Gå til innhold

Ped på disp lengde


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er det noen som vet hvor lenge man kan gå på disp før det blir varig? Før var det 3 år men det er forandret men finner ikke noe om det på nett.

Anonymkode: e7b66...25f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært Ped på disp i 9 måneder. Det var mer enn nok for meg!

Det er veldig hardt å jobbe slik. Kan hende det var barnehagen jeg jobbet i. Da jeg tok over var det nada pedagogisk jobb der. For å si det slik; barnehagen hadde ikke engang boka "Rammeplan for barnehager" i hus!  Jeg fikk kun 1 1/2 time ubunden tid i uka.  Jeg hadde en pedagog som hadde overordnet ansvar, men henne fikk jeg aldri møte. Eierene mødte henne, jeg kunne ikke, ikke engang sende mail til henne. Det ville koste penger.

Jeg sluttet.

Anonymkode: a2449...876

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei er det noen som vet hvor lenge man kan gå på disp før det blir varig? Før var det 3 år men det er forandret men finner ikke noe om det på nett.

Anonymkode: e7b66...25f

Det er ikke lenger varig. Forskrift til barnehageloven er endret. Kommunen kan bare søke dispensasjon for et år om gangen. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-22-1049

Dersom du jobber som pedagog og ønsker å fortsette i jobben, må du ta utdanning som barnehagelærer.

Skrevet

Såvidt meg bekjent skal det ikke lenger, uansett arbeidsgiver, være mulig å få varig disp som ped.leder/ barnehagelærer. Og bra er det, må jo beskytte arbeidstittelen vår. Utdannelse av bachelorlengde må til, så slipper du "på disp"! 

Anonymkode: 01220...85f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Såvidt meg bekjent skal det ikke lenger, uansett arbeidsgiver, være mulig å få varig disp som ped.leder/ barnehagelærer. Og bra er det, må jo beskytte arbeidstittelen vår. Utdannelse av bachelorlengde må til, så slipper du "på disp"! 

Anonymkode: 01220...85f

Stemmer. Barnehageloven med forskrift gjelder selvsagt også for private barnehager! 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Såvidt meg bekjent skal det ikke lenger, uansett arbeidsgiver, være mulig å få varig disp som ped.leder/ barnehagelærer. Og bra er det, må jo beskytte arbeidstittelen vår. Utdannelse av bachelorlengde må til, så slipper du "på disp"! 

Anonymkode: 01220...85f

Det er jeg glad for. Jeg er den som svarte som nummer to. Den som har vært ped på disp i ni måneder.

Det var hardt, for hardt når man ikke har utdanningen til det. Man prøver sitt beste, men det går ikke.

Eierene hadde urimilige forventninger til hva jeg skulle klare. Dette er en jobb for barnehagelærere, ikke en assistent! 

Anonymkode: a2449...876

Skrevet

Men hvor lenge kan en assistent være på disp da? Har skjedd flere ganger i vår barnehage 

Anonymkode: 7079c...0ea

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor lenge kan en assistent være på disp da? Har skjedd flere ganger i vår barnehage 

Anonymkode: 7079c...0ea

Dersom vikariatet -stillingen varer mer en 6måneder er man pliktig til å lyse ut. Dersom det ikke er kvalifiserte søkere etter 2utlysninger kan man søke kommunen om dispensasjon fra krav om utlysning og må legge ved dokumentasjon. Da kan man få innvilget dispensasjon for inntil et år.

Skrevet
Akkurat nå, ulenissen skrev:

Dersom vikariatet -stillingen varer mer en 6måneder er man pliktig til å lyse ut. Dersom det ikke er kvalifiserte søkere etter 2utlysninger kan man søke kommunen om dispensasjon fra krav om utlysning og må legge ved dokumentasjon. Da kan man få innvilget dispensasjon for inntil et år.

Dersom man ikke gjør dette riktig får det konsekvenser ved tilsyn. Man kan også melde brudd på barnehageloven og forskrift til loven til tilsynsmyndighetene, og i de fleste kommuner føres tilsyn gjevnlig elektronisk. I disse dager blir det også gjort flere undersøkelser i forhold til blant annet personalmapper (der dokumentasjon på fullført Utdanning ligger) grunnet den «nye” personvernloven. Så den enkelte barnehage/barnehageeier gjør lurt i å sette seg inn i gjeldene lov å rydde i eventuelle brudd.

Skrevet

Jeg jobbet på disp lenge. Skulle egentlig bare jobbe 4 mnd , men det ble over 2 år. Da sa jeg opp selv fordi jeg skulle flytte. Tror/håper ikke at man kan bli det varig lenger. 

Når det er sagt så har barnet mitt en kontaktlærer uten utdannelse ( bortsett fra litt kurs her og der) og som har jobbet som lærer i 30 år. Men hun er unik!

Anonymkode: bd19f...598

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei er det noen som vet hvor lenge man kan gå på disp før det blir varig? Før var det 3 år men det er forandret men finner ikke noe om det på nett.

Anonymkode: e7b66...25f

Man kan vel ikke bli det varig? Man burde ikke kunne det i hvert fall

Anonymkode: e84f5...2eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...