Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #1 Skrevet 27. mars 2018 Ved celleprøve for et par måneder siden ble det oppdaget at jeg hadde celleforandringer, og jeg ble sendt til gynekolog for kolposkopi og biopsi. Resultatet av biopsien var celleforandringer CIN 2. Når det gjelder kolposkopien var det ikke lett å få noe ut av gynekologen (fåmælt), men hun kunne etter undersøkelsen si at jeg ikke har kreft. Etter å ha fått påvist CIN 2 pluss aktiv hpv16 infeksjon, ble jeg satt opp til konisering ca to og en halv måned fra jeg fikk resultatet av biopsien. Jeg reagerte litt på at det var så lenge til, men tenkte også at det betyr at det ikke haster = det er ingen fare for at dette er kreft/kommer til å utvikle seg til kreft innen kort tid. Så kommer det som bekymrer meg, og grunnen til at jeg skriver dette innlegget. Mannen og jeg har den siste uken tatt opp igjen sexlivet, etter at det har ligget brakk en god stund. Forskjellige grunner, gjentatte uvi og soppinfeksjoner blant annet. Den siste uken har vi hatt sex to ganger, og hver gang har jeg blødd. Det har vært moderate blødninger/sporblødninger, lys rosa eller brunaktige i fargen. De har også vært sparsommelige. Jeg er også litt sår i skjeden, noe som kan skyldes både langvarig soppinfeksjon (som jeg ikke tror jeg har fått helt kontroll på enda), og at det er lenge siden sex. Det skal også nevnes at jeg nærmer meg midten av 40-årene, så kryper meg vel mot overgangsalderen. Men uansett, har nå blitt ganske engstelig fordi blødninger fra skjeden er et tegn på livmorhalskreft. Har ikke hørt om at KUN celleforandringer kan gi blødninger ved samleie, tvert imot står det flere steder på nettet at det ikke er vanlig med blødninger ved celleforandringer. Vil gjerne ha svar fra dere med lignende erfaringer, og gjerne hvis det sitter noen der ute med kompetanse på dette. Det er fortsatt seks uker til koniseringen, tenker også på om jeg bør få den framskyndet... Anonymkode: 8326f...54e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #2 Skrevet 27. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ved celleprøve for et par måneder siden ble det oppdaget at jeg hadde celleforandringer, og jeg ble sendt til gynekolog for kolposkopi og biopsi. Resultatet av biopsien var celleforandringer CIN 2. Når det gjelder kolposkopien var det ikke lett å få noe ut av gynekologen (fåmælt), men hun kunne etter undersøkelsen si at jeg ikke har kreft. Etter å ha fått påvist CIN 2 pluss aktiv hpv16 infeksjon, ble jeg satt opp til konisering ca to og en halv måned fra jeg fikk resultatet av biopsien. Jeg reagerte litt på at det var så lenge til, men tenkte også at det betyr at det ikke haster = det er ingen fare for at dette er kreft/kommer til å utvikle seg til kreft innen kort tid. Så kommer det som bekymrer meg, og grunnen til at jeg skriver dette innlegget. Mannen og jeg har den siste uken tatt opp igjen sexlivet, etter at det har ligget brakk en god stund. Forskjellige grunner, gjentatte uvi og soppinfeksjoner blant annet. Den siste uken har vi hatt sex to ganger, og hver gang har jeg blødd. Det har vært moderate blødninger/sporblødninger, lys rosa eller brunaktige i fargen. De har også vært sparsommelige. Jeg er også litt sår i skjeden, noe som kan skyldes både langvarig soppinfeksjon (som jeg ikke tror jeg har fått helt kontroll på enda), og at det er lenge siden sex. Det skal også nevnes at jeg nærmer meg midten av 40-årene, så kryper meg vel mot overgangsalderen. Men uansett, har nå blitt ganske engstelig fordi blødninger fra skjeden er et tegn på livmorhalskreft. Har ikke hørt om at KUN celleforandringer kan gi blødninger ved samleie, tvert imot står det flere steder på nettet at det ikke er vanlig med blødninger ved celleforandringer. Vil gjerne ha svar fra dere med lignende erfaringer, og gjerne hvis det sitter noen der ute med kompetanse på dette. Det er fortsatt seks uker til koniseringen, tenker også på om jeg bør få den framskyndet... Anonymkode: 8326f...54e Hvis du engster deg veldig over dette ville jeg ringt legen i dag/i morgen før det er påskestengt. Jeg er ikke helsepersonell, og kan derfor ikke råde deg til noe som helst. Men jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg har hatt celleforandringer med påfølgende komiserien to ganger. Ene gangen var det cin2, andre gangen cin3. Fra biopsi til komiserien gikk det 3 uker ene gangen, og 2,5 mnd andre gangen. Felles for begge gangene er at jeg har blødd etter samleie før jeg sjekket meg. (Var begge gangene rett før jeg likevel skulle ta ny celleprøve.) Jeg har også hatt soppinfeksjon, og pH-balansen i underlivet er så som så en stund etterpå. Det er ikke like mye glid. Da har jeg også blødd, løsningen var da glidekrem..anbefales Men selv om jeg har opplevd det samme betyr ikke det at det nødvendigvis er normalt for meg. Så ring legen. Det er dog vanlig at det går noen uker mellom konisering og biopsi, det tar veldig mye lenger til før celleforandringer faktisk blir til kreft. Anonymkode: 910c5...fb2
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #3 Skrevet 27. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du engster deg veldig over dette ville jeg ringt legen i dag/i morgen før det er påskestengt. Jeg er ikke helsepersonell, og kan derfor ikke råde deg til noe som helst. Men jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg har hatt celleforandringer med påfølgende komiserien to ganger. Ene gangen var det cin2, andre gangen cin3. Fra biopsi til komiserien gikk det 3 uker ene gangen, og 2,5 mnd andre gangen. Felles for begge gangene er at jeg har blødd etter samleie før jeg sjekket meg. (Var begge gangene rett før jeg likevel skulle ta ny celleprøve.) Jeg har også hatt soppinfeksjon, og pH-balansen i underlivet er så som så en stund etterpå. Det er ikke like mye glid. Da har jeg også blødd, løsningen var da glidekrem..anbefales Men selv om jeg har opplevd det samme betyr ikke det at det nødvendigvis er normalt for meg. Så ring legen. Det er dog vanlig at det går noen uker mellom konisering og biopsi, det tar veldig mye lenger til før celleforandringer faktisk blir til kreft. Anonymkode: 910c5...fb2 Tusen takk for svar! Det er en trøst i å vite at også andre har opplevd blødninger ved samleie, selv om de "kun" har hatt celleforandringer (og ikke kreft). Nei, jeg vet at celleforandringer ikke kan bli til kreft i løpet av så kort tid, problemet er mer at jeg begynner å bekymre meg for om jeg allerede har kreft... (på tross av at gynekolog avkreftet dette etter kolposkopi) Kan jeg spørre om hvordan det går med deg nå? Har forresten tatt kontakt med lege HI Anonymkode: 8326f...54e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #4 Skrevet 27. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar! Det er en trøst i å vite at også andre har opplevd blødninger ved samleie, selv om de "kun" har hatt celleforandringer (og ikke kreft). Nei, jeg vet at celleforandringer ikke kan bli til kreft i løpet av så kort tid, problemet er mer at jeg begynner å bekymre meg for om jeg allerede har kreft... (på tross av at gynekolog avkreftet dette etter kolposkopi) Kan jeg spørre om hvordan det går med deg nå? Har forresten tatt kontakt med lege HI Anonymkode: 8326f...54e Skjønner godt du ble engstelig. Man blir det når man vet det ikke er som det skal, og det er helt lov! Så bra du har kontaktet lege, det er bedre å bli tatt inn eller få en bekreftelse på at det er normalt, husker hvor bekymret og stressa jeg var selv første gangen! Det går veldig bra med meg, koniseringene var ikke noe problem, og ble tett fulgt opp etterpå. Skriv ned ting du kommer på at du lurer på før koniseringen, jeg hadde med meg et langt skriv selv 😂 Men var veldig glad for det etterpå, for man har gjerne mange spørsmål, og så forsvinner det før du får spurt fordi man gjerne er litt stressa i øyeblikket. Fjernet hele livmoren med livmorhalsen i 2016 (ikke grunnet celleforandringer, altså), så nå slipper jeg å tenke på celleprøver i det hele tatt! Anonymkode: 910c5...fb2
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #5 Skrevet 27. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner godt du ble engstelig. Man blir det når man vet det ikke er som det skal, og det er helt lov! Så bra du har kontaktet lege, det er bedre å bli tatt inn eller få en bekreftelse på at det er normalt, husker hvor bekymret og stressa jeg var selv første gangen! Det går veldig bra med meg, koniseringene var ikke noe problem, og ble tett fulgt opp etterpå. Skriv ned ting du kommer på at du lurer på før koniseringen, jeg hadde med meg et langt skriv selv 😂 Men var veldig glad for det etterpå, for man har gjerne mange spørsmål, og så forsvinner det før du får spurt fordi man gjerne er litt stressa i øyeblikket. Fjernet hele livmoren med livmorhalsen i 2016 (ikke grunnet celleforandringer, altså), så nå slipper jeg å tenke på celleprøver i det hele tatt! Anonymkode: 910c5...fb2 Tusen takk for at du delte, og godt å høre at det gikk fint med deg ☺️ Anonymkode: 8326f...54e
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2018 #6 Skrevet 29. mars 2018 Er det flere som har opplevd blødninger ved "kun" celleforandringer, eller som vet at dette kan forekomme? Anonymkode: 8326f...54e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå