Gå til innhold

Studidelån eller ikke?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart starte å studere barnehagelærer, og blir å bo hjemme under studiene da jeg skal studerer i hjembyen. Siden jeg bor hjemme, blir ikke 60% omgjort til stipend, og jeg må da betale ned alt. Er det i det heletatt nødvendig å ta opp lån? Jeg jobber litt vedsiden av, og bor som sagt hjemme, så utgiftene er ikke store. Når jeg fortalte at jeg ikke skulle ta studielån til noen venninner, ba de meg ta det uansett, siden studielånet har minst renter. Men hva skal jeg med det? Trenger ikke å ha mer penger enn nødvendig. De ba meg sette det av til bolig, bil og lignende. Personlig tenker jeg det er mye mer frigjørende å kunne jobbe uten å tenke på å måtte betale ned studielånet. Egenkapital til bolig vil jeg trolig spare til etter studiene og når jeg jobber, har ingen hastverk. 

Men, er det lurere å ta opp studielån, å sette det inn på sparekontoer istedenfor å bruke de (om jeg tar studielån, blir jeg ikke å bruke det, for jeg ser ikke nødvendigheten i det når jeg godt lever med lite), eller å ikke ta opp noe lån, og leve med den friheten at jeg ikke trenger å betale ned på det når jeg starter å jobbe?

Anonymkode: 97a74...217

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville satt studielånet på bsu.

Anonymkode: dec9d...261

Skrevet

Studie lån ville jeg venta med til du blir eldere

Anonymkode: b124a...59f

Skrevet

Noe av studielånet blir vel omgjort til stipend selv om du bor hjemme?

Jeg ville helt klart lånt max og satt det på bsu, kjøpt meg egen bolig så fort jeg fikk fast jobb.

Anonymkode: 4aedc...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...