Gå til innhold

Har besteforeldre "rett" til å vite alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et var barna våres skal muligens utredes for et par ting.

Den ene av besteforeldrene har vi ikke lyst til skal vite noe som helst om det rett og slett siden da vil alle vennene og naboene til personen også vite det innen kort tid, og så dersom vi ber personen ikke si noe videre.
Dersom vi tar personen på fersken i å ha sagt noe personen har fått beskjed om å ikke si videre til andre svarer personen "jammen det var jo bare til ...".
Det spiller da ingen rolle det, vi kjenner ikke de personene og ønsker ikke at ting vedrørende våre barns helse skal fortelles videre til folk vi ikke kjenner.

Vi kommer til å fortelle noe til de andre besteforeldrene, men ikke denne personen.
Selvfølgelig dersom personen finner ut av det i ettertid kommer det til å bli huskestue, men det driter jeg i.

Er det veldig rart/galt å ikke fortelle en av besteforeldrene, med de andre (som vi kan stole på)

Anonymkode: 8ff0d...1df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke rart. Folk som er sånne skravlebøtter får skylde seg selv. 

Skrevet

Du har bestemt deg, så spiller egentlig ingen rolle hva andre mener ;)

Men du gjør det rette. Barnet ditt har rett til privatliv. Å fortelle så personlige ting til en person som ikke respekterer dette privatlivet er ikke å ta vare på barnet ditt. Så du gjør det rette.

Og skulle det bli huskestue i etterkant med denne besteforelderen så ville jeg bare sagt det som det var, at hun(sier det for enkelthets skyld) har vist gang på gang at hun ikke greier å holde på ting som er privat, og derfor fikk hun/han ikke vite noe tidligere - fordi barnet ditt har rett til privatliv, og det har ikke hun respektert tidligere. Så ville jeg sagt at hun bare må tåle at egne valg får følger, og at nå som hun har fått vite dette nye om barnet så kan hun bevise at hun er i stand til å respektere barnets privatliv nå ved å ikke diskutere dette med andre enn dere - og at hvis dere igjen får høre at hun har snakket med andre om dette så må dere også i fremtiden holde igjen informasjon for å beskytte barnets privatliv.

Anonymkode: 11e34...83b

Skrevet

Nei, det er helt greit. Vi har gjort det samme, men av andre årsaker. Ene besteforelderen her vet fortsatt ikke at vår eldste har CP mild grad. Barnet er 12 nå.

Anonymkode: c8832...9c4

Skrevet

Som hun ene skriver her så har vi egentlig bestemt oss, men var ikke helt 100% sikre.

Er egentlig veldig godt å lese at andre er enige, og har gjort det samme.
Barne har tross alt et privatliv som vi som foreldre skal verne om

Takk

HI

Skrevet

Nei, besteforeldre har ikke rett til å vite noe som helst. Du har mye større plikt til å ta vare på barnet ditt enn å informere besteforeldre om noe som helst. Så hvis det er det som fungerer for dere, så er det rett. 

Anonymkode: 9fc35...9d1

Skrevet

er dette svigermor?? hva om det hadde vert din egen?

Anonymkode: 51132...151

Skrevet

Nei, de har ikke rett til å vite alt.

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er helt greit. Vi har gjort det samme, men av andre årsaker. Ene besteforelderen her vet fortsatt ikke at vår eldste har CP mild grad. Barnet er 12 nå.

Anonymkode: c8832...9c4

Hvorfor holde det hemmelig? Det er mye bedre for barnet å være åpen om det! 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er dette svigermor?? hva om det hadde vert din egen?

Anonymkode: 51132...151

Dette er ikke noe jeg har snakket om, men jeg og pappaen til barnet sammen.
Om det er en bestefar, bestemor eller på hvilken siden spiller ingen rolle.

Det jeg virkelig ikke liker er tanken på at noen skal sitte å legge ut helseinformasjon om mine barn til fremmede.
Hvorfor skulle det ha noe å si om det er min svigermor eller min mor det hadde vært snakk om (eller svigerfar eller min far), saken er jo den samme uansett hvem det gjelder?

HI

Skrevet
På 26.3.2018 den 15.47, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg gikk bare ut ifra at det er en veldig god grunn, basert på det personen skriver. Man holder jo ikke slikt hemmelig "for moro skyld".

Anonymkode: d6a54...91c

Skrevet
På 25. mars 2018 den 16.28, Englenemine skrev:

Nei det er ikke rart. Folk som er sånne skravlebøtter får skylde seg selv. 

Dette. Barn har rett til privatliv.

Anonymkode: df1eb...24a

Skrevet
På 26. mars 2018 den 15.47, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Det vet du da virkelig INGEN TING om. 

Barn kan feile alt mulig og ha alle mulige traumer eller sykdommer. Jeg kan se gode grunner til at ikke sladderaktige personer (enten de er besteforeldre eller noe annet) skal få vite om alt mulig.

La oss si det handler om psykisk utviklingshemning, angst, sengevæting, avføringsinkontinens, lærevansker, psykose/hallusinasjoner, traumer etter seksuelt misbruk, depresjon og så videre. Ville du selv synes det var ok at slike ting var brukt som underholdning i naboenes kaffeslabberas hvis det gjaldt deg selv og din egen kropp eller psyke? Hvorfor i alle dager skulle det være greit for ungene å bli utlevert? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet du da virkelig INGEN TING om. 

Barn kan feile alt mulig og ha alle mulige traumer eller sykdommer. Jeg kan se gode grunner til at ikke sladderaktige personer (enten de er besteforeldre eller noe annet) skal få vite om alt mulig.

La oss si det handler om psykisk utviklingshemning, angst, sengevæting, avføringsinkontinens, lærevansker, psykose/hallusinasjoner, traumer etter seksuelt misbruk, depresjon og så videre. Ville du selv synes det var ok at slike ting var brukt som underholdning i naboenes kaffeslabberas hvis det gjaldt deg selv og din egen kropp eller psyke? Hvorfor i alle dager skulle det være greit for ungene å bli utlevert? 

Det vet jeg ALT om! 

Jeg har CP og vet hvor slitsomt det er når folk ikke vet det. Det kan oppstå mange misforståelser og det kan oppleves belastende for den som har CP! 

Skrevet
5 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Det vet jeg ALT om! 

Jeg har CP og vet hvor slitsomt det er når folk ikke vet det. Det kan oppstå mange misforståelser og det kan oppleves belastende for den som har CP! 

Vel, du ANER ikke hva slags mennesker disse besteforeldrene er og hvorfor det er bedre å ikke informere dem. Du blir ikke ekspert av å bare ha din egen erfaring å bygge på - da er du kun ekspert på eget liv. Ikke egentlig relevant i noen andres.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, du ANER ikke hva slags mennesker disse besteforeldrene er og hvorfor det er bedre å ikke informere dem. Du blir ikke ekspert av å bare ha din egen erfaring å bygge på - da er du kun ekspert på eget liv. Ikke egentlig relevant i noen andres.

Vet du hva, det er akkurat dette jeg tenker på.
Barnet mitt skal føle seg trygt der hvor det er, og trygg på at barnet kan være åpen med foreldrene uten at utenforstående vet alt.
Dersom vi ikke legger til rette for at barnet skal føle seg trygg på oss, ødelegger vi mye, dersom ønsker vi ikke utlevere vårt barn sin sykdom/diagnose til en som skravler.

Som sagt, det er en av besteforeldrene som ikke kommer til å få vite noe siden personen skravler, og ikke forstår et de som personen ser på som nære relasjoner er fremmede for oss. Vi vet dessverre litt for mye og sykdommer til personens venner, naboer og deres barn, og vil ikke at vårt barn skal bli utlevert på den måten.

HI

Skrevet

De har jo ikke noen juridisk rettighet, men i de fleste tilfeller er det mye greiere at folk vet hva som er problemet enn at de må gjette.

Hemlighollelse fører gjerne til misforståelser og spekulasjoner. Det er noen diagnoser jeg kan forstå det er vanskeig å fortelle om, men i de aller fleste tilfeller er det bedre med åpenhet.

Anonymkode: 27b6e...24c

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har jo ikke noen juridisk rettighet, men i de fleste tilfeller er det mye greiere at folk vet hva som er problemet enn at de må gjette.

Hemlighollelse fører gjerne til misforståelser og spekulasjoner. Det er noen diagnoser jeg kan forstå det er vanskeig å fortelle om, men i de aller fleste tilfeller er det bedre med åpenhet.

Anonymkode: 27b6e...24c

Men man trenger ikke åpenhet under utredning. Under utredning kan det bli mye om atte, hvis atte, muligens sånn eller slik. Det trenger da virkelig ikke komme ut på bygda. 

Anonymkode: c371a...1eb

Skrevet
På 26.3.2018 den 15.47, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Din erfaring er ikke nødvendigvis fasit for andre. Vi er født med ulike personligheter, så jeg regner med foreldrene har tenkt på barnets beste. 

Jeg har en sønn på 12 år med ADD/Asperger, men han er ikke påfallende annerledes (noe jeg regner med er tilfeller for dette barnet med CP, i og med de har valgt å ikke fortelle det). Han har fått velge selv hva som skal sies til kompiser/foreldre, og jeg respekterer hans ønske. 

Anonymkode: b643b...922

Skrevet
9 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Det vet jeg ALT om! 

Selv om din tilstand tilsier at det er lettere for deg at folk vet at du har ulike utfordringer så kan ikke du overføre dine tanker og opplevelser til andre folk, det blir litt for enkelt. Det er virkelig ikke slik at hva du går igjennom og hvordan du vil ha det gjelder alle andre mennesker. Som ei over her sier, unger har krav på privatliv, og det bør få være opp til barnet når barnet vil fortelle private ting om seg selv til andre, og ikke opp til alle menneskene barnet stoler på og som det omgir seg dem.

Sånn tenker iaf jeg. At du synes det er best å være åpen om din situasjon er jo kjempebra for deg, og i mange tilfeller så er nok det beste løsning, men det betyr ikke at det er det beste i alle situasjoner og for alle mennesker med utfordringer. 

Hvis foreldrene til dette barnet mener det er best å skjerme barnet så lenge det er mulig, så kan det nok hende at det faktisk er slik.

Til HI:

Jeg har et barn som er under utredning for en tilstand, og dette er en tilstand jeg anser at er best for barnet forblir innenfor familien. Dette er noe leger også er enig i. Det vil heller skade enn gagne barnet å dele disse utfordringene. Disse er uansett ikke synlig for andre i hverdagen. Uansett, er dette et valg dere tar hvor barnet står i fokus. INGEN privatpersoner har krav på å vite noe om dine barn, herunder søsken eller foreldre el , dersom det kan komme ungen til skade.

Så dersom du mener at å holde tilbake informasjon for enkelte familiemedlemmer bør gjøres for ungen din sin del, så gjør du det :) 

Anonymkode: 77ab6...b7a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om din tilstand tilsier at det er lettere for deg at folk vet at du har ulike utfordringer så kan ikke du overføre dine tanker og opplevelser til andre folk, det blir litt for enkelt. Det er virkelig ikke slik at hva du går igjennom og hvordan du vil ha det gjelder alle andre mennesker. Som ei over her sier, unger har krav på privatliv, og det bør få være opp til barnet når barnet vil fortelle private ting om seg selv til andre, og ikke opp til alle menneskene barnet stoler på og som det omgir seg dem.

Sånn tenker iaf jeg. At du synes det er best å være åpen om din situasjon er jo kjempebra for deg, og i mange tilfeller så er nok det beste løsning, men det betyr ikke at det er det beste i alle situasjoner og for alle mennesker med utfordringer. 

Hvis foreldrene til dette barnet mener det er best å skjerme barnet så lenge det er mulig, så kan det nok hende at det faktisk er slik.

Til HI:

Jeg har et barn som er under utredning for en tilstand, og dette er en tilstand jeg anser at er best for barnet forblir innenfor familien. Dette er noe leger også er enig i. Det vil heller skade enn gagne barnet å dele disse utfordringene. Disse er uansett ikke synlig for andre i hverdagen. Uansett, er dette et valg dere tar hvor barnet står i fokus. INGEN privatpersoner har krav på å vite noe om dine barn, herunder søsken eller foreldre el , dersom det kan komme ungen til skade.

Så dersom du mener at å holde tilbake informasjon for enkelte familiemedlemmer bør gjøres for ungen din sin del, så gjør du det :) 

Anonymkode: 77ab6...b7a

Tusen takk

HI

Skrevet

Jeg tenker at om barnet etter utredning får en diagnos så må dere vurdere å fortelle det. Komme litt an på hva det er så klart.

Min eldste starter i klasse med en annen som hadde ADHD og vi ble informert før skolestart. Det var nok noe av det  lureste de kunne ha gjort og alle hadde med en gang veldig mye større forståelse for situasjoner som oppsto.

Men er det en diagnose som ikke får noen følger ute  verden så er det selvfølgelig noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...