Gå til innhold

Far roter med ferien!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn skulle være hos faren hele påskeferien. Vi planla da å dra på tur med venner i helgen som var. Onsdag sist uke gir han meg beskjed om at han reiser på jobb dagen etter (Nordsjøen, ikke fast). Ikke noe spørsmål om det passer for meg å ha gutten allikevel. Jeg ordner da barnevakt til gutten siden vi reiste vekk. Ordner også barnevakt disse tre dagene da vi skulle jobbe.

På torsdag tenkte vi at vi skulle reise til svigerfamilien i en annen by og være resten av påsken, gjøre noe kjekt siden gutten skulle være hos oss allikevel. Nå kommer far og vil ha gutten allikevel, da turen hans har blitt utsatt. Og han har allerede informert gutten om dette på telefon, før han snakket med meg. Blir så oppgitt. Nå føler gutten at han må velge, og får nok dårlig samvittighet uansett. Hva ville dere gjort her? 

Anonymkode: 27614...33f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sagt klart og tydelig fra at den endringen far gjorde er den som gjelder. Dvs. barnet blir med dere, dette har med å holde avtaler, og det har med tydelige grenser å gjøre. Gutten skal slippe å velge, du må ta dette valget og være tydelig på at dette er noe dere foreldre bestemmer.

Og kom dere til familievernkontoret rett over påske!

Anonymkode: ee3fb...da9

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sagt klart og tydelig fra at den endringen far gjorde er den som gjelder. Dvs. barnet blir med dere, dette har med å holde avtaler, og det har med tydelige grenser å gjøre. Gutten skal slippe å velge, du må ta dette valget og være tydelig på at dette er noe dere foreldre bestemmer.

Og kom dere til familievernkontoret rett over påske!

Enig ⬆️

Anonymkode: 04350...4c8

Skrevet

Takk for svar. Vi har vært på familievernkontoret flere ganger. De kan ikke gjøre noe mer for oss. Han spiller sånn på samvittigheten min og får meg til å tro at jeg er verdens verste mor. Han bruker dette at gutten er mest hos meg til vanlig og at nå får ikke gutten sett far i ferien heller.

Jeg synes det er vanskelig å være sterk og bestemt når slike situasjoner oppstår. Det skjer relativt ofte og jeg er redd for hvordan det påvirker gutten. 

Hi

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Vi har vært på familievernkontoret flere ganger. De kan ikke gjøre noe mer for oss. Han spiller sånn på samvittigheten min og får meg til å tro at jeg er verdens verste mor. Han bruker dette at gutten er mest hos meg til vanlig og at nå får ikke gutten sett far i ferien heller.

Jeg synes det er vanskelig å være sterk og bestemt når slike situasjoner oppstår. Det skjer relativt ofte og jeg er redd for hvordan det påvirker gutten. 

Hi

Da må du bestille timer på fvk til deg selv slik at du kan få støtte til å være sterk nok til å gjøre det som er det beste for barnet ditt.

Du er jo ikke bedre enn faren hvis du stadig lar han overkjøre deg til å gjøre det du vet ikke er bra for barnet ditt. At du godtar dette "relativt ofte" er jo helt håpløst for barnet ditt. Det er DITT ansvar å stå opp for barnet ditt når far ikke ser guttens beste! Han kan ikke spille på samvittigheten din om du ikke lar ham. Ikke diskuter med ham - "nei, du kan ikke ha gutten i påsken, du gjorde en endring av samværet uten å diskutere det først med meg og barnet, nå har vi lagt andre planer for påsken og det er også barnet innstilt på. Det er ikke bra for barnet med så mye frem og tilbake. Jeg diskuterer dette gjerne mer med deg, men da tar vi det på familievernkontoret. Du får bestille en time der, så kan vi ta opp det at det at du stadig endrer avtaler er problematisk for barnet og gjør det usikkert. Du får gi meg beskjed når vi får time til fvk."

Du må rett og slett skaffe deg en ryggrad - og du kan få støtte til det på fvk med timer der alene. Du må ta ansvar for barnet ditt!

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Du har ikke noe valg. Min eksmann spiller også på  min samvittighet, men jeg tillater ikke meg selv å bli påvirket av hans manipulering. Jeg er veldig rigid på samværsavtalen og den følges til punkt og prikke. Hvis far gir beskjed at han ikke kan ha barnet så er det slik det blir selvom far forandrer mening igjen. Det er på denne måten du må behandle din eks på også. I det øyeblikket du lar deg presses til en slik ustabilitet du beskriver så vil det bli en ulempe for din sønn.

Anonymkode: 0405f...039

Skrevet

Har sendt melding til han nå, takk for råd. Det skjer ikke relativt ofte at jeg godtar dette, men han prøver seg relativt ofte på ting og blander gutten inn relativt ofte. 

Jeg kan forsøke familievernkontoret på egenhånd. Ønsker ikke at noe skal være uprøvd. Har god kontakt med advokat og barnevern.

hi

Skrevet

Om han spiller på din samvittighet svarer du det samme hver gang, "Ja, men det var jo du som ville endre og knotet til samværet, ikke jeg. Forholder du deg til oppsatt samvær er ikke dette noe problem, det er du som skaper problemene"

Anonymkode: 637c2...86b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Om du føler at familievernkontoret ikke kan gjøre mer dere imellom. Så ta en time for deg selv. 

Sett ned punkter du lurer på. Som hva du bør gjøre i denne situasjonen. Så kanskje du ikke blir påvirket av at faren til sønnen din spiller på din samvittighet. 

Uansett kan ikke han komme og snu om på planer som det passer han. Han kan spørre. Men ikke kreve at du skal følge hans pipe

Anonymkode: 5911d...da6

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sendt melding til han nå, takk for råd. Det skjer ikke relativt ofte at jeg godtar dette, men han prøver seg relativt ofte på ting og blander gutten inn relativt ofte. 

Jeg kan forsøke familievernkontoret på egenhånd. Ønsker ikke at noe skal være uprøvd. Har god kontakt med advokat og barnevern.

hi

Barnevernet kan også hjelpe deg i denne situasjonen. Gi deg råd og støtte.

Anonymkode: 5911d...da6

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Siden barnevernet er koblet inn og du har god kontakt med dem så synes jeg du skal ta opp dette med dem. Du sier jo at far forsøker seg på dette relativt ofte, og også at han går direkte til gutten uten å snakke/avtale med deg først. Det viser at han ikke er noen god far og at han kunne trenge veiledning. Det er også viktig at bv vet hvor stort omfanget er og at han han manipulerer sønnen emosjonelt stadig vekk.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om han spiller på din samvittighet svarer du det samme hver gang, "Ja, men det var jo du som ville endre og knotet til samværet, ikke jeg. Forholder du deg til oppsatt samvær er ikke dette noe problem, det er du som skaper problemene"

Anonymkode: 637c2...86b

I teorien er dette korrekt, men hvis hi sin eks er som min så er en slik argumentasjon å helle bensin på bålet. Min eks elsker å diskutere med meg og å gjøre meg frustrert, og for han er dagen velykket hvis han vet han har gitt meg bekymringer, frustrasjoner og usikkerhet. Etter to år med slik psykologisk krigføring fra far hvor jeg bet på og gikk inn i diskusjoner, ble jeg anbefalt av familievenkontoret at jeg skulle overse alle fars begynnende diskusjoner og vise fokus på de skrevne avtaler og ikke respondere når far kommer med beskyldninger og påstander. Det første året var det knalltøft da jeg som person bli usikker når beskyldningene hagler mot meg, men etter å ha lært meg å være helt rigid så har ting roet seg ned. Far ser nå at det er nyttesløst, og at han må forholde seg til avtaler. Far prøver fortsatt å begynne diskusjoner, og da gjerne rundt vårt tidligere forhold, men da svarer jeg bare "Jeg registrerer din melding, men temaet er ikke et diskusjonstema mellom  oss! Ha en fin kveld." Det ser egentlig helt tåpelig ut, men det virker i den forstand at jeg med en slik melding "knebler" min eks fra å prøve å fortsette diskusjonen.

Anonymkode: 0405f...039

Skrevet

Nå skal far ha tilbake denne uken. Har han rett på det? Det er ikke snakk om å spørre heller, bare kreve.

hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal far ha tilbake denne uken. Har han rett på det? Det er ikke snakk om å spørre heller, bare kreve.

hi

Overhør kravene hans, og skriv til ham at dere får diskutere samværsordning på nye meklingstimer på familievernkontoret. Ikke gå inn i en diskusjon med ham nå, ta det på fvk. Ring fvk rett etter påske og få bestilt time der.

Når han endrer avtalene så ofte som han gjør - og manipulerer barnet oppi disse endringene - så får det bli litt ubehagelig for ham også, la ham stå til rette for sine valg sammen med fagpersoner. Der blir ting journalført også. Siden han er så vanskelig så synes jeg du skal før en "dagbok" over kommunikasjon med ham. Prøv å gjøre det meste skriftlig, sms eller mail, men bokfør også muntlige samtaler med ham og avtaler dere ev. gjør da. Få også med slike episoder som nå, hvor far avlyser tett på påsken, dere gjør andre planer og så forsøker far å gjøre om igjen avtalen og kontakter barnet før han har gjort nye avtaler med deg. Det viser at far bruker barnet for å presse deg og at han setter barnet i en lojalitetskonflikt. Gjør dette, for om du en gang skulle måtte ta en rettssak så har du allerede dokumentasjon og kan vise til at dette ikke er enkeltepisoder hos far, men et mønster han har, og du får vist hyppigheten av endringene han stadig ønsker å gjøre.

Skrevet
På 27. mars 2018 den 17.54, Anonym bruker skrev:

Min sønn skulle være hos faren hele påskeferien. Vi planla da å dra på tur med venner i helgen som var. Onsdag sist uke gir han meg beskjed om at han reiser på jobb dagen etter (Nordsjøen, ikke fast). Ikke noe spørsmål om det passer for meg å ha gutten allikevel. Jeg ordner da barnevakt til gutten siden vi reiste vekk. Ordner også barnevakt disse tre dagene da vi skulle jobbe.

På torsdag tenkte vi at vi skulle reise til svigerfamilien i en annen by og være resten av påsken, gjøre noe kjekt siden gutten skulle være hos oss allikevel. Nå kommer far og vil ha gutten allikevel, da turen hans har blitt utsatt. Og han har allerede informert gutten om dette på telefon, før han snakket med meg. Blir så oppgitt. Nå føler gutten at han må velge, og får nok dårlig samvittighet uansett. Hva ville dere gjort her? 

Ikke la gutten velge. Si til far at nå har du omkalfatret alt for å få det til å passe med hans turnus (eller selvvalgte ekstratur?) i Nordsjøen, så nå omkalfatrer du ikke mer. Du må kunne legge planer du også, du trenger ikke hoppe når han sier hopp.

Anonymkode: 7df61...2ce

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Han har ikke rett til det. Hvis han selv avlyser samvær, utgår det.

Anonymkode: 7df61...2ce

Skrevet

Takk for svar. Tingen her er at han ikke har fast turnus. Han er ringevikar eller noe. Jeg har forståelse for at han må ta de turene han får, men det er lite forståelse for at jeg må få lov å planlegge mitt eget liv. 

Nå har han hatt oss på hold i flere uker, sier han har fått utreisedato sånn og sånn, så planlegger jeg deretter. Når dagen kommer sier han at turen ble utsatt. Så fortsetter det sånn i flere uker. Jeg tror ikke det er noe å få gjort med det, men det gjør det veldig uforutsigbart for oss, mye pga han krever ekstra dager både her og der. 

Hi

Skrevet

Jeg ville sendt barnet til far. Ser ikke noen grunn til at jeg skulle ødelagt barnets mulighet til å være sammen med far fordi jeg hadde planer som kan gjennomføres uten barn.

Anonymkode: 63424...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...