Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Skrevet 24. mars 2018 Jeg har allerede takket nei til sykemelding tre ganger. Først ved dødsfall som gikk ekstremt inn på meg, så da jeg var ekstremt sliten og sist ved en låst rygg. De siste ukene har jeg vært så svimmel og de siste dagene har jeg blitt brått svimmel av ingen grunn, holder på å gå i bakken og blir kjempe kvalm. Jeg må jo sjekke opp dette så skal til legen på mandag, men er redd jeg Må ha sykmelding. Jeg vil ikke bli sykmeldt, men vet legen er ganske oppgitt allerede siden jeg har sagt nei når han vil jeg skal bli hjemme Anonymkode: b370c...b5c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #2 Skrevet 24. mars 2018 Nei ingen kan true deg til sykmelding. Jeg er likedan Anonymkode: bc3de...54a
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #3 Skrevet 24. mars 2018 Nei. Voksne mennesker tar egne valg over sin helse. Tvang er ekstremt virkemiddel, og brukes ikke til en sykemelding Anonymkode: a6bdc...8b0
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 Legen kan ikke tvinge deg til å være sykemeldt, men du er rimelig tett om du ikke hører på legens råd. Ingen gir deg medalje for å svime av på jobben. Arbeidsgiver kan forøvrig sende deg hjem om du utgjør en fare for arbeidsplassen eller for brukerne. Anonymkode: cb90c...5cb
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 Signerer hun over.. Greit å være sta og ikke bli hjemme for hver minste ting, men er du syk så er du syk. Noen ganger er det det beste for både deg selv og de på jobb at du holder deg hjemme til du er frisk. Anonymkode: 5113d...b24
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 Du er voksen så du kan nekte all form for behandling og sykemelding (med unntak av akutt livreddende behandling). Fritt frem å dø på jobb om man vil Anonymkode: e1564...09b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Skrevet 24. mars 2018 Du kan ikke bli tvunget til sykemeldig, men du kan bli tvunget til å bli innlagt. Litt usikker på den, men det var det en lege på legevakta fortalte meg da jeg ønsket å takke nei til en sykemelding. Jeg tok sykemeldingen. Anonymkode: b9d2f...0dd
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Skrevet 24. mars 2018 Just now, Anonym bruker said: Du kan ikke bli tvunget til sykemeldig, men du kan bli tvunget til å bli innlagt. Litt usikker på den, men det var det en lege på legevakta fortalte meg da jeg ønsket å takke nei til en sykemelding. Jeg tok sykemeldingen. Anonymkode: b9d2f...0dd Nei, det stemmer faktisk ikke. Er du samtykkekompetent så kan du nekte all behandling. Unntaket er akutt livredning, med mindre det er kjent at du motsetter deg det også. Det er ikke dermed sagt at leger ikke prøver å overbevise pasienter om å ikke begå sakte selvmord Anonymkode: e1564...09b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #9 Skrevet 24. mars 2018 Arbeidsgiver kan nekte deg å jobbe hvis du ikke er frisk nok til å gjøre jobben din. Jeg tror ikke du kan tvinges til å ta sykmelding, men da har du heller ikke rett på sykepenger eller lønn etter egenmeldingsdagene. Anonymkode: f42e1...262
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #10 Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, det stemmer faktisk ikke. Er du samtykkekompetent så kan du nekte all behandling. Unntaket er akutt livredning, med mindre det er kjent at du motsetter deg det også. Det er ikke dermed sagt at leger ikke prøver å overbevise pasienter om å ikke begå sakte selvmord Anonymkode: e1564...09b Som sagt, jeg er ikke sikker. Det var det jeg fikk høre fra legen. Jeg hadde lungebetennelse. Han sa at han kunne innlegge meg. Men vel, jeg var syk, så kan hende var jeg forvirret og forsto ikke alt. Anonymkode: b9d2f...0dd
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #11 Skrevet 24. mars 2018 Ingen kan nektes. Men er det nederlag å ta ei uke eller to når legen anbefaler det? De kan det de driver med og vurderer når folk trenger en pause, og ikke når folk spør, men de får nei. Anonymkode: 0025c...52f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #12 Skrevet 24. mars 2018 Jeg har forsøkt å si nei to ganger. Da har legene skjelt meg ut til jeg godtok. En gang sa jeg også nei, men ble så udugelig på jobb til slutt at sjefen ba meg pent om å godta sykemelding en uke. Anonymkode: c599e...33a
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #13 Skrevet 24. mars 2018 Nei. Men jeg har spurt legen om hun anbefaler sykemelding eller om jeg bare får tilbud fordi situasjonen tilsier at jeg muligens trenger hvile. Én gang har hun sagt, denne sykemeldingen må du ta. Ellers så tenker jeg, hvorfor takker du nei til sykemelding? Noen ganger blir man syk og trenger hvile og ro. Jeg drev rovdrift på kroppen min i mange år, takket alltid nei til sykemelding. Så møtte jeg veggen. Og jeg kan love deg at når kroppen din har fått nok så er det ikke bare å slappe av en uke så er man frisk igjen. Nå, ti år etter jeg var utbrent har jeg fortsatt en mye større søvnbehov enn mine venner. Jeg opplever å få hjernetåke når jeg er sliten og jeg jobber bare 80%. Jeg har fortsatt tendenser til å ville takke nei til sykemelding, men har et fint samarbeid med legen min der jeg lytter til henne når hun sier jeg bør takke ja. Så, hvorfor vil du ikke sykemeldes? Frykt for arbeidsgiver, driver du egen bedrift og du er redd for å være borte? Er du bare veldig ambisiøs? Hva er årsaken til at du er villig til å ofte helsa for jobben? Anonymkode: 39c70...17a
Mostly Harmless Skrevet 24. mars 2018 #14 Skrevet 24. mars 2018 Hva legen mener om deg dersom du ikke tar imot sykmeldingen, er jo forsåvidt underordnet. Spørsmålet er hvordan du, som voksent, ansvarlig menneske, rettferdiggjør å ikke ta vare på egen helse. Det er en langt viktigere jobb enn den du gjør på arbeidsplassen, for her er det bare du som har ansvaret for at det ikke går rett vest. Å la en lege ta jobben med å skulle «tvinge» deg til å ta vare på deg selv, er ikke annet enn ansvarsfraskrivelse. Heller ikke arbeidsgiver er tjent med at du er så altoppofrende at du helt unødvendig risikerer å ende opp med langtidsfravær. Men det er verken legens eller arbeidsgivers jobb å prøve sørge for din helse mens du sitter og protesterer. Det eneste voksne er å ta rådene man får på alvor og ikke kokettere med at man ikke «kan» prioritere seg selv.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #15 Skrevet 24. mars 2018 33 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Hva legen mener om deg dersom du ikke tar imot sykmeldingen, er jo forsåvidt underordnet. Spørsmålet er hvordan du, som voksent, ansvarlig menneske, rettferdiggjør å ikke ta vare på egen helse. Det er en langt viktigere jobb enn den du gjør på arbeidsplassen, for her er det bare du som har ansvaret for at det ikke går rett vest. Å la en lege ta jobben med å skulle «tvinge» deg til å ta vare på deg selv, er ikke annet enn ansvarsfraskrivelse. Heller ikke arbeidsgiver er tjent med at du er så altoppofrende at du helt unødvendig risikerer å ende opp med langtidsfravær. Men det er verken legens eller arbeidsgivers jobb å prøve sørge for din helse mens du sitter og protesterer. Det eneste voksne er å ta rådene man får på alvor og ikke kokettere med at man ikke «kan» prioritere seg selv. Hi, ta til deg alt Mostly Harmless skriver her! Voksne ansvarlige personer tar ansvar for egen helse. Det virker som om du ikke ønsker å ta ansvar for egen helse nå. Det er en balansegang mellom å ikke ty til egenmelding eller sykemelding for hver minste lille ting, og det å ta en sykemelding når den er nødvendig. Du virker å ha bikket over i det stadiet at det er nødvendig. Å da ikke følge legens råd er uansvarlig av deg. Ta ansvar for egen helse, HI! Anonymkode: b404c...8c5
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2018 #16 Skrevet 24. mars 2018 Sukk! som leder har jeg "tvunget gjennom" sykemelding for ansatte som deg. Sist da en ansatt hadde mistet moren sin, og bare gråt. Hun mente selv det var best for henne å være på jobb, for å få noe annet å tenke på, men hun hadde altså ikke kontroll. Hun kom for sent, fordi hun sov dårlig på natta, og hun brast i gråt sammen med kunder ved et par anledninger. Da sa jeg at nok var nok. Hun følte seg skrekkelig dårlig behandlet, selv om jeg sa at hun kunne komme og rydde, koke kaffe osv. Vi har ikke enkle, beskyttete oppgaver utover dette, så det var vanskelig å tilrettelegge som hun ønsket. Anonymkode: ad13c...cf3
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2018 #17 Skrevet 25. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det stemmer faktisk ikke. Er du samtykkekompetent så kan du nekte all behandling. Unntaket er akutt livredning, med mindre det er kjent at du motsetter deg det også. Det er ikke dermed sagt at leger ikke prøver å overbevise pasienter om å ikke begå sakte selvmord Anonymkode: e1564...09b Unntak er også rus og psykiatri. Anonymkode: 93087...006
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2018 #18 Skrevet 25. mars 2018 Legen kan ikke tvinge deg med mindre det er alvorlig fare. Legen tok en middelvei og ringte arbeidsgiveren min og sa at han burde sende meg hjem hvis jeg dukket opp på jobb. Om det er innafor lovverket vet jeg ikke. Egentlig like greit fordi det var sjefen som var hovedgrunnen til at det føltes forferdelig å levere en sykmelding... Man ble terrorisert i lengre tid over sånn svakhet. Anonymkode: 1fb3f...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå