Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #1 Skrevet 23. mars 2018 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/oR84LW/Studerer-ikke-studentene-lenger--Torbjorn-L-Knutsen-og-Bernt-Hagtvet Anonymkode: c5f03...833
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #3 Skrevet 23. mars 2018 Ja, "dere". Jeg var ferdigstudert for mange år siden, og sitter nå på andre siden og ser det samme som professorene her påpeker. Anonymkode: c5f03...833
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #4 Skrevet 23. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, "dere". Jeg var ferdigstudert for mange år siden, og sitter nå på andre siden og ser det samme som professorene her påpeker. Anonymkode: c5f03...833 Da er det jo veldig ironisk at du starter en tråd hvor ditt eneste bidrag er en gigantisk generalisering av en hel gruppe. Du bekrefter jo selv noe av det som står i den linken din - ikke bidrar, ikke skriver, ikke reflekterer, bare viser til google-søk Forøvrig et viktig og interessant tema, men måten du starter på gjør det liksom ikke særlig fristende å skrive så mye mer, og heller ikke måten du svarer på her... Anonymkode: c054c...52f
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #5 Skrevet 23. mars 2018 Vil tro de fleste her var ferdigstudert for mange år siden. Anonymkode: 154ca...a31
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #6 Skrevet 23. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vil tro de fleste her var ferdigstudert for mange år siden. Anonymkode: 154ca...a31 Her sitter det folk fra nitten til nitti. De yngste er ikke ute av vgs. Anonymkode: c5f03...833
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #7 Skrevet 23. mars 2018 Det er nok mye sannhet i dette. Men så må man også ta høyde for at det er så utrolig mange flere som føler de må ta høyere utdanning nå enn før. Da snakker vi ikke mer enn 10-15 år tilbake i tid. Mennesker som kanskje ville, og burde, gått andre veier i arbeidslivet blir presset til høyere utdanning fordi det i dag ikke er store muligheter for å jobbe seg oppover slik det var før. Da vil konsekvensen naturligvis være det vi ser i dag, og som artikkelen viser til; et stort gap mellom de gode studentene, og de som kanskje egentlig ikke burde studert. Men hva skal man gjøre, da? Når samfunnet nå en gang er slik at man nesten må ha minst bachelor for å få seg en jobb? Jo, da velger flere å studere «mot sin vilje». Da er heller ikke engasjementet og læreviljen på plass, og resultatet blir en stor andel studenter med bunnkarakter. Anonymkode: 3b36e...41a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #8 Skrevet 23. mars 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, "dere". Jeg var ferdigstudert for mange år siden, og sitter nå på andre siden og ser det samme som professorene her påpeker. Anonymkode: c5f03...833 Samme her. Jeg ser imidlertid at det skyldes en total umyndiggjøring av elevene i vgs. De følges opp bedre enn i barneskolen, men lærer likevel stadig mindre. Innholdet i pensum er redusert mange ganger siste 25 år, og graderingen (innholdet i karakterene) er totalt devaluert. En sekser i dag ville ha tilsvart fire pluss i 1990. Anonymkode: d60c1...983
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #9 Skrevet 23. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Samme her. Jeg ser imidlertid at det skyldes en total umyndiggjøring av elevene i vgs. De følges opp bedre enn i barneskolen, men lærer likevel stadig mindre. Innholdet i pensum er redusert mange ganger siste 25 år, og graderingen (innholdet i karakterene) er totalt devaluert. En sekser i dag ville ha tilsvart fire pluss i 1990. Anonymkode: d60c1...983 Nettopp. Og med tellekantsystem må det fremdeles ut folk i andre enden selv om de ikke har lært noe, dessverre. Det er en grunn til at man i en søknadsbunke på stillinger fremdeles blir lykkelig over gamle cand.polit og cand.philol-grader, for de gamle gradene har både dybde og bredde, og kandidatene har da - om de i tillegg er karaktermessig gode - faktisk noe å bidra med. Anonymkode: c5f03...833
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #10 Skrevet 23. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Samme her. Jeg ser imidlertid at det skyldes en total umyndiggjøring av elevene i vgs. De følges opp bedre enn i barneskolen, men lærer likevel stadig mindre. Innholdet i pensum er redusert mange ganger siste 25 år, og graderingen (innholdet i karakterene) er totalt devaluert. En sekser i dag ville ha tilsvart fire pluss i 1990. Anonymkode: d60c1...983 Seriøst? Jeg har tenkt at ting virker annerledes nå enn før, men hvis dette er sant er det jo helt krise. Hvorfor har det blitt sånn? Anonymkode: 788ff...7c8
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #11 Skrevet 23. mars 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Jeg har tenkt at ting virker annerledes nå enn før, men hvis dette er sant er det jo helt krise. Hvorfor har det blitt sånn? Anonymkode: 788ff...7c8 Fordi skolene tildeles penger etter antall elever som fullfører. Så samme hvor skolelei eller ubegavet man er, så skal man bestå videregående skole, og har man bestått, har man "studiekompetanse". Skolene krampeholder i elever som for 15 år siden ville ha sluttet til jul i førsteklasse, for med elever følger penger. Anonymkode: d60c1...983
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #12 Skrevet 23. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi skolene tildeles penger etter antall elever som fullfører. Så samme hvor skolelei eller ubegavet man er, så skal man bestå videregående skole, og har man bestått, har man "studiekompetanse". Skolene krampeholder i elever som for 15 år siden ville ha sluttet til jul i førsteklasse, for med elever følger penger. Anonymkode: d60c1...983 Det der er faktisk feil. Vgs får ikke penger for elevene som fullfører. Det er ikke engang alle fylker som har stykkprisfinansiering i det hele tatt. I Hordaland blir elevene talt bare to ganger, og de elevene som slutter til jul blir vi ikke trukket for. Og det er heller ikke sant at 6 i 1990 tilsvarer 4+ i dag. Kravene til karakterene har endret seg, men i feks norsk og andre fag som krever tekstproduksjon er kravene mye høyere nå. Kravene til refleksjon og god kildebruk fantes ikke på min tid i vgs, og på prøver var det nok å huske fakta. Nå kreves det helt annen kunnskap. Det som ER sant er at vi tviholder på elever som burde ha sluttet, men disse elevene består sjelden, dessverre. De blir gående på skole uten å få vitnemål. Anonymkode: 5aaad...c45
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #13 Skrevet 23. mars 2018 Jeg ser det samme i studenter vi får inn på jobb. De må ha hjelp til helt enkle, grunnleggende oppgaver. Virker ikke som de er i stand til å tenke over, og finne ut av ting selv. Alt må gjennomgås og forklares nøye. Da jeg begynte for 12 år siden, fikk jeg en halv dag med opplæring og et skriv med regler som jeg måtte lese selv. Nå er det satt av 3 dager til opplæring, og man får utlevert et langt hefte, som man går muntlig gjennom, trinn for trinn. Det er ikke en komplisert jobb. Det meste må man lære gjennom å gjøre det selv. Man er aldri alene på jobb. Anonymkode: dfaa7...962
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #14 Skrevet 23. mars 2018 Alt var bedre i gamle dager.... Gammel vin på nye flasker denne klagingen her Anonymkode: fd0e3...588
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #15 Skrevet 23. mars 2018 Jeg underviser ved universitetet, og kjenner ikke igjen det som blir skrevet. Det kan ha noe å gjøre med at jeg underviser medisin- og odontologistudenter, og at disse er både dyktige og arbeidsomme. Studentene «mine» er reflekterte, selvstendige og vitebegjærlige. Anonymkode: 154ca...a31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå