Gå til innhold

15-åring som ikke vil på ferie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye "presser" dere tenåringene til å være med på tur? 

Vi har kommet frem til et kompromiss i sommer. Da skal de to tenåringene våre være henholdsvis hjemme og hos besteforeldre første del av ferien, for så å fly dit vi er. Da blir de med oss (foreldre og lillebror) siste del av ferien.

Nå har 15-åringen begynt å "grue" seg til påske, fordi hun "hater" ferie. Jeg mener hun skal bli med de fem nettene vi skal på tur, at hun kan ofte såpass for resten av familien. Videre forventer jeg at hun ikke skal være sur og vrang, så hun ikke ødelegger stemninga for oss andre. Er dette for mye forlangt?

Anonymkode: dafff...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn skal være hjemme i påsken,men bestemor som ikke orker og dra noe steder skal innom han hver dag kl 12 og 21, han ville være hjemme sammens med dama si, og det er greit, vi skal bort fra onsdag-mandag

Anonymkode: ea167...f78

Skrevet

han blir 16 i juni forresten

Anonymkode: ea167...f78

Skrevet

For å være litt djevelens advokat, hva skal dere i påsken da? Noe som interesserer og passer tenåringens sånn noenlunde, eller (nå setter jeg ting på spissen) "bare" ting som passer foreldre og lillebror, hvor hn blir forventet til å være "barnevakt" og like det? Eller være med på noe i fem dager som hn ikke liker i det hele tatt? 

Hvis det er lagt opp til en ferie som passer alles interesser og hvor tenåringen får ihvertfall noen av dens oppfatninger om hva en "skikkelig ferie" er, så er det ikke for mye forlangt. Hvis dere derimot har lagt opp til en ferie med ting hn "hater", og dere er vel klar over det, så er det mye forlangt. 

Anonymkode: cdac7...897

Skrevet

Vi tilpasser familieferien så det er noe tenåringene også vil være med på (de er 14 og 17 år denne sommeren), men vi har gjerne en helgetur eller noe i løpet av sommeren som er for minste også. Denne sommeren blir det en langhelg i legoland, da skal 17-åringen være hjemme for han har sommerjobb og 14-åringen skal til søsteren min som har en sønn på samme alder.

Anonymkode: 7b563...950

Skrevet

Vi skal på hytta i påsken og alle skal være med. Det er tradisjon,  og sånn er det bare. For å bøte på har vi med ekstra venner i påsken.  De synes nemlig våre barn er heldige og vil gjerne være med... Neste år, når jentungen snart er 17 skal hun få være noen dager alene.

Anonymkode: e12ca...95c

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å være litt djevelens advokat, hva skal dere i påsken da? Noe som interesserer og passer tenåringens sånn noenlunde, eller (nå setter jeg ting på spissen) "bare" ting som passer foreldre og lillebror, hvor hn blir forventet til å være "barnevakt" og like det? Eller være med på noe i fem dager som hn ikke liker i det hele tatt? 

Hvis det er lagt opp til en ferie som passer alles interesser og hvor tenåringen får ihvertfall noen av dens oppfatninger om hva en "skikkelig ferie" er, så er det ikke for mye forlangt. Hvis dere derimot har lagt opp til en ferie med ting hn "hater", og dere er vel klar over det, så er det mye forlangt. 

Anonymkode: cdac7...897

Vi har to tenåringer, der den eldste på 17 gleder seg til tur. Lillebror er 12, så ikke bitteliten. Der er jenta på straks 15 som streiker, noe som er veldig typisk henne. Vi har lagt opp til mye mulighet for shopping, noe hun elsker. Unnskyldningen for å ikke shoppe, er at hun vil spare penger. Vi skal en dag (halv dag) i badeland. Denne plassen har vi vært flere ganger før, og da har hun syns det har vært stas. I år "hater" hun å bade. 

Det hun egentlig vil i påsken, er å sitte på rommet og se Netflix. 

Skrevet

Skal vi på ferie, så skal vi på ferie, sånn er det med den saken. Det får ikke ten-åringen lagt ned noe veto mot, men vi legger det selvfølgelig opp sånn at ferien passer til alle. Men skulle det passet 100% til henne, (og lillesøsteren som nå er på vei inn i den alderen) så ville de valgt å sitte hjemme å spille dataspill og se Netflix, og det er uaktuelt. Da får de heller "kjede seg gjennom" den forferdelige ferien - og heldigvis er det ingen av dem som orker å være sure og grinete så lenge av gangen, så vi vet at de har hatt det bra, selv om historien de forteller venner underveis og når de kommer hjem, sikkert er en annen.

Skrevet

Kommer an på hvor dere skal. Selv hatet jeg hytteturer. Fin hytte, greie folk men herregud så kjedelig. Familien elsket hytta og tilbringte hvert eneste ledige minutt der. Fra jeg var 14 fikk jeg slippe å være med. Men da måtte jeg overnatte hos en venninne(med foreldre som var hjemme). Fra jeg var 17 fikk jeg lov å bli igjen hjemme. 

Anonymkode: 76f07...760

Skrevet
1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Skal vi på ferie, så skal vi på ferie, sånn er det med den saken. Det får ikke ten-åringen lagt ned noe veto mot, men vi legger det selvfølgelig opp sånn at ferien passer til alle. Men skulle det passet 100% til henne, (og lillesøsteren som nå er på vei inn i den alderen) så ville de valgt å sitte hjemme å spille dataspill og se Netflix, og det er uaktuelt. Da får de heller "kjede seg gjennom" den forferdelige ferien - og heldigvis er det ingen av dem som orker å være sure og grinete så lenge av gangen, så vi vet at de har hatt det bra, selv om historien de forteller venner underveis og når de kommer hjem, sikkert er en annen.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har to tenåringer, der den eldste på 17 gleder seg til tur. Lillebror er 12, så ikke bitteliten. Der er jenta på straks 15 som streiker, noe som er veldig typisk henne. Vi har lagt opp til mye mulighet for shopping, noe hun elsker. Unnskyldningen for å ikke shoppe, er at hun vil spare penger. Vi skal en dag (halv dag) i badeland. Denne plassen har vi vært flere ganger før, og da har hun syns det har vært stas. I år "hater" hun å bade. 

Det hun egentlig vil i påsken, er å sitte på rommet og se Netflix. 

Kanskje hun vet hun får mensen i påsken og derfor hun gruer seg?? 

Anonymkode: cc8c3...308

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje hun vet hun får mensen i påsken og derfor hun gruer seg?? 

Anonymkode: cc8c3...308

Hun hadde mensen forrige uke, så er ikke det. Hun "hater" ofte ting i forkant, så koser hun seg når hun kommer seg avgårde.

Sommeren 2017 grudde hun seg også veldig til. Brukte mye energi på det. Da vi kom oss avgårde, hadde hun det bra. Da vi kom hjem savnet hun ferien. Hun hadde hatt det så bra på turen, at hun ha lyst til å flytte dit. Jeg er vare så lei av disse evige nykkene🙈. 

Skrevet

Det der er vanskelig synes jeg. Samboers sønn fyller 15 år i år. Han har begynt å sette seg på bakbena for hyttetur, som han har likt godt tidligere. Vi står mye på ski, som han synes er veldig gøy. Samboer vil ikke at han skal være hjemme alene eller med en kamerat. 

Til sommeren har vi sagt at det blir ferie som ikke koster så mye penger, da vi skal pusse opp badet. Vi kom med noen forslag, men ingen av delene falt i smak. Han vil ikke være med, men samboers så at det blir den ferien i år. Så vet ikke hva som skjer jeg....

Anonymkode: c4b86...093

Skrevet

Tenåringen min sin største drøm er å dra på ferie. Det har vi aldri vært på. Vi er alltid hjemme og det synes hun er kjedelig.

Anonymkode: 67a30...8ae

Skrevet

Så la ungen være hjemme da! Hvorfor ha med noen som forsurer miljøet og hyggen?

Anonymkode: 207ea...8ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...