde det bare kommet noen på døra avogtil så
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå