Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #26 Skrevet 27. mars 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg VET hva navnene kom fra. Norrønt språk, bibelen, klassisk historie og mye annet. Men ikke tullete sammenstilling av bokstaver der halvparten er guttenavn og halvparten jentenavn. Anonymkode: 4d7e5...796 Jeg vet ikke med deg, men jeg tenker å kalle barnet mitt opp etter begge besteforeldrene mine: Olav og Stine. Navnet skal nemlig være Olav-Stine. Anonymkode: a5886...9cc
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #27 Skrevet 27. mars 2018 På 23.3.2018 den 21.50, Anonym bruker skrev: Uff... jeg hørte også et navn her en dag, Love. Anonymkode: bb540...c64 Det er et helt vanlig svensk navn.. Anonymkode: 71750...e24
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #28 Skrevet 27. mars 2018 Det må vel være et navn i likestillingens ånd. Hvorfor ikke Kariander, når vi har Tomine, Bertine, Marine, Martine osv osv. Synes ikke Kariander var så ille, jeg. Bedre enn Liam som henger på annethvert guttebarn nå. Anonymkode: 05913...e86
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #29 Skrevet 27. mars 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det må vel være et navn i likestillingens ånd. Hvorfor ikke Kariander, når vi har Tomine, Bertine, Marine, Martine osv osv. Synes ikke Kariander var så ille, jeg. Bedre enn Liam som henger på annethvert guttebarn nå. Anonymkode: 05913...e86 Hansine, Alfild, Arnbjørg. Mange andre navn også. Anonymkode: d7c0e...0be
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #30 Skrevet 27. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg VET hva navnene kom fra. Norrønt språk, bibelen, klassisk historie og mye annet. Men ikke tullete sammenstilling av bokstaver der halvparten er guttenavn og halvparten jentenavn. Anonymkode: 4d7e5...796 Som Arnhild, Ingeleiv, Bjørnhild, Gudrun, Olava mener du? Anonymkode: b8695...8e8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #31 Skrevet 27. mars 2018 Når vi er inne på navn, jeg hørte Ea Amalie her om dagen, sikkert en nydelig jente men veldig tungvint navn 😉 liker Amalie veldig godt men sammen ble det litt mye. Anonymkode: 8d903...f22
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #32 Skrevet 27. mars 2018 På 23.3.2018 den 23.20, Anonym bruker skrev: Mannen min heter Kariander <3 Anonymkode: a5886...9cc Da er han sannsynligvis den eneste. Før eventuelt dette nye barnet da. Det er spørs om navnet går igjennom, men så vidt jeg kan se er det ikke sikkert det blir stoppet heller. De stopper stort sett bare navn som er til vesentlig ulempe for barnet. Men jeg gjetter at en viss navneforsker kommer til å riste litt oppgitt på hodet. Han har fortalt at han må være ned på å ta stilling til de rareste navn. Anonymkode: 0c1f9...64c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #33 Skrevet 27. mars 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg VET hva navnene kom fra. Norrønt språk, bibelen, klassisk historie og mye annet. Men ikke tullete sammenstilling av bokstaver der halvparten er guttenavn og halvparten jentenavn. Anonymkode: 4d7e5...796 Akkurat det der heter movering og ble veldig vanlig på 1800-tallet. Anonymkode: 0c1f9...64c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #34 Skrevet 27. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Som Arnhild, Ingeleiv, Bjørnhild, Gudrun, Olava mener du? Anonymkode: b8695...8e8 Ingen av dem er halvparten guttenavn og halvparten jentenavn, nei. Olava er riktignok en nyere konstruksjon og ikke noe jeg ville ha brukt. Men de andre består av selvstendige språkledd fra norrønt, der enten sammenstillingen eller (vanligvis) sisteleddet forteller hvilket kjønn navnebæreren er. Dette er jo barnelærdom. Anonymkode: 4d7e5...796
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #35 Skrevet 27. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen av dem er halvparten guttenavn og halvparten jentenavn, nei. Olava er riktignok en nyere konstruksjon og ikke noe jeg ville ha brukt. Men de andre består av selvstendige språkledd fra norrønt, der enten sammenstillingen eller (vanligvis) sisteleddet forteller hvilket kjønn navnebæreren er. Dette er jo barnelærdom. Anonymkode: 4d7e5...796 Eh, jo. Navnet Bjørnhild følger oppkalling ved variasjonsprinsippet som var vanlig i norrøn tid, men er like fulltsatt sammen av to selvstendige navn. Kariander på sin side er et resultatet av movering, og det er noe annet. Anonymkode: 0c1f9...64c
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #36 Skrevet 27. mars 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eh, jo. Navnet Bjørnhild følger oppkalling ved variasjonsprinsippet som var vanlig i norrøn tid, men er like fulltsatt sammen av to selvstendige navn. Kariander på sin side er et resultatet av movering, og det er noe annet. Anonymkode: 0c1f9...64c Nei, leddene kan stå alene eller settes sammen, og fungerer som ledd når det er to av dem. Etter din logikk vil jo jenta kunne kalles Hildbjørn også, da, hvis hun skal oppkalles etter Bjørn. Men det kan hun altså ikke. Hun må ha det feminine leddet til slutt. Anonymkode: 4d7e5...796
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #37 Skrevet 27. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, leddene kan stå alene eller settes sammen, og fungerer som ledd når det er to av dem. Etter din logikk vil jo jenta kunne kalles Hildbjørn også, da, hvis hun skal oppkalles etter Bjørn. Men det kan hun altså ikke. Hun må ha det feminine leddet til slutt. Anonymkode: 4d7e5...796 Rekkefølgen har jeg ikke uttalt meg om i det hele tatt, bare at det er to selvstendige navn som er satt sammen, og at disse er et jentenavn og ett guttenavn. Det var helt vanlig å kalle opp barn på den måten i norrøn tid, men mest vanlig med navn eller navneledd innen samme kjønn, som Torodd til Torstein. Uansett blir det helt feil å sammenlikne denne type navn med navnet HI snakker om. Anonymkode: 0c1f9...64c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå